Goed bezig!
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 10350
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat gaat lekker!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat gaat zeker goed komen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3833
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
dat ziet er top uit!
Tijd voor een kleine update. Nadat het blok aan onderzijde dicht is gesleuteld, werd het tijd om de kop erop te monteren. Eerst werden de door Citrotech gereviseerde nokkenasvolgers / stoterbussen (haal door wat niet van toepassing is) gemonteerd nadat deze ruim in de olie hadden gezwommen. Overigens wordt het hele ding gemonteerd met voldoende olie, zoveel dat me af en toe een onderdeel uit m’n handen glibbert op de stoffige vloer. Dan de kop:
Deze heb ik geheel uitbesteed. Leek me verstandiger en gezien de doorlooptijd van dit hele project denk ik de beste keus. Zo mooi had ik hem niet gekregen. Het ding is gewassen, gestraald, gevlakt, nieuwe klepgeleiders op de uitlaatzijde, nieuwe klepseals en alle kleppen opnieuw ingeslepen indien nodig. En dat alles opgeleverd in mooie dikke vershoudfolie. Met een verse koppakking ertussen het ding gemonteerd.
Alle onderdelen met betrekking tot de tuimelaars werden goed schoon gemaakt en daarna was het een feestje om deze leuke legpuzzel te maken. De o-ringetjes onder de tuimelaarashouders werden vervangen door nieuwe, wel flexibele exemplaren en na dat alles werd met een sleutel voor de speciale momenten de kop op de juiste manier op voorspanning gemonteerd.
Vervolgens de klepjes gesteld en daarna kon het dekseltje weer bovenop. Inmiddels wat steunen links en rechts gemonteerd en dan is bijna het moment daar om het blok van deze bok af te halen, om hem vervolgens op de ‘fabrieksbok’ te plaatsen, zodat de rest van de onderdelen op- en aangebouwd kunnen worden.
Ik ben aan het overwegen om een ultrasoonreiniger te kopen. Niet alleen vanwege de carburateur, maar ik vermoed dat je ook veel aluminium onderdelen er wel netjes schoon mee krijgt (zoals die gegoten onderdelen die op de kop gemonteerd worden). Zijn er mensen met aanraders wat wel en wat niet aan te schaffen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
M’n blok hing tot nu toe in de zwarte motorbok, gemaakt door m’n broertje. Eerder had ik er een te leen van CEE-IKS, maar die had hem zelf nodig. Nadat het blok was afgebouwd tot dit niveau, was het tijd om de ‘fabrieksbok’, gemaakt door F.SvM te gebruiken. Deze had ik heel veel eerder al een keer opgehaald bij le look le plus cool. MiGS heeft een mooie motortakel die geleend kon worden, maar die moest nog even worden opgehaald bij mkatgert. Enfin, dan kan je eindelijk van:
naar:
Vervolgens begon het opbouwen van het blok. Leuk werk. De ultrasoonreiniger werd veelvuldig gebruikt om verschillende onderdelen goed te reinigen. De carburateur heb ik bewust niet uit elkaar getrokken. Het ding was goed toen ik de boel demonteerde, dus het lijkt me logisch om eerst straks de boel weer draaiend te hebben. In de winter kan ik dan de carbu wel een keer door de ultrasoon trekken. Het blok zit nu nagenoeg volledig in elkaar. De koelwaterslangen rondom het blok zijn beoorlijk gaar, dus daar komen nieuwe op.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat ziet er alweer goed uit.
Dus de inbouw zit eraan te komen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
effe een proefopstelling maken, motor daar even inhangen en proefdraaien voor inbouw.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daar zeg je me wat. Ik heb wel iets dergelijks in m’n hoofd spoken, maar zie het verder niemand (of beter gezegd, ik kan het me niet heugen) hier doen op het forum. Effe een opstelling bouwen duurt geheid lang hier, dus daarover ben ik nog in dubio. Eigenlijk kan ik hem net zo handig ‘even’ in de auto hangen. Ik heb een origineel outil liggen om (volgens mij) de motor in de auto te laten hangen, zodat je de vierbak eraf kan halen. Eens kijken doe dat precies werkt.
Wat wordt aageraden mbt het indraaien van een gereviseerde motor? Ik wilde hem sowieso testen op oliedichtheid: vullen met olie, en dan met de hand, of op de startmotor, rondtornen tot er olie druk is. Dat een paar keer, en dan tussendoor kijken of het ding ergens lekt of zweet. Maar, de olie en het blok worden dan natuurlijk niet warm. Ik laat me graag adviseren.
Het blok is ondertussen, op het vliegwiel na, klaar. Nog even wachten op wat onderdelen. Inmiddels maar eens begonnen aan schoonbikken van het subframe. De HD leidingen die over het subframe lopen vervang ik preventief voor cunifer exemplaren. De huidigen blijken overigens nog goed, dus dat zijn mooie reserve/noodleidingen. Een verse motorsteun onder en koppelingskabel liggen klaar. Na reiniging van alles gaat er nog een nader te bepalen anti-corrosie goedje op het subframe en in de schermen etc.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gewoon Ff een radiator erop klussen, beetje uitlaat eraan en starten. Dan weet je snel genoeg
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En voor je de bak eraan maakt straks kijken en proberen of de drukgroep wel vrij komt
Voor de rest
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Een kleine update dan maar in het topic. Het vliegwiel wilde ik aanpassen voor het geval ik het blok ooit wil ombouwen naar volledig moderne ontsteking met injectie. Door een 60-2 gatenpatroon te klussen kan je met een sensor je potentiële injectiecomputer voorzien van wat informatie. Een maatje van me heeft de nodige middelen om zoiets op een doordeweekse avond samen te maken. Leuk!
Daarna de boel opnieuw balanceren, beetje rekenen hoeveel er ongeveer weggeboort moet worden ter controle en dan maar eens rondje slingeren:
De boel op z’n plek gezet, met uitzicht op een van de mooie nieuwe koelslangen van CX Basis:
Daarna een nieuwe plaat en drukgroep erop, en klaar.
Er misten nog een paar m7 boutjes (waarom raak je juist die kwijt?) maar de lokale Hornbach heeft die dingen dus gewoon liggen in 8.8 kwaliteit, dus dat was vrij snel opgelost.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mooi werk
Inderdaad, mooie oplossing!