





















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De DS kreeg een nieuwe voorraadbol, erg nodig.
De benzinepomp laat het sap terugstromen in de tank, daardoor moet je erg lang starten. Dat leidt onherroepelijk tot meer kosten, dus een elektrische geïnstalleerd.
Daarmee even naar Chyparse heen- en weer, voor die bol.
En tot overmaat van ramp staat de C6 te wachten op vervanging van een zo goed als onbereikbaar stuk koelwaterslang. Nadat juist een koelfan en de radiator was vervangen.
Zo zie je weer: de DS blijkt de betrouwbaarste, hoewel er ook met de XM gereden kan worden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
17 jaar evolutie…












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Benzinepomp kan vaak uitelkaar en dan is schoonmaken vaak de oplossing .
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
...maar dit is zelfs een nieuwe en zelfs dat hielp niet….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Terugslagkleppie plaatsen vlak voor de benzinepomp. Hoewel dat niet nodig zou moeten zijn.
Maar je had al een oplossing door een electrische te plaatsen las ik. Dat is natuurlijk ook een oplossing, maar moet je dan geen retourleiding aanleggen?
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een elektrische membraanpomp met de juiste druk hoeft dat niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Net na aanschaf in Frankrijk 2005 bleek dat de benzine in de tank terugliep.
De tank zelf was ook lek, dus eruit en vervangen door een dichte.
Direct ook een nieuwe slang van achter naar voren.
Toch bleef de benzine naar de tank teruglopen, zodat na een dag al zeer lang gestart moest worden voor er benzine was.
Dus een nieuwe pomp gemonteerd.
En ook het stukje slang tussen de doorzichtige leiding en de pomp vervangen.
Ook dat hielp niets (waarschijnlijk zit er een benzine-mageet in de tank).
Toen dus maar een elektrische benzinepomp gemonteerd, van het type die in oude Engelse auto’s vindt, een Hardi.
Dat bijkt einde problemen. Bij contact aan hoor je even brrrrrr, en dan tik, tik, tik. Starten lopen.
Maar het raadsel is er nog steeds.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Maar dat moet je vlotterkamer ook leeg lopen en dat kan via de acceleratiepomp. Hangt daar een druppel aan?
Als het niveau in de vlotterkamer iets gezakt is, dan slaat de motor ook net niet aan…
Tijdens het starten zakt het niveau nog wat verder totdat de pomp weer benzine aanvoert.
De vlotterkamer hoeft dus niet helemaal leeg te zijn om niet te aan te slaan.
JanSr schreef:
De benzinepomp laat het sap terugstromen in de tank, daardoor moet je erg lang starten. Dat leidt onherroepelijk tot meer kosten, dus een elektrische geïnstalleerd.
Ik heb hetzelfde probleem. Welk type pompje heb je daar voor gebruikt?
En staat dat pompje altijd aan of slaat ie automatisch af als de vlotter de toevoer afsluit.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een Hardi pomp, te koop bij Brezan etc.
Het is een membraan pompje. als de druk is opgebouwd doet de pomp niets. Bij enig verbruik zakt de druk en dan maakt de pomp weer een slag. Je kan dus aan de tikken horen hoeveel er wordt verbruikt.
http://www.vankesselwebshop.nl/a-37308651/benzinepompen/benzinepomp-hardi-voor-911-65-69/
Wat ook goed kan is een in-line benzinepomp van de sloop, zitten wel eens in Japanse auto’s.
Voorheen had in een Solex carburateur die niet lekker wilde. Nu zt er een Weber op, zonder enig probleem.
Behalve dan dat teruglopen. De logica zegt dat er ergens een miniscuul luchtlekje in de aanvoerleiding zit. Dat zal dan wel.
Ik heb het probleem helemaal opgelost, al is het dan niet origineel.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Heb je die Hardi pomp dan ipv de originele mechanische pomp? Of gebruik je ze beide?






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Geheel naar eigen keuze, maakt niets uit, geen verschil te merken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop