Je bent goed bezig Niels. Neem de tijd, het is een klus die heel nauw steekt.
En de kleine heeft ook tijd nodig want binnenkort leent hij je auto.
jantje1948 schreef:Welke ondermaat? Of hebben de krukastappen nog de originele maat?
Eh, ik weet niet precies waar je nu op doelt / reageert.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10350
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zijn de krukastappen nog op de originele maat of zijn ze al een keer op een ondermaat geslepen? Want in dat geval moet je wel de bijbehorende lagerschalen hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hier maar eens het stof van af blazen, tijd is een mysterieus iets..
Enfin als reactie hierop:
Zijn de krukastappen nog op de originele maat of zijn ze al een keer op een ondermaat geslepen? Want in dat geval moet je wel de bijbehorende lagerschalen hebben.
Ja, de astappen zijn nog in de originele maat, niet geslepen naar de volgende ondermaat. De lagerschalen die ik wil gebruiken zijn nog niet versleten, dus er is geen noodzaak denk ik. Maar nu begin ik toch weer een tikkie te twijfelen, wat jullie?:
Het onderblok heb ik helemaal schoongeborsteld, in de primer en in kleur gespoten. Absoluut onnodig. Maar het leek me gewoon leuk.
De krukas weer gemonteerd. M’n broertje was zo vriendelijk om even een motorbokje in elkaar te lassen:
De kurkaskeerring gemonteerd met het originele Fenwick gereedschap:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De nokkenas zat daarna snel weer op z’n plek:
Mijn auto was uitgerust met zo’n LHM oliepeilmeter. Daartoe zit een aftap punt in het blok gemonteerd, maar als die slangetjes losschieten, dan kan er dus olie uit de blok lopen. Niet relax. Het werkt toch matig, dus ik heb besloten het systeem definitief onklaar te maken.
De bout met de aftapbuis:
Buisje verwijderd:
Dichtlassen:
Afdraaien, klaar:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Een NOS setje zuigerveren werd gevonden in het magazijn door forumlid zwrtw en zijn mijn kant op gekomen. De nieuwe zuigerveren heb ik gecontroleerd op de juiste speling. Maar qua montage heb ik een vraag. Het boek heeft het bij de compressieveer over een adelaarsbek. Verder is de compressieveer vanaf 02-feb van het type U-flex. Die is eenvoudig te herkennen en deze zat in de set.
Maar goed, de topveer en de compressieveer van dit setje lijken heel erg op elkaar. De adelaarsbek is niet meer aanwezig, dus eenvoudige identificatie is niet mogelijk. Monteren met de tekst naar boven, dat is goed te lezen, maar dan? Een van de twee veren was voorzien van een streepje verf (op de foto niet meer zichtbaar). Als je de veren op de kopse kant bekijkt, is te zien dat het profiel wel een beetje verschilt, maar ik krijg dat niet op de foto. Iemand die me hier mee kan helpen?
De rechterveer heeft de tekst ‘top’. Dit zóu de topveer kunnen zijn, echter: de compressieveer met adelaarsbek (die dus niet boven zit), heeft deze tekst ‘top’ ook..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Top is de bovenkant van de veer. Niet de topveer.
middelste veer heeft een hapje dat de topveer niet heeft. En de middelste is vaak iets dikker dan de topveer.
Check modus: Heb je de timing van de nokkenas goedgezet?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Top is de bovenkant van de veer. Niet de topveer.
Dat vermoedde ik al, dank voor de bevestiging.
middelste veer heeft een hapje dat de topveer niet heeft. En de middelste is vaak iets dikker dan de topveer.
Helaas zijn ze beiden 1,99mm dik, wat volledig volgens specs is zoals in het boek. Maar dat hapje, dat heeft geen van de veren. De oude heeft wel duidelijk het hapje eruit.
Check modus: Heb je de timing van de nokkenas goedgezet?
Zeker, op de foto staat ‘ie zelfs goed, de puntjes van de tandwielen liggen in een lijn.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Toch zelf nog wat gaan grasduinen. Ik werd eraan herinnerd dat mijn WPH natuurlijk maar tot ‘79 oid gaat, en dat de 2400 tot ‘83 geleverd is. En dus toch nog maar eens goed gaan zoeken in de enorme berg technische bulletins. En daarmee kom ik tot het volgende verhaal:
Dit is de originele situatie, volgens het werkplaatsboek. De compressieveer heeft een duidelijke rand, de ‘adelaarsbek’ genoemd in het boek:
Mijn oude compressieveer is van dat type, hier ondersteboven op de foto:
Mijn schraapveer is nog van het oude type:
Vanaf juli ‘78 werd deze vervangen door de u-flex veer:
Deze zit ook in de set die in het magazijn is gevonden:
Maar dan de topveer en de compressieveer. Op de foto kon ik er maar moeilijk wijs uit worden:
Op deze foto is nog te zien dat op 4 veren een verfstreepje is aangebracht:
In februari ‘82 werd de compressieveer met de adelaarsbek (nu papegaaiebek genoemd) vervangen door een conische veer. Echter, er werd niets gerept over dat streepje verf. En als ik de veer in de schuifmaat klemde, kon ik met de beste intentie geen conisch verloop ontdekken:
Nog wat meer zoeken, en ik kwam een wijziging bij de zuigerveren voor een diesel tegen, Aha..:
Als ik nu mijn veren met mijn beste fotografeerskills op de foto zet (en die zijn matig), dan kom ik hier op:
De vormen, de verfstrepen, ik heb sterk het vermoeden dat de compressieveer een diesel 2500 veer is. De topveer vind ik lastiger te beoordelen: de vormen zijn min of meer gelijk. En de diameter: 93,5. Die is dus voor een diesel identiek als voor een 2400 blok.
Het enige waar vrij zeker over ben is de u-flex veer.
Oftewel, ik vermoed dat er een dieselset in het doosje zat. Eens contact opnemen met het magazijn of er wellicht een benzine set in een dieseldoosje zit
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jammer, dat is een tegenvaller…
Zou je ze misschien toch kunnen gebruiken?
Als de diameter en dikte hetzelfde zijn is het misschien zelfs een betere kwaliteit van de dieseluitvoering?
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoe bepalend zijn de veren voor de compressie? Dat is bij een diesel vaak anders.
Tja, ik weet niet of ik zin heb om dat gewoon ‘te proberen’.. Als er mensen zijn met een goede ervaring hierin wellicht wel, maar ik denk dat ik liever een juiste set veren monteer.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
CX basis verkoopt die set als zuigerveren voor alle 2400 motoren.
http://www.cx-basis.de/shop/motor-kupplung-getriebe/motorenteile/kolbenringe-cx-2400-satz-4-kolben-mot-22195.html
Misschien even daar navragen of die ook voor een diesel zijn ?
Anders: Is er nog een CX specialist in ze zaal
To err is human, not to err is divine.
Nou, het probleem lijkt opgelost te zijn. Vanochtend gebeld met het magazijn, en na even zoeken is een correcte zuigerverenset gevonden. Omruilen is geen probleem. Verder blijkt een vandaag aanwezig magazijnlid bij mij in de buurt te wonen, dus die komt de veren zo met een half uurtje even omruilen.
Top!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!