Totaal aantal Berichten: 25603
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nielsje schreef:!!!
Deze gewoon? klik.
Ik zal eens kijken, ik heb m’n setje al wat langer, misschien dat er nog een TIP in zit.Op zich zal het wel fijn zijn als ik gewoon m’n blauwe bosch bobine kan blijven gebruiken.
Dan nog is het krap. 14 volt dynamo spanning bij 1,3 ohm is bijna 11 Amp…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De blauwe bosch heeft een weerstand van 3 ohm. Dus dan gaat het naar 14.4/3 = 4.8 ohm. Dat is dus voor de moderne Whadda kit eigenlijk te veel. Hoe hebben ze dat dan bedacht? Want een 3 ohms primaire weerstand is redelijk standaard, toch?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25603
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies. bij watermans auto’s werkt t goed..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zweer er bij. Boog soldeert zo’n kassie in elkaar voor mij, ik ram het in de auto. In de GS, de 520 en de 190 functioneerde het prefect. In de 164 zit het nu ook: werkt ook helemaal top.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
In mijn GS werkt het ook prima, de bobine kwam eerst wat te warm, maar nu is het top met een nieuwe, het is een 3,4 ohm van Marelli.
Totaal aantal Berichten: 10322
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nielsje schreef:De blauwe bosch heeft een weerstand van 3 ohm. Dus dan gaat het naar 14.4/3 = 4.8 ohm. Dat is dus voor de moderne Whadda kit eigenlijk te veel. Hoe hebben ze dat dan bedacht? Want een 3 ohms primaire weerstand is redelijk standaard, toch?
Als je de spanning deelt door de weerstand is de uitkomst de stroomsterkte.
Het moet dus zijn: 14,4/3=4,8 Ampere!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, typfoutje.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9424
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jantje1948 schreef:Ampere
Ampère, heb laatst zijn graf bezocht op Cimetière de Montmartre.
Maar weer on topic.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nielsje schreef:!!!
Deze gewoon? klik.
Ik zal eens kijken, ik heb m’n setje al wat langer, misschien dat er nog een TIP in zit.Op zich zal het wel fijn zijn als ik gewoon m’n blauwe bosch bobine kan blijven gebruiken.
Het blijkt dat in mijn Velleman kit een BU931P zit. Als ik daar de specs van bekijk, dan zou die zowaar meer moeten kunnen hebben dan de TIP 162. Ik heb niet alles helemaal helder voor de geest meer, maar ik kan me heugen dat het ding echt ontzettend heet werd. Reden destijds om een groter koellichaam te monteren.
Nou moet ik toch eens gaan nadenken waarom dit nou zo warm werd. Met de gebruikte componenten zou het goed1 moeten werken, maar dat doet het dus niet. Eerst maar eens de olie wisselen, de eerste 1000 km na revisie zitten erop
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9424
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Iets voor de ir. Electronica?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Als je een electronische onderbreker monteert krijg je een zeer scherpe aan/uit schakeling van de bobine en dus ook een beter resultaat op de bougies. De bougies vonken beter. Door de scherpe aan/uit schakeling onstaan er hoge spanningspieken in de winding van je bobine. Als de bobine op bepaalde punten kan doorslaan, doordat de isolatielak daar minder goed is kan deze hoge piekspanningen doorslaaan of deels doorslaan vanaf een bepaald spanningsniveau. Hierdoor gaat de bobine defect.
(deels) Kortsluitingen in de bobine zorgen er ook weer voor een nog hogere stroom door je Velleman kit, waardoor de eindtrap van de velleman kit meer stroom gaat verwerken dan de bedoeling is. (en wordt warm)
Dit is bijvoorbeeld de reden dat bij 123 onsteking normaal geadviseerd wordt om een nieuwe bobine te plaatsen.
Nog een aanvulling op de weerstand van de bobine. Als je de ohmse weerstand meet van een bobine is dit enkel de statische weerstand van de koperdraad op de primaire winding. Als de bobine ingeschakeld wordt onstaat er ook weerstand door het magneetveld wat ontstaat en is de totale weerstand veel hoger als enkel de ohmse weerstand van de koperdraad.
Dus de aanname dat de bobine bij 1 ohm statische weerstand 12A zou opnemen klopt niet. Deze stroom ligt veel lager.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 25603
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat klopt helemaal. Wel kan je met de statische weerstand maat de verschillende bobines met elkaar vergelijken. Ik denk zelf dat je een maandag ochtend kitje hebt.. Vervang die Tor maar eens en probeer opnieuw.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
waterman schreef:Als je het nou gewoon ff goed wil doen maak je ff een nieuw draadbundeltje a la nieuw model: 3 relais, radiateurcontact met 3 pootjes , twee ventilatoren en klaar is kees. Die ouwe meuk van vroeger moet je gewoon ff gauw vergeten
Ik haal even een discussie uit 2014 uit het stof… Dit omdat Niels mij in Twente de 2 fans in zijn Pallas heeft laten zien. Zelf heb ik een 2200 Pallas uit ‘76 met de originele enkele ventilator, dus ik wil misschien ook wel ombouwen naar 2 fans.
Eerst de vraag waarom überhaupt 2 fans i.p.v. 1. Het koelsysteem is ontworpen met 1 fan, dat zou toch voldoende moeten zijn. Zijn er situaties waarin de motor met de enkele fan te warm kan worden? Ter info, mijn CX2200 is geen automaat en heeft geen airco. Wel een trekhaak maar ik ga geen caravan slepen.
Dan: waarom serie of parallel laten draaien? Ik begrijp: in serie draaien beide fans lage snelheid en parallel draaien ze hoge snelheid. Akkoord.
Maar waarom niet heel eenvoudig 1 fan op het eerste contact en de 2e fan op het 2e contact. Motor wordt warm, dan gaat 1 fan draaien op hoge snelheid zoals nu ook al gebeurt. Als de motor door zware omstandigheden nog warmer wordt, dan springt de 2e fan bij, ook op hoge snelheid.
Wat betreft het thermocontact met 3 pootjes:
De Graaf verkoopt er een met temp. specs 88-83/92-87. m.a.w. 1e schakelt in bij 88C en af bij 83C, 2e komt in bij 92C en af bij 87. Nu lijkt 88C mij vrij laag als bedrijfstemperatuur.
Très Beau heeft er een met temp. specs 95-90/101-96. Die schakelt dus pas in bij 95C.
Wat is voor mijn 2200 de beste voeler?
Als er maar één fan draait, wordt de radiator niet gelijkmatig afgekoeld. De ene helft wel, de andere niet.
Dat zou de reden kunnen zijn voor het serie-parallel schakelen, dan gebeurt dat wel netjes.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Goed punt JW