174 van de 175
« Eerste  < Vorige 172 173 174 175 Volgende > 
   
Niels’ 77-er 2400 Pallas
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 11 augustus 2024 11:55 PM
  [ # 2596 ]

En zo nadert de Raid Arctique 2024 met rasse schreden. Is er nog wat te melden?

Bij de technische keuring, ditmaal bij Classic Paradise (onder de eerste river, linksafslaan bij het verlaten van de rijksweg, zandpad volgen, tot einde telegraafpalen, dan rechts) heeft Johan Oldenhage weinig kunnen vinden aan m’n wagen: de onderste draagarmrubbers zijn wat versleten. Prima klusje voor in de winter.

Het stickers plakken ging niet eens onaardig. Uiteraard is er gevloekt, maar dat hoort zo:

De audio van de CX was al verbeterd met het monteren van een nieuwe radio, maar dat kwam nog steeds uit de inmiddels 45+ jaar oude Blaupunkt speakers. Tijd voor wat nieuws. Forumlid 2D wist in zijn drukke bestaan tijd vrij te maken voor het uitzoeken van twee nieuwe speakers. Deze pastten niet direct op de deurpanelen. Een adapterring werd gemaakt met een 3D printer en het geheel zit helemaal top nu in de wagen.

Om de hoeveelheid (gebrek aan) laag van de kleine 10cm speakers te compenseren werd een subwoofer aangeschaft en onder de achterbank geparkeerd.  Na het trekken van draden van voor tot achter, het solderen en het netjes wegwerken hebben we nu een fijn setje in de auto om muziek te luisteren. Het was dit, of luisteren naar de monologen van MiGS. De asbak wordt nog tijdelijk vervangen voor een wat bruikbaarder paneel, maar dat volgt nog.

Nog wat klein detailwerk in de vorm van een pookhoesrubber vervangen, pookstand afstellen, puntjes afstellen, en de benzine aanvoer / afvoer pijpjes in de carbu vastlijmenen met wat loctite en daarmee is het ding wel klaar. Nog even getaxeerd alvorens we op reis gaan en dan rest alleen nog de tank vullen met peut, onderdelen, gereedschap en 3 reizigers en dan is het een beetje klaar zo.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 12 augustus 2024 09:35 PM
  [ # 2597 ]

Heel veel plezier met de Raid Arctique! Ik hoop je/jullie te zien in Simpelveld.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 augustus 2024 10:56 AM
  [ # 2598 ]

Leuk dat je even langs komt in Simpelveld! Tot daar!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 augustus 2024 10:09 PM
  [ # 2599 ]

De middenarmsteun. Een juweel van Frans engineering.

Hoort natuurlijk met een of ander adaptertje vast aan de middenarmsteun, die ik voor mijn wagen niet heb.
Ik heb wél een maatje met een draaibank, dus:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 20 augustus 2024 10:47 PM
  [ # 2600 ]

Een CX heeft 3 asbakken: 1 grote voorin voor de volwassenen, en twee kleine achterin aan weerzijden, voor de kinderen.

Ik rook niet, dus die asbak zit er louter in voor het esthetische.
Dat kan praktischer, vond medeRaider en forumlid 2D: samen met zijn buurman werd een nuttig paneel op de 3D printer geklust.

Extra 12V voeding, een zuignaphouder (voor de navigatie) én een spanningsmeter. Morgen in de wagen monteren, maar nu al te zien op dit forum:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 20 augustus 2024 11:10 PM
  [ # 2601 ]

Leuk gedaan!
Wat betreft de middenarmsteun: ik vind dat echt een aanwinst in m’n CX. In de S1 zit ‘ie qua hoogte goed. In de S2 wegens een andere bevestiging met adapters is de hoogte voor sommigen minder prettig.
Ook nog een waarschuwing: origineel rust de middenarmsteun met een soort voetje op het plastic van de middenconsole. Als je soms zwaar op de middenarmsteun leunt (b.v. bij verzitten in de stoel) dan kan het plastic van de middenconsole stuk gaan.
Om dat te voorkomen heb ik een rubber prop onder de middenarmsteun gemaakt die afsteunt op de hendel van de rijhoogte-verstelling. Dat is een hendel die erg stevig vast zit aan de bodem van de auto. Die kan de krachten probleemloos aan.  Nadeeltje: als de hendel niet in de stand staat van de normale rijhoogte, dan zit de middenarmsteun niet meer op de goede hoogte. Maar het komt toch bijna nooit voor dat je zo lang in b.v. de hoge rijstand rijdt dat je de armsteun nodig hebt.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 augustus 2024 04:02 PM
  [ # 2602 ]

Offtopic, bij een serie 2 zit het perfect als je de bak er tussenuit laat.
Zo heb ik mijn CX gekocht en zit gewoon erg goed. Ook al heb ik ergens wel de bak, ik denk niet dat die er zomaar tussen komt.

Inmiddels oude foto voor het idee:

 

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 06 september 2024 09:46 AM
  [ # 2603 ]

Tijdens het rijden van een toerritje met gelijkgestemden begon een gebrek aan luxe op te vallen: centrale deurvergrendeling.
Dat was nog niet beschikbaar in ‘77.

Nu is de vraag: past een setje van een latere serie 1 gewoon in deze auto, of is dan allerhande hak en breekwerk nodig?
Ik heb natuurlijk 4 deurunits nodig met armpjes, wat bekabeling, en dan nog een of andere centrale regel eenheid, is dat die bewuste kiekert?
Heeft iemand wellicht goede foto’s beschikbaar van de inbouw?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 06 september 2024 08:26 PM
  [ # 2604 ]

Gewoon after markt, werkt goed

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 06 september 2024 09:22 PM
  [ # 2605 ]

Dat is natuurlijk ook een idee, dan kan je in ieder geval een werkende set kopen.
Heeft iemand een voorbeeld van welke dan goed werkt? Beetje googlen leert dat er behoorlijk veel beschikbaar is.

edit: fuck this, hoezo heb ik hier niet eerder aan gedacht? Mijn aftermarket cruise control werkt als een tiet, dus dat zal ook wel loslopen met een centrale deurvergendeling. Leuk! Nu nog tijd vinden..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 september 2024 08:55 AM
  [ # 2606 ]

Toit Plat,heeft er aftermatket in zitten werkt goed.


VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 18 september 2024 10:31 PM
  [ # 2607 ]

Tijdens het rijden van een toerritje met gelijkgestemden begon een gebrek aan zichtbaarheid op te vallen. Bij deze CX, van vergelijkbare vintage als de mijne, is duidelijk te zien, dat de achterlichten niet duidelijk zijn te zien:

Dit wordt veroorzaakt door:
- 5W lampjes, van origine.
- Mogelijke / waarschijnlijke vervuiling van de lampunit aan binnenzijde.

Laat ik eens wat gaan doen aan die lampjes. Er zijn lampjes beschikbaar van 10W met een ba15s voet, en er zijn tevens Ledlampen te koop. Voor een vergelijkend warenonderzoek monteer ik elk lampje in m’n rechter unit. De foto is gemaakt met mijn telefoon, die ik in een machineklem had geschroefd bij gebrek aan een statief. Foto gemaakt met en zonder garagelicht.

5W:


10W:

Led:

Led + remlicht:

Welke led lamp zit er nu in?
Nou, ik zat te dubben tussen de Osram 5008DWP-2BL en de Philips Ultinon Pro3100SL.
De Osram lamp heeft twee leds, die met een negatieve hoek terug schijnen (dus de kofferbak weer in, als het ware). Bij een lampunit met aan de achterzijde een reflector werkt dit vast heel goed, maar de CX lampunit heeft dit niet. De Philips lamp heeft leds die recht naar achteren stralen en haaks opzij. Dat leek mij beter te werken met de CX, dus die heb ik gekocht. Je mag zelf online zoeken naar goede plaatjes, ik vond dat men in verschillende youtube filmpjes dat wel goed liet zien, maar google stelt teleur.

Wat vinden we daar nu van?:
- Een (mijn) telefoon is niet geschikt om de lichtintensiteit goed vast te leggen.
- De gebruikte led lamp heeft een goed zichtbaar effect, geen vervelende strooiing of verminderde werking vanwege reflectors (of ontbreken ervan)
- Gloeilampen hebben een spectrum aan kleuren, en dat wordt dan met een rood kapje gefilterd, terwijl led maar één kleur geeft, en dat moet dan door dat kapje heen. Met als gevolg dat het rood met gloeilampje ‘roder’ is en met Led wat ‘geler’. De 10W led lamp is niet verkrijgbaar in rood, het ding schijnt met 6000K (ook wel bekend als pauperwit) moeilijk fel.
- vervangen van de remlamp met een 21W led lamp is een volgende stap, om het remlicht vergelijkbaar te krijgen. Deze is overigens wel in rood te verkrijgen, wat voor een beter rood licht gaat zorgen.
- in het echt, zeker op de weg, is de 5W lamp compleet onzichtbaar. Derhalve is de 10W of led lamp echt beter.
- het verschil tussen remmen en achterlicht is wel goed zichtbaar, maar lastig vast te leggen.
- De 10W lamp wordt behoorlijk warmer dan de 5W lamp (duh), ik durf het eigenlijk niet aan.

Qua kleur en lichtintensiteit zou mijn voorkeur bij de 10W lamp liggen, maar die wordt me te warm. De led lamp is goed zichtbaar, nog niet getest met daglicht overigens (iets met een baan enzo). Het gelige van de led verlichting is niet storend.
Oh ja, en proberen die lampunits van binnen eens goed schoon te maken..

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 610
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 18 september 2024 10:49 PM
  [ # 2608 ]

Soms wordt een lampje ook gewoon oud, dan krijg je zo’n soort chroom laagje aan de binnenkant van het glas, en dat houdt nogal wat licht tegen, dan zijn verse lampjes veelal een verbetering. en er zal aan de binnenkant v/h achterlicht ook ooit een chroom reflectie laagje gezeten hebben.  Als het heel oud wordt dan is dat soms gewoon verdampt en wordt ie donker.

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 september 2024 09:02 AM
  [ # 2609 ]

Ik precies dit gedaan met de SM. Bij superbrightleds.com is veel te koop.
Mijn bevindingen waren dat de remlicht led minder licht geeft dan de 21 w gloeilamp. De achterlichtjes heb ik wel led gelaten. dat is veel beter zichtbaar. Overdag rijd ik zelden met licht aan dus dat is geen reden voor mij.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 september 2024 10:06 AM
  [ # 2610 ]
Nielsje schreef:

Oh ja, en proberen die lampunits van binnen eens goed schoon te maken..

Vergeet de buitenkant dan niet, vaak worden de units doffer en donkerder rood.
Gewoon even polijsten is al flinke stap vooruit.

Profiel  
 
 
174 van de 175
« Eerste  < Vorige 172 173 174 175 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook