Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
oeps..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
OK 70, dus… Ik vroeg het me af omdat er bij de huidige inschrijflijst is doorgenummerd tot 50. Er is dus nog even tijd om Jeugdzorg op te trommelen.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er hebben in 2011 ook tussen de 65 en 70 deelnemers mee gedaan. Toen stond er een max van 50 deelnemers in het regelement, dit is toen van wege grote belangstelling verhoogd naar 70.
Ik denk ook als het er echt veel meer als 70 worden er nogal wat praktische probleempjes ontstaan voor de organisatie
Ehh, Arjan, waar denk je aan? Versta me goed hoor, meer dan 70 is gewoon minder gezellig - want anoniemer. Maar praktische bezwaren zie ik niet. We moeten nog meer officials meenemen, maar daarvoor is genoeg animo.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké ik dacht het wat probleempjes op ging leveren, maar meer mensen zal dat oplossen. Maar ik dacht ook nog aan dat het hotel vol zou zitten.
Van mij hoeft meer dan 70 ook niet, rond de 50 zoals vorige jaren is gewoon een goeie groep!
Nee, het hotel selecteren we daarop: minstens 80 kamers. We willen per se in één hotel. In Tinqueux hebben ze 123 kamers… Maar ik ben het met je eens, 60 is ideaal!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Dankzij ANWB succesvol in Le Citron Pressé
De rally Le Citron Pressé beleeft dit jaar zijn elfde editie. Toch zijn er nog altijd veel misverstanden. Zij die menen dat de rally alleen voor geprepareerde rally-auto’s is, hebben het mis. Zij die menen dat iedere oude Citroën met APK Le Citron Pressé aankan, hebben het ook mis. Wegenwachters Henk en Yuri leggen uit hoe het wel zit.
Le Citron Pressé is een naam die bij vele Citroën-rijders de oren doet spitsen. Sinds midden jaren ’90 begonnen werd met het rijden van deze rally voor Citroën-modellen die niet meer in productie zijn, is het een evenement geworden waar velen naar uitkijken. Voordat er gereden kan worden, moet er vaak het nodige aan de deelnemende auto’s gesleuteld worden en ook tijdens de rally gaat er nog wel eens iets stuk. Dan komen de mannen van de Pressé-Wegenwacht in actie met hun originele Wegenwacht-Eend. Hoe zij te werk gaan en hoe zij zowel leden als niet-leden van de ANWB helpen is naar aanleiding van de editie 2012 al op de voorpagina van Citroën-Forum.nl belicht. Je kunt dat artikel hier nalezen.
Hoe vriendelijk, snel, deskundig en effectief die ANWB-hulp tijdens Le Citron Pressé ook moge zijn, het is natuurlijk nog beter die hulp helemaal niet nodig te hebben. Ook daarbij helpt de ANWB-Wegenwacht je met specifieke tips ter voorbereiding op de zware rally die de vierdaagse Le Citron Pressé toch echt is. Verderop in dit artikel gaan we dieper op deze tips in.
Eerst maken we een uitstapje naar een andere sponsor van Le Citron Pressé, naar Garage Gert de Jong. Daar vindt op zaterdag 10 mei de technische keuring plaats. De deelnemende auto’s worden op die dag door een aantal techneuten bekeken. Zij letten vooral op de staat van de dragende delen, of het brandstofsysteem in orde is, of de bedrading de toets der kritiek kan doorstaan, of uitlaten vastzitten en of auto’s goed remmen. Daarnaast wordt er gekeken of de verplichte veiligheidsuitrusting wel aanwezig is: brandblusser, verbanddoos, oranje hesjes, lekzeiltje enz. Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun auto en het belangrijkste is veiligheid. De keuring is niet bedoeld om mensen op kosten te jagen of er voor te zorgen dat er alleen maar “mooie” auto’s deelnemen, maar er is wel iets veranderd door de jaren heen…
In vergelijking met Le Citron Pressé zoals deze in de jaren negentig en het begin van dit millennium georganiseerd werd, is de kwaliteit van het wagenpark dat aan de moderne edities deelneemt behoorlijk verbeterd. Wegenwachter Henk vertelt daarover het volgende: “Tijdens de eerste Pressés hadden we gedurende het evenement ontzettend veel werk. De meest uiteenlopende klusjes, van ingebrande contactpunten tot afgebroken uitlaten, kapotte spanningsregelaars, uitgelopen lagers en lekke koelsystemen tot lekke koppakkingen aan toe. We reden ons gek van hot naar her en kwamen steevast te laat in het hotel voor het diner. Mensen reden met auto?s waar ze iedere dag mee naar hun werk gingen of die ze twee weken voor de start uit hun schuur hadden gehaald. De technische keuring was ook wat minder uitgebreid en dat merkten wij dus goed.”
Dat gaat er nu dus anders aan toe. De auto’s worden minder dagelijks gebruikt dan toen en worden ook beter bijgehouden. Toch worden ze tijdens de rally niet gespaard. Ook al is Le Citron Pressé zeker geen snelheidsevenement, de nadruk ligt immers op de regelmatigheid en het navigeren, het blijft een échte rally. Mensen zijn zich daar wat meer bewust van en dat merk je aan de manier waarop eigenaren met hun auto bezig zijn geweest voor ze starten. Dat wil niet zeggen dat het deelnemende wagenpark alleen nog maar bestaat uit volledig geprepareerde rallykanonnen. Nee, ook met een standaard DS, Eend, CX of zelfs Visa, BX of XM kan er prima worden deelgenomen.
wordt vervolgd
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
vervolg
Wel is het belangrijk om of zelf preventief onderhoud te plegen, of heel duidelijk aan je garage uit te leggen dat de auto niet zo maar door de APK gesleept moet worden, maar dat hij voorbereid moet zijn op vier dagen intensief rallyrijden, van ’s morgens tot ’s avonds. Dat is wat anders dan een rondje toeren door de polder of een gemoedelijke toertocht met de club. De belasting zit hem niet alleen in de tijd en in de afstand, maar ook in het voortdurend draaien en keren, remmen en weer gas geven. Ook al rijd je je auto beheerst, je gebruikt hem tijdens Le Citron Pressé wel intensief. Zou je bij huis-tuin-en-keukengebruik het vervangen van de dynamo misschien nog uitstellen tot de volgende keer, voor Le Citron Pressé vervang je hem wel. Want of je nu voor een goede klassering gaat of dat vooral de olympische gedachte telt, geen van de deelnemers wil door materiaalpech uitvallen.
Natuurlijk hebben Henk en Yuri nog meer goede raad. “Het is belangrijk dat deelnemers hun eigen onderdelen meenemen. De Wegenwachteend zit weliswaar opmerkelijk vol, maar kan toch niet alles meeslepen.” Ook de Europa-dekking van de Wegenwacht bevelen onze Pressé-Wegenwachters van harte aan. Zoals hierboven vermeld is, helpen ze alle deelnemers, ANWB-lid of niet, maar als er autotransport of vervangend vervoer moet komen, dan zijn het lidmaatschap en de juiste dekking wel degelijk belangrijk.
Of ze er in 2014 jaar weer bij zijn? “Natuurlijk!” roepen Henk en Yuri eenstemmig. Ze maken heel lange dagen, maar beleven ook veel plezier. De blijdschap van de equipes na verholpen pech, de verwondering van de deelnemers over de bijzondere prestaties van het Wegenwacht-Eendje en de positieve reacties van omstanders en andere weggebruikers motiveren hen om door te gaan. In 2012 en 2013 hebben ze iedereen op de weg weten te houden, dus we hopen dat hen dat dit jaar weer lukt. En het jaar daarop ook… Als je met een goed onderhouden auto aan de start verschijnt en de voor jouw model “beruchte” onderdelen in de kofferbak legt, help je niet alleen hen, maar vooral jezelf. De mooiste Le Citron Pressé is immers een voltooide Le Citron Pressé!
Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen. Je kunt je ook nog aanmelden, klik daarvoor op lecitronpresse.nl.
tekst: waterman, foto’s: Arjan Verkade, Breeze, XMTurboCT, redactie: RensKorevaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Blijft mooi dat iedereen altijd weer op weg wordt geholpen met behulp van een besteleend.
Doet mijn geribbelde hart goed
078 (Kopie) by azu250, on Flickr
086 (Kopie) by azu250, on Flickr
072 (Kopie) by azu250, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuk stuk!
Ik krijg er inmiddels weer zin in!
En altijd leuk om de wegenwachteend onderweg tegen te komen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En, zoals we ieder jaar zeggen: Neem aub je eigen onderdeeltjes mee!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Alles wat Jim “cx25gtit2” bij de ombouw naar kdFi uit zijn GTi T2 getrokken heeft, zit nu in een doos achterin de Prestige T2…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Waterman schreef:of zelfs Visa, BX of XM…
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
waterman schreef:En, zoals we ieder jaar zeggen: Neem aub je eigen onderdeeltjes mee!
Alles wat we nodig hebben is Leboncoin. Als we onderdelen nodig hebben dan kopen we gewoon de meest dichtstbijzijnde sloop-AX…
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Graag nog meer BX-en die mee doen. Alleen met de BX sport is niet leuk. Graag nog twee Sportjes erbij of anders twee BX-en zodat er ook een BX-Sport-team of BX team kan worden gevormd.
Mijn Sport is er klaar voor.