Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Al was het alleen maar voor het gevoel…
Prettiger als je de originele 2400 veren erop zet…
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, maar dan moet je dus niet de veren hebben die in het begin gebruikt werden. De wijziging van de veren was niet voor niets namelijk, de eerste 2400 motoren waren totaal niet autobahn-fest. De hele zaak liep vast.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inmiddels eens begonnen de zuigerveren te passen en controleren op slotspeling. De u-flex olie schraapveren worden op de juiste lengte geleverd en behoeven geen aanpassing, aldus de documentatie:
Maar bij het passen in de bus, zie ik een overlap van 10mm, terwijl de veer overal goed aansluit. Ik kan me niet voorstellen dat je dit onder spanning erin moet monteren. De documentatie vermeld er niets over.
De veer meet een diameter van (buitenzijde) 95mm, de boring is 93,5. Tevens de boring van een 2500, dus dat zou niet uit maken. De u-flex veren van de vorige set veren blijkt dezelfde maat te hebben. Wie kan me iets meer vertellen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat was bij de PerfectCircle schraapveren ook zo.
Die mag je beslist niet afknippen, en je monteert ze door ze onder spanning te zetten met een stuk dunne verenstaaldraad dat je in de groef legt en aantrekt.
Zodra de eerste schraapveer in de cilinder zit, kun je de draad verwijderen en ‘m verder monteren.
Er bestaan ook speciale klemmen, maar die heb ik nooit gebruikt. Ik deed het altijd met een dunne verenstaaldraad.
En zó heb ik destijds heel wat Eenden-motoren gereviseerd
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik heb een zuigerveerspanbus beschikbaar, zo’n ding:
En dat gaat voor de topveer en compressieveer prima. Maar voor de schraapveer weet ik het nog niet zo. Ik heb er wat spanning opgezet, maar kreeg hem niet eenvoudig gecomprimeerd. Ik voel er ook weinig voor de veer te verklooien.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bestaat deze schraapveer uit één stuk?
Of zoals de Perfect Circle uit 3 delen:
Dat is de veer, met in de rand daarvan twee schraapveren die dan door de veer naar buiten gedrukt worden.
Die centrale veer is ook “te lang”, en moet je dus onder spanning zetten.
Dat deed ik met een dunne draad van verenstaal, er zijn ook dit soort spanners van Hazet:
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ja, de schraapveer bestaat uit een stuk, maar is zo op het oog wel vergelijkbaar qua bouw met de afbeelding die je plaatst.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Nielsje schreef:Ik heb een zuigerveerspanbus beschikbaar, zo’n ding:
En dat gaat voor de topveer en compressieveer prima. Maar voor de schraapveer weet ik het nog niet zo. Ik heb er wat spanning opgezet, maar kreeg hem niet eenvoudig gecomprimeerd. Ik voel er ook weinig voor de veer te verklooien.
Deze werkt prima
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Uiteindelijk bleek dat de U-flex schraapveren gemonteerd dienen te worden door de boel gewoon hard samen te trekken. Eerst de slotspeling van de zuigerveren gecontroleerd (die bleek bij deze NOS veren perfect te zijn), de boel met olie gemonteerd en in de bus geschoven. Ik vond het makkelijk om de bus hiervoor gewoon in het blok te plaatsen: perfecte ondersteuning en de drijfstang kan er aan de onderkant uitsteken als je de boel er in schuift. Dit staat natuurlijk niet in het WPH beschreven, het was natuurlijk teveel werk voor Jacques om die ene regel erbij te zetten.
En nadat ik ze alle vier had voorbereid, de boel geplaatst met nieuwe voetpakkingen (0,15mm dik heb ik gebruikt) met wat daarvoor bestemd plaksel, zag dat er na het klemmen van de bussen zo uit:
Daarna pas de drijfstangen vast gemaakt. En uiteraard gevalideerd dat de bushoogte in de juiste marge valt:
Tijd voor de oliepomp. Deze zeef zit verstopt in de aangzuigmond, en wordt afgedekt door de plaat links op de foto die om het huis heen gefelst zit. Dit onderste deel van de pomp werd als een onderdeel los geleverd, maar is verder niet serviceable. Blij dat ik hem open gemaakt heb, het zat vol met kneiterharde snippers van…iets? Wellicht een compleet vergane en verharde pakking? Wie zal het zeggen.
Het filter heeft een rand rondom, die inmiddels ook hard en half vergaan is. Ik vermoed dat dit van origine rubber moet zijn geweest? Maar zo is het niet veel meer waard. Wat te doen? Dit is natuurlijk nergens meer te vinden. Gewoon vastplakken met vloeibare pakking?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ziet er mooi uit.
Voor die oliepomp, is een cots viton ring die enigins in de buurt komt qua dikte geen idee?
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die keiharde snippers zijn stukjes kettingspanner/geleider.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De rand rond om het filter blijkt van kurk te zijn. Dient waarschijnlijk om het filter te centreren, en zodra de kap er machinaal omheen gefelst werd, er voor te zorgen dat de boel niet rammelde en gewoon op z’n plek bleef zitten. De O-ring die vlak onder de uitstroomopening van de pomp zit is uiteraard ook kneiterhard en brak toen ik ernaar keek. We stoppen er wat nieuws in en dan is dat ook weer klaar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Iets anders: tot op heden gebruikte ik minerale 20w50 in deze auto, uit de Castrol classic reeks. Maar eigenlijk vind ik het wel een mooi moment om op synthetisch over te gaan. Hier zitten vast mensen die daar reeds over nagedacht hebben. Wat raden jullie aan? Welke toevoegingen zijn relevant om o.a. de nokvolgers wat langer heel te houden?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom over naar syntheet? Deze motoren zijn daar niet voor gemaakt immers. Met een goede mineraal of desnoods half-synthetische olie ben je er al. Er zijn daarbij ook maar erg weinig synthetische olien die over voldoende zinktoevoeging beschikken om de nokkenas heel te houden. Ik ken er maar 1: valvoline VR1 racing 10w60.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste