Voor de 16v kan citroen ze niet meer leveren, maar Baker BM leverd ze tegenwoordig in siliconen.
http://www.bakerbm.com/405.php?data=sohbkit16vbx
De meeste meeste carter ventilatie slangen voor 16/19 8v motoren, zijn nog wel te krijgen bij citroen.
Behalve die van de BX Sport, die wijken aardig af van standaard 8v.
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Leek me anders veel op de gene die ik gekocht had….
Foutje bedankt..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Goede toko is dat. Ik heb gelijk maar een inlaatslang gekocht (die van de luchtweger naar het gasklephuis). De slang die er nu op zit is van een 405 MI16, en die is dus mooi te kort (en niet meer leverbaar) .
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Jongen die ik ken met een 205 Mi16 heeft ook die BakerBM koelslangenset (niet die voor de BX natuurlijk ) en dat is erg goed spul volgens mij. Kost 1x geld, maar dan ben je ook van alle ellende verlost.
Het is overigens nu duidelijk voor mij welke koker jij bedoelde, niet dezelfde als ik, dat is zeker. Die gaatjes voorin vallen nog alles mee.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Leuke wagen, veel plezier ermee!!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Poekoek schreef:Die gaatjes voorin vallen nog alles mee.
Jep, vond ik ook. Zeker omdat het ding voor de rest aardig hard is. Ik ben er content mee
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Helaas nog geen nieuwe APK op het hok na vandaag. Afgekeurd op:
- Fuseekogelhoesje
- Rechter komplamp staat te laag (en is niet te stellen, bevestiging van de morette is afgebroken)
- Brandstoffilter zweet
- Adal LA
Eerste 3 puntjes zijn peanuts en over het brandstoffilter valt behoorlijk te discussiëren. Anyway, adal compleet over het hoofd gezien (mea culpa), onderdelen zijn besteld en morgen hopelijk nog 1 (half) dagje bikkelen om het ding door de APK te slepen. De rit van en naar het keuringsstation was in ieder geval al genieten.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Hoe ga je dat bevestigingspunt van de Morrette herstellen?
Eindelijk na enige tegenslag is de BX gisteren dan toch goedgekeurd! APK tot 01 augustus 2014!
Woensdag ben ik weer met frisse zin afgereisd naar de Youngtimer garage in Vught om aldaar weer fijn verder te knutselen aan de afkeurpunten. We zijn begonnen met de ADAL van de linker draagarm. Met veel voorzichtigheid hebben we de stekker van de ABS sensor onbeschadigd los weten te peuteren. Dat was al een hele opluchting. Vervolgens de remklauw er van af gepakt en weg gehangen, daarna de stabilisatorstang los gemaakt, en de veerring van de veercilinder. De lange bout + moer van de draagarm boden ernstige weerstand na die 25 jaar. Met de luchtratel kregen we hem er in eerste instantie niet eens uit, er moest een lange pijp met ratel aan te pas komen om de moer over het laatste stukje bout heen te draaien. Uiteindelijk na enige moeite kon de draagarm er uit gepakt worden en die zag er zo uit:
De lagers lagen er echt volledig uit, en zo te zien was het al een tijdje zo. Nu kwam het ergste gedeelte; de oude lagerschalen er uit. De buitenzijde van de draagarm was al enige tijd kwetsbaar voor de elementen omdat de keringen eruit gedrukt waren zodra de lagers het begaven. Dit betekende dat er nogal wat vliegroest op zat waardoor je het verschil tussen lager en zitting niet eens meer kon zien. Ook na het verwijderen van de kunststof vulbus was er te weinig vlees op de achterkant van de lagerschalen om er iets op te zetten. Uiteindelijk hebben we met enig geduld de lagerschalen doorgeslepen met een dremel en ze vervolgens met een grote koevoet uitgewipt. Daarna met de andere dremel en schuurbandje de zitting weer gefatsoeneerd en de nieuwe lagers er in geperst. De hele holte is vervolgens volgestopt met vet en met een setje verse keerringen weer onder de auto gegaan.
Gijs en ik hadden al geconstateerd dat de bollen die op de auto zaten al een keer gevuld waren, en de voorraadbol echt helemaal op was (drukregelaar tikte echt iedere 2 seconden). Er zijn toen dus ook 4 nieuwe veerbollen besteld, en een nieuwe voorraadbol. Na het fiksen van de draagarmlagers hebben we dus alle bollen vervangen, en daarna de LHM ververst.
Uiteraard zijn de filters en het vat gereinigd. Ik heb nog nooit zulke ongelofelijk ranzige filters gezien, ook het vat zelf was verscrhikkelijk smerig!
Ik had nog nooit zulke ranzigheid in een LHM vat gezien. Anyway, na het schoonmaken van de filters en het verversen van de LHM, hebben we natuurlijk de dooie puntjes bij de remklauwen nog even fijn doorgespoeld. Toen sloeg uiteraard het “noodlot” toe. Alles was weer lekker schoon, en stroomde lekker door resultaat; lekkage bij de hoogteregelaar achter. Gelukkig viel dat mee, en was het retourslangetje bij de aansluiting gescheurd. Een nieuwe stukje slang, en dat probleem was weer verholpen!
Onze focus is vervolgens verlegd naar het volgende punt: zwetend brandstoffilter. In eerste instantie zagen we helemaal geen sporen van lekkage, maar na het laten lopen van de auto voor het ontluchten van de klauwen begon het ineens benzine te pissen in die regio. We hadden het filter al vervangen en dachten in eerste instantie dat het slangetje van het filter richting de pulsdemper gebroken was. Ijdele hoop helaas, hoewel het slangetje in zeer matige conditie was, was dat niet het probleem. Na 25 jaar was er een gaatje gerot in de pulsdemper.
Op dat moment konden we weinig doen aan dat punt, en heeft Gijs nog even snel de morette gefikst met wat stukjes aluminium en een paar parkertjes. Voldoet prima, de morette zit weer stevig vast en is weer normaal af te stellen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Na die fiks vonden het voor de woensdag wel weer voldoende, en met de constatering van de rotte pulsdemper ben ik naar huis gegaan om daar nog wat research te verrichten. Bij de dealer moest het potje 75 euro kosten, maar na wat zoekwerk kwam ik een Boschnummer tegen. Met dat Boschnummer bleek dat potje gewoon te bestellen bij de automaterialenzaak aan de overkant. Donderdag om 0900 besteld, en om 1300 was het ding in huis
Op de foto’s is de beschadiging wel een stukje erger geworden omdat het ding tijdens demontage nog wat verder beschadigd is geraakt. Anyway, het nieuwe potje gemonteerd, en weer naar het APK station gereden waar de BX met de volgende bijna standaard opmerking goed werd gekeurd!
Gisterenavond heb ik samen met medeforummer BX19TZI aka Koos Kansloos (voor de ingewijden) de BX opgehaald en naar huis gereden. Bij de Total in Vught nog even een plaatje gemaakt van mijn huidige wagenpark.
Ik ben er superblij mee, en ik heb tijdens het rijden een enorme grijns op mijn gezicht. In de komende paar dagen zal ik het ding van binnen eens grondig reinigen, en de buitenkant een poetsbeurt (laten) geven. Volgens mij komt er dan best een fraaie BX onder tevoorschijn!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 6166
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Super! Gefeliciteerd man!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Goed bezig. Mijn adal(s) komen ook nog aan de beurt. Ik ben benieuwd. Goed om te zien hoe jij het hebt gedaan met die roestellende.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gefeliciteerd, mooi werk!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gefeliciteerd met de APK en goed werk gedaan!
Wat een heerlijke kar!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Goed bezig!
Wat is het Bosch nummer van die pulsdemper? En wat koste die uiteindelijk?
Want mijn GTI moet ook nog een nieuwe krijgen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90