...maar met een zoon van 5 maanden is het niet echt vanzelfsprekend dat ik elke dag lekker veel uren achter elkaar kan sleutelen. En dus werd over de afgelopen twee weken rustig aan de CX gedemonteerd, tot vandaag het zover was om het blok er uit te halen.
Zo zonder motorkap heb je lekker veel ruimte om aan de auto te werken:
Forumlid CEE-IKS hielp me met het eruit lepelen van het blok. Na het verwijderen van het oliefilter en de bout uit de onderste motorsteun ging met wat gemanouvreer het blok redelijk eenvoudig uit de auto. Viel me behoorlijk mee:
En naderhand werd het blok op de bok geplaatst, MiGS was inmiddels ook in de buurt en samen de bak gedemonteerd.
Het bokje, wat een kopie van de originele bok is gemaakt door F.SvM en opgehaald bij LeLookLePlusCool is daarmee eindelijk weer in gebruik Morgen een update van wat onderdelen die eraf zijn gekomen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Graag gedaan.
Alleen de werk hoogte maak ik volgende keer hoger .
Succes
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Als de boel in september klaar is, neem ik hem mee naar dat vliegveld-event inclusief de beloofde krat pils
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10365
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarom heb je op de foto van de bak de steun voor de dynamo (?) rood omcirkeld?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zie het, da’s de verkeerde foto, volgens mij heb ik het origineel aangepast en deze opgeslagen.
De dynamo steun is gelast, bleek. Het gat was daardoor niet helemaal rond meer. Op m’n werk de frees er doorheen gehaald. Het cirkeltje was om aan te duiden aan een collega waar het om ging.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10365
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inmiddels een beetje wezen opruimen en eens zien wat er allemaal te doen lijkt. De bak is behoorlijk goor, binnenkant van het bellhouse is prima vet. Ik ben een paar afgebroken bouten tegen gekomen. De plaat waarmee de keerring bij het differentieel vast zit, is vastgezet met vloeibare pakking. Dat hoort niet..
Het blok lekt rondom olie, dus ontkom er denk ik niet aan om de boel toch open te maken. Overigens lekt ‘ie op alle te verwachtten plekken: nokkenaskeerring, oliefilterhuis. Krukas nog niet bekeken.
Beetje slechte foto, maar dit is de achterzijde van het blok, onder het inlaatspruitstuk, we zien hier het hechtvlak van de kop. Dat is toch wel een beetje vochtig. Nou had ik geen koelwaterverlies, dus ik vind het wat raar. Of is dit gewoon gekomen met demontage?
Het vliegwiel en het frictievlak zijn nog mooi. Je voelt geen oneffenheden. De nokkenas is zeiknat en zeer waarschijnlijk de oorzaak van m’n slippende koppeling. Want de plaat is nog niet op. Wel is te zien dat de drukgroep versleten is. Als je kijkt naa het frictievlak van de drukgroep, dan is een groef te zien. Dan toch een nagel van de plaat door gekomen? Nee, die liggen nog allemaal diep genoeg. Waarschijnlijk is bij de laatste koppelingswissel geen nieuwe drukgroep geplaatst en is de vorige keihard ingelopen.
Het subframe is ook goor, maar zo op het eerste gezicht helemaal niets aan de hand. Maar eens beginnen met schoonmaken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Lekker bezig Niels! Ik pak er nog een schaaltje borrelnootjes en een biertje bij om jou draadje te volgen
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je kan nu ook mooi het kogelgewricht van het schakelmechanisme inspecteren!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
zo lijkt het lichten van blok/bak wel een peulenschilletje.
Geen probleem gehad met het loskrijgen van de assen? Ik begreep dat dat doorgaans een uitdaging is…
@Maarten, is het niet wat vroeg voor borrelnootjes?
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
geen turbo. Dus eitje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:je kan nu ook mooi het kogelgewricht van het schakelmechanisme inspecteren!
Paar jaar terug daar al een nieuwe bus in moeten zetten, die zit er gelukkig nog steeds.
ronvanzon schreef:Geen probleem gehad met het loskrijgen van de assen? Ik begreep dat dat doorgaans een uitdaging is…Ron
Natuurlijk zat de linker as lekker vast. Nou heb ik het originele gereedschap liggen om de linkeras te trekken. Ik vond echter de ‘stemvork’ effectiever en beter werken. Bij het trekken kwam ik verbrande olie tegen. Even schrok ik, toen realiseerde ik me dat ik de vorige keer de as met olie (of lagervet?) gemonteerd heb als preventie tegen vastrotten. Nou, dat is prima warm geworden daar binnen in.
Ik wilde net de andere bak weer gaan opbouwen, maar toen zat ik dat de bus waarover het druklager glijdt toch aardig wat inloop sporen heeft. Kan dit nog? Of moet ik dit vervangen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Te laat om te editten, maar inmiddels al te horen gekregen dat dit nog prima gaat. Opbouwen dan maar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ook goed de schakel vork schoon en gangbaar maken!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De koppakking lekt idd koelvloetsof dus daar moet een nieuwe tussen. Komt vaker voor, is gewoon ouderdom. Het vliegwiel moet er natuurlijk toch af voor de keering en een nieuw toplagertje, dus je kunt dan gelijk je carter opnieuw afdichten, en dan moet er ook een nieuwe distributiedekselpakking tussen. Kortom, alles moet uit elkaar en nieuw.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste