Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Onze Xantia V6 activa heeft een LHM lekkage bij de achterbrug. Opzich niet raar met activa en 340.000 km.
Een kleine lekkage zou ik zelfs accepteren. Maar nu wordt het toch wel wat gortiger. Alleen de lekkage is niet constant. De ene keer veel (lees: als je hem uitzet ligt er na een paar min een vlek met een diameter van 15cm) de andere keer niets.
Het vervelende is, dat met dit warme weer wordt de xantia ook goed warm (of met flink doortrappen) en dan is de uitlaat dus ook goed heet! Hij verbrand op dat moment gewoon letterlijk de LHM (brandgevaar). Bij normale temperaturen sijpelt het er gewoon uit, maar door het schudden of de snelheid zal het op de uitlaat geblazen worden (mijn redenatie).
Vanwege de lekkage heb ik hem van de week op de brug gezet. Hij lekt eigenlijk ter hoogte van de veercylinder LA. Alleen de veercylinder is droog. De lekkage lijkt vanaf de brug te komen. Ik heb de einddemper gedemonteerd. Dan zijn de retourleidingen namelijk te controleren.
Na alles droog te hebben gemaakt lekte de Xantia niet eens meer. hoogste stand - laagste stand. Remmen. Hoogste stand - laagste stand. Niets!
Met een spiegel over de brug de leidingen gecontroleerd. Niets opvallends gezien (roestplekken oid).
Demper weer gemonteerd. En weer gegaan. Eenmaal thuis…. Ja hoor lekkage!
Ik vraag me toch af weer het vandaan komt. De veercylinders zijn droog. Ook gooit hij de LHM niet eruit bij het gat waar de lekretours in gaan. Zullen ze misschien toch versleten zijn van binnen?
Of zou het toch een aasluiting/breuk in een leiding zijn?
Het is gissen, maar toch ben ik bang als ik de brug laat zakken (hoe gaat dat eigenlijk bij een xantia? vergelijkbaar als Bx/xsara lijkt mij?). Dat door de frictie wellicht meer kapot zal gaan.
What to do?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Je zult toch moeten zoeken naar de oorzaak; Wat wel eens helpt: Alles schoonmaken en dan om alle punten waar je iets van lekkage verwacht keukenpapier omheen doen, met een ijzerdraadje vast houden. Dan een kilometer rijden, en inspecteren waar het keukenpapier ( dat absorbeert LHM erg goed), groen gekleurd is: Daar moet je verder zoeken. Dit voorkomt dat tijdens het rijden de druppels LHM door de wind overal heenwaait door de wervelingen aan de achterkant.
Groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.