Tsjah, bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik had het niet snel van mezelf verwacht, maar hier sta ik dan toch maar weer. Ik was niet op zoek, en dit is dan ook een klassiek gevalletje van “er tegen aanlopen” in combinatie met het fenomeen “impulsaankoop”.
Desalniettemin; vanaf aanstaande zaterdag (onder voorbehoud) ben ik weer eigenaar van een heuse BX GTi 16v. Een mk1 uiteraard met beperkt plasticpakket en 160 vuile pk’s waar je de onverbrande benzine uit de uitlaat ziet komen. De plannen zijn vooralsnog beperkt tot een verse APK en een originele set BX 16v lichtmetalen velgen. De rest moet ik allemaal nog maar zien. Voorlopig ben ik er mee in mijn nopjes (vooral omdat hij een trekhaak heeft, hoef ik die niet meer onder de Peugeot te beunen )
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6 GDi PHEV
Mooi Prutsy, je houdt toch een Citroënhart hé.
Hoewel die Peu natuurlijk ook niet verkeerd is, zowel qua uiterlijk als qua innerlijk.
Adri
Totaal aantal Berichten: 5488
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goeie actie LJ!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou…. LJ, gaat ‘t wel goed met je verder? Een bx? O neeeeeee
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De olievlekken van de Actiefus zijn inmiddels aardig opgelost uit de parkeerplaats voor mijn huis dus ik dacht dat het wel weer kon.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3834
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
hahaha, geweldig. je hebt weer een hok gekocht. of nou ja, gekregen bijna.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Leuk man! Veel plezier ermee. Geweldig om aan te sleutelen (als je de motor eruit hebt)
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Gaaf!
Die zwarte van BX Sportief is het toch?
Blijkbaar is dat echt wel jouw kleurtje voor een BX.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Held!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Fotoooos!
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Inmiddels staat de BX na een kleine expeditie in Vught bij de Youngtimergarage. Aanstaande dinsdag ga ik daar eens kijken wat er nou echt allemaal aan mankeert voor de APK. Het uitgebreide verslag met foto’s van de expeditie volgt morgen!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 5488
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Je houdt de spanning erin hé LJ!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dus ben je nu met een AX terug naar Elburg gestuiterd?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nee hoor, gewoon in de Peusjonnie.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Nou, ik ben weer een echte BX GTi 16v rijker. Een echte vuile, maar dat komt zo nog wel . Zaterdagochtend ben ik eerst naar Vught gereden om daar vervolgens bij Harm in zijn (lease) Kia Cee’d te stappen. Eerst uiteraard nog een shitload aan gereedschap overgeladen en een nieuwe accu (dacht ik) die ik de dag daarvoor bij USN (mijn bijbeunadres) uit het schap had gepakt.
Eenmaal aangekomen in Roermond verbaasde ik me allereerst over de enorme hoeveelheid aan reserve onderdelen die ik bij de BX kreeg. Ik zag een kabelboom, stuurkolom, hydrauliekleidingen, HD pomp, plastic, bumpers en nog veel en veel meer! Tevens was er een andere oude bekende aanwezig; medeforummer Mechuccio!
De BX stond echter niet bij de verkoper zijn huis maar bij een bevriende garage op het terrein. Daar heeft hij zo’n driekwart jaar gestaan en dat was te zien! De BX zat onder de vogelstrond en ander plantaardig leven, zoals hieronder is te zien.
Als eerste maar de nieuwe accu in de 16v gezet. Contact aan, starten en….. *klik*. De “nieuwe” accu bleek dus zo dood als een pier . Na een tijdje rotzooien en klootzakken hebben we de XM van Mechuccio er maar even voor gezet met een sleepkabel. Daarmee kwam de BX bijna direct tot leven, en voor een BX die al driekwart jaar stil heeft gestaan kwam de hydrauliek heel snel tot leven! De motor daarentegen liep stationair zeer rommelig. Als je gas geeft loopt hij echter prima (helemaal voor een motor die driekwart niet gedraaid heeft).
Nadat de BX weer tot leven was gekomen is Mechuccio er weer tussen uit gepiept en zijn we weer naar het huis van de verkoper gereden om de shitload aan onderdelen in te laden. Nadat we eerst een serieuze strijd hebben gevoerd met de achterbank die niet naar beneden wou,
hebben we zoveel mogelijk onderdelen in de BX gestouwd. Die zat dus echt tot het dak aan vol, en er stonden nog een aantal tassen en dozen in Harm zijn Kia Zaad. Toen ik de BX weer probeerde te starten bleek de accu dus echt volledig dood te zijn. Na even met een collega’tje gebeld te hebben bleek dat ik waarschijnlijk een garantie accu uit het schap heb gepakt
Gelukkig zit er ook een USN in Echt wat 15 minuten bij Roermond vandaan is. Uiteindelijk daar dus een andere accu opgehaald en gelijk maar de BX op mijn naam laten zetten bij de Primera. Met de nieuwe accu startte de 16v eigenlijk probleemloos. Helemaal afgeladen met onderdelen zijn we eerst maar even naar de dichtstbijzijnde autowasstraat gereden om de ergste troep van de BX af te (laten) halen en kijken wat voor koets er nou onder al dat vuil zat.
En dat viel geheel niet tegen. Het dak was wel aangetast door alle troep, dus dat zal opnieuw gespoten moeten worden ben ik bang. Voor de rest is het eigenlijk best een harde BX. Wel een auto met werk, maar ik denk dat het zeker een goede basis voor iets heel leuks is.
Met een korte tussenstop bij de Burger King zijn we vervolgens terug gereden naar Vught om de 16v in ieder geval tot volgende week bij de Youngtimergarage te laten staan. De hele rit is zonder incidenten verlopen en ik had de hele rit een grote grijns op mijn gezicht. Helemaal nadat ik na het hok goed warm gereden te hebben even terug schakelde en de rechtervoet vloerde. Stiekem heb ik dat toch best wel gemist, wat een geweldig leuke scheurijzers zijn het toch!
Eenmaal aangekomen in Vught, kon ik het niet laten om mijn klokkenspel nog even onder Harm zijn zaad te leggen:
Anyway : Aanstaande dinsdag ga ik eens kijken wat er nu eigenlijk allemaal aan mankeert voor de APK. Dat eerst maar eens regelen, daarna zie ik wel weer verder. To be continued dus!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Lekker bezig, LJ! Bijna net zo mooi als je ex-16V