Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nielsje schreef:dan trek ik de bak wel uit elkaar nu hij in de auto zit. Dat kan, dat heb ik nog nooit gedaan en lijkt me ook een leuk leertraject.
Ik wel . samen met Sjors. Wat je niet moet doen, en dan bedoel ik NOOIT moet doen is als het deksel van de 5de eraf is en de bak dus los hangt denken dat je de 5de versnelling in wil schakelen. Doe je dat wel, dan ben je de rest van de dag bezig met kogels en ringetjes zoeken die nu links af de auto hebben verlaten….
Waterpomp: twee typen. klein gaatje en groot gaatje. Niet uitwisselbaar maar past wel…. ( dont ask…)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, daar ben ik een keer achter gekomen toen ik de bak in elkaar zette op de werkbank. De aanslag voor de achteruit zit in het deksel. Dus de 5 kan je wel inschakelen (dan trek je de schakelmof naar de bak toe), maar bij de achteruit druk je hem naar de buitenkant toe. Ach ja, je leert wat..
Waterpomp: ik heb de versie met het kleine gaatje. Is dat niet uitwisselbaar omdat de druk of flow een richting op te groot wordt en dan via de pakking naar buiten komt? Ik heb nog wel een pakking liggen met het grote gat.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. het gaatje zit net niet op de zelfde plek en dan zeikt de kvs eruit. Zoek maar in mijn Perenkist topic..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En toen had het ding ineens onverklaarbare koelvloeistoflekkage. Een klein beetje ligt er nu elke ochtend rechtsvoor, het lijkt alsof het bij de kop of de afdekplaatvan de kop rechts lekt. Gek, toen er water in zat had ‘ie dat niet. Bij mijn weten hoef je de kop van een benzineblok niet na te trekken, of is dat toch raadzaam?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een DS kop moet je wel natrekken…
Dat deksel lekt soms…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Cx kop ook natrekken net als ds.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oh… dat staat niet in de handleiding
“Zet de cilinderkopbouten vast:
1e maal: 3 daNm
Definitief vastzetten: 6-6.5 daNm”
Dus ik moet ze nog een keer natreken met 65 Nm.. Dank in ieder geval voor de snelle reacties!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
1 voor 1 de bouten natrekken, alleen bij een koude motor. De kopbout 1/4 slag los en dan met 65-70nm vastzetten. Daarna klepspeling controleren zo nodig afstellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
exact. Hoewel het me zou verbazen als dat je lekkage oplost..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Nielsje schreef:En toen had het ding ineens onverklaarbare koelvloeistoflekkage. Een klein beetje ligt er nu elke ochtend rechtsvoor, het lijkt alsof het bij de kop of de afdekplaatvan de kop rechts lekt. Gek, toen er water in zat had ‘ie dat niet. Bij mijn weten hoef je de kop van een benzineblok niet na te trekken, of is dat toch raadzaam?
Maar buiten om dat je de kop moet natrekken…
Is het niet het afdekplaatje met die 5 boutjes…
Deze lekte bij mij ook.
Komt omdat de tapgaten doorlopen tot in de koelvloeistof
“Kanalen”.
Vriendelijke groet Frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Het is inderdaad het afdekplaatje aan de zijkant. Alsnog vreemd: die heeft eerder gelekt met water, maar heb ik toen verholpen. Dat het nu weer wat gaat lekken verbaast me eigenlijk. De slang van luchtfilter naar ruisdemper zit inmiddels ook onder wat druppels Permatex vloeibare pakking. Ik kan niet helemaal herleiden of het nou het plaatje is, of de boutjes, maar dat vogelen we wel uit. Afgelopen weekend een retourtje Deventer en het lijkt te stabiliseren. Even aankijken.
Dan de oliedruksensor: nieuwe koperen ring erachter, maar hij lijkt nog steeds wat olie te lekken. Gebeurt het wel eens dat ze dóór de sensor heen lekken?
Het inlaatspruitstuk heeft aan de onderzijde een afvoertuutje, waar een stuk kneiterharde rilsan aan zat. Waarvoor is dat tuutje? Om overtollige peut te kunnen lozen zodat je wagen niet verzuipt bij starten?
De kachelmotor doet niet altijd, er zal wel een stekkertje wat los zitten op de kachelweerstand. Vervelender vind ik constatering dat er af en toe warme lucht uit de uitstroomopeningen komt. Dat doet vermoeden dat de afsluiter van de kachelradiator óf kaduuk is, of niet helemaal sluit. Het stangetje zit nog wel vast, gezien de weerstand van de schuif. Ik heb helemaal geen zin om de boel los te trekken, zeker niet als ik over een paar weken op vakantie ga, dus misschien beun ik wel even een afsluiter onder de motorkap erin.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Oliedruk zender gewoon vervangen. Gaan vaak lek.
Stukkie slang: is precies voor wat je al beschreef.
Vloeibare pakking: gebruikte ze bij de fabricage niet, moeten wij ook niet doen. Voegt niets toe behalve meuk. Op plaatsen waar pakkingen horen: Gebruik een pakking van goede kwaliteit en vet deze voor montage dubbelzijdig in met dik wiellagervet. Klaar. Bij vlakafdichtingen zonder pakking: gebruik de correcte spullen. Dat is loctite vlakafdichting, geen siliconenmeuk of smeermeuk uit een potje.
Persoonlijk, en dat is geen aanval Niels, snap ik niet zo goed waarom mensen vloeibare pakking gebruiken op plaatsen waar dit door de fabrikant niet gedaan werd. Ik zie mensen die klepdekselpakkingen insmeren, bougieschachtrubbers insmeren of hele waterpompen dubbelzijdig met siliconen troep monteren. Why…..
Het zelfde geldt voor de zogenaamde “pakkingverbeteraar” het rooie spul met een kwastje in zo’n potje. Voegt niets toe, ziet er niet uit en bij demontage heb je er alleen maar last van. Zorg dat pasvlakken schoon en vlak zijn, pakking er tussen en klaar.
Dat deksel van de kop: check of het deksel goed vlak is, check of je de juiste pakking hebt. Origineel hoort hier een vrij dikke pakking tussen namelijk. Boutjes zaten vanaf de fabriek niet met loctite of vloeibare pakking. Als een van de vlakken niet goed vlak is, dan kun je dit kant voorzien van een hele dunne laag vloeibare pakking, bij voorkeur het zwarte spul wat tegen hoge temperatuur bestand is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Helder.
Helder.
Over dat plaatje:
Ik voel me ook niet aangevallen, dat scheelt. Ik wilde Loctite MR 5923 gebruiken, maar dat spul was nergens te krijgen (echt ik werd gebeld door de leverancier die had het over 2 maanden levertijd). Als alternatief kwam er Permatex aviation from-a-gasket no.3 uit. Net zo bruin, ook met kwast en meurt idem. Bij de afdekplaat zit er ook een pakking tussen, die heb ik aan beide zeiden hiermee ingesmeerd, want de plaat zelf heeft gek genoeg geen vlak pasvlak maar is ietwat geprofileerd in m’n geheugen.
Ik ben het met je eens dat het onzinnig is om bepaalde zaken anders te doen dan ooit bedoeld was, maar ik vind het WPH niet altijd even volledig. Dat van het natrekken van de kop bijvoorbeeld staat er dus echt niet in. Wellicht is het voor monteurs algemeen bekende informatie, maar als hobby-monteur volg ik een handboek van 50 jaar geleden gewoon op wat er staat..
Ik heb nog wel een pakking liggen voor deze plaat, dus als de boel blijft lekken zal ik hem eens lostrekken en de vlakheid van de plaat controleren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nielsje schreef:Dan de oliedruksensor: nieuwe koperen ring erachter, maar hij lijkt nog steeds wat olie te lekken. Gebeurt het wel eens dat ze dóór de sensor heen lekken?
Zoals Yuri al opmerkte: Ja. De druksensor in de GS van Mich, ging tijdens de Pressé lekken. Geen andere sensor aanwezig en WW Henk heeft toen de hele klerezooi dichtgesoldeerd. Mich heeft een verloop gemaakt zodat er nu een sensor op past die minder gauw lekt (VW iirc).
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
heb sensoren gehad die nieuw uit de doos al lekten… Eend, DS, gs….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>