Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Oplossing? Ik denk de scharnieren vervangen. Maar zo ver ben ik nog niet. Oa omdat dat wel handig is om met z’n 2en te doen.
Totaal aantal Berichten: 25599
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan de pennen vervangen in de scharnieren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
indeed, de pen vervangen bedoel ik natuurlijk. Niet meteen het hele scharnier.
Totaal aantal Berichten: 25599
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het scharnier zit gelast.. Dat kan er ook uitgerot zijn natuurlijk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Dat kan inderdaad makkelijk bij een CX
Het scharnier is gecontroleerd, dat is niet losgerot. wel kan natuurlijk ook het gat van het scharnier zijn uitgelubberd. Eens nieuwe pennen scoren, lijkt me een prima winterklusje om te voorkomen dat het erger wordt.
Afgelopen weekend eens een rondje gelopen op het CX lustrum feest en maar eens kijken wat iedereen onder z’n wagen heeft liggen. Nou, dat viel toch een beetje tegen. Het gros heeft Michelin Energy Savers gemonteerd (195/70r14), in verschillende staat van ontbinding. Droogtescheuren en banden van 10 jaar of ouder wordt blijkbaar niet als een probleem gezien. Een auto had zelfs banden gemonteerd van 22 jaar oud…
Mij niet gezien. De banden van Wijnand bekeken, maar 175 oogt mij te smal en aangezien een 2400 toch wel wat zwaarder is dan een Douvrin, valt dit voor mij af. Forumlid MCMLXXXIV heeft vorig jaar nieuwe MXV-P’s gemonteerd en dat ziet er gewoon perfect uit. De prijs valt mee/tegen: ze zijn een stuk goedkoper dan TRX-en. Geeft te denken.
Wat blijft er dan over?
In serie 1 maat:
Michelin: https://www.michelin.co.uk/classic/tyres/michelin-mxv-p
Hankook Optimo K715. Maar die is niet meer te vinden op de site van Hankook zelf, zal wel end of life zijn..
In serie 2 maat is er meer beschikbaar:
Toyo: https://www.toyotires.nl/nl/tire/pattern/nanoenergy-3
Uniroyal: https://www.uniroyal.nl/auto/banden/rainexpert-5
Hankook: https://www.hankooktire.com/nl/nl/tire/kinergy/eco2-k435.html
Ik ben opzich niet ontevreden over de Toyo’s die ik had. De NanoEnergy ken ik echter niet. De Michelins zijn met een gemiddelde prijs van rond de 230 euro wel echt een klap duurder. Daarentegen rij ik niet zoveel met de wagen, ik moet banden vervangen vanwege de ouderdom, niet omdat ze versleten zijn. Keuzes, keuzes..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In een ander draadje schreef ik dat al: ik ben zeer te spreken over de Uniroyal RE 3 en 5.
Het zijn niet de meest sportieve banden, maar zeker betrouwbaar in z’n rijeigenschappen, en al helemaal op de natte weg.
En er hangen best prettige prijskaartjes aan
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Helemaal eens. Topband die Rainexpert!
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb die rainexperts onder diverse auto’s gehad. Goeie band, veel grip. Maar… ze slijten als een debiel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
waterman schreef:Maar… ze slijten als een debiel.
Die ervaring heb ik ook.
Maar ergo conclusio, een prima band voor Nielsje, ze zijn dan in ieder geval op voordat ze oud zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ook ik heb heel wat op Rainexperts gereden. Prima grip, maar inderdaad erg hoge slijtage en ze kunnen ook aardig cuppen. Voor een hobbywagen wel een fijne band.
Met name de eerste serie RE’s, die met het richtingsgebonden V-profiel, sleten vrij snel.
En ze hadden ook wat last van cuppen.
Maar dat laatste is verdwenen bij de RE3 en 5, die hebben een binnen-en-buitenkant.
En je kunt ze dan zonodig links <> rechts wisselen als ze toch wat gaan cuppen.
Mijn ervaring tot nu toe met de RE3 en 5 is dat ze minder hard slijten.
En als je niet teveel kilometers maakt, zijn ze dan inderdaad eerder aan het eind van hun leven door ouderdom dan door slijtage
Lang geleden heb ik ook Uniroyals gehad onder m’n tweede snoek, een ID20 uit 1969. Dat waren toen type 380, dat was de H/V versie van de 180.
Ook die bevielen me prima.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Last van cuppen had ik met de RE3 op de achteras, met de RE5 niet meer.
Edit: herstel, dat cuppen was niet met de RainExpert, maar met de RainSport.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Was dat toen echt cuppen?
Of was het zaagtandvorming op de lamellen/blokken?
In het eerste geval helpt links <> rechts wisselen niet (meer), bij zaagtandvorming wél.
En onder welke auto was dat?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
De CX maakt heeft in mijn bezit niet superveel kilometers gemaakt. Gekocht met 77.000 op de teller, er zal nu ongeveer 18.000 op staan. Zal eens kijken thuis. Goed te horen dat die banden zo goed bevallen! Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik ze niet heel fraai vind om te zien, maar daar merk je niets van in de auto. Van het rijgedrag wel.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!