Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Mijn XM 2.0 16v Break (Y4 1996) heeft sinds kort last van de volgende storing: Na het starten bij warme motor begint de auto na enkele kilometers te schokken en in te houden. Dit verdwijnt dan weer na 30 seconden tot een minuut waarna de auto gewoon verder blijft rijden. Het gebeurt dus altijd maar 1 keer per rit nadat gestart is met warme motor.
Momenteel op vakantie in Frankrijk. Na vertrek uit NL met koude motor 800 km zonder problemen afgelegd. Na het tanken treed het dan weer op en na een minuut schokken en inhouden lijkt er dan weer niets aan de hand.
Het diagnoselampje (motormanagement) bleef steeds uit maar heeft vandaag ook voor het eerst gebrand.
Het starten van de auto gaat prima en normaal al heeft ze ook 2 keer gehad dat ze vlak na het starten is afgeslagen zonder enige reden (motorloop was normaal). Hierna start ze wel weer gewoon (met een beetje extra gas bijgeven).
Ik wil morgen eens proberen of ik de auto kan laten uitlezen bij een Citroengarage.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad/zou het bv de catalysator kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Kan te maken hebben met een gebarsten bobineblok, als de motor warm is zet het kunstsof een heel klein beetje uit en met een slecht contact ergens, krijg je verkeerde ontsteking, heb ik ook gehad, is niet te repareren, enige wat je kan doen is dan een andere bobine plaatsen (10 min werk). Met slechte ontsteking, moet je ook op passen voor een backfire oid en dan is je MAP sensor ook stuk en dan gaat je motor in noodloop (heul slecht lopen zullen we maar zeggen)
succes met de zoektocht en bobineblokken van een 16v zijn nog te verkrijgen
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Een andere verdachte zou ook de lambda sensor kunnen zijn.
Die zit iets meer verstopt aan de voorpijp en de stekker hiervan ergens onder het LHM vat tegen het schutbord als ik me niet vergis.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
marxandjacx schreef:Kan te maken hebben met een gebarsten bobineblok, als de motor warm is zet het kunstsof een heel klein beetje uit en met een slecht contact ergens, krijg je verkeerde ontsteking, heb ik ook gehad, is niet te repareren, enige wat je kan doen is dan een andere bobine plaatsen (10 min werk). Met slechte ontsteking, moet je ook op passen voor een backfire oid en dan is je MAP sensor ook stuk en dan gaat je motor in noodloop (heul slecht lopen zullen we maar zeggen)
succes met de zoektocht en bobineblokken van een 16v zijn nog te verkrijgen
Gebarsten bobineblok? dan zou ik verwachten dat de verkeerde onsteking aanhoudend zou plaatsvinden wanneer het plastic eenmaal is uitgezet.
De lambdasensor /stekker zou ik eerder als verdacht beschouwen omdat het probleem zich maar 1 keer per rit voordoet dat misschien heeft dat te maken met het weer op temperatuur komen van de lambdasensor die op dat moment een verkeerd signaal geeft. Ik ga nu even naar een garage hier in de Charante Maritime kijken of ze kunnen uitlezen. wordt vervolgd.
Als het het bobine blok de boosdoener zou zijn, lijkt het me sterk dat dit maar 1 keer per rit het geval is. Dat blijf je namelijk met een rottige onsteking zitten gedurende de rit.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Wat ook nog kan is dat je brandstof pomp aan het overlijden of dat je brandstof filter verstopt is. Luister eens goed naar de pomp (onder de achterbank) of die een normaal contant geluid maakt wanneer het euvel voordoet. Succes gewenst.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Vandaag de locale Citroen concessionaires hier bezocht (Charente Maritime) maar tja zo’n oude Citroen en dan ook nog een benzine nee daar heeft men geen uitleesapparatuur voor. Bezoekjes aan Arvert, Corme-Royal (leuke garage met SM, DS en CX overigens) en Saintes hebben nog niets opgeleverd. Wel onderweg weer hetzelfde euvel: tot de eerste stop bij de eerste garage geen storing daarna de weg vervolgd naar de tweede garage (locale D weg met een gangetje 90 a 100) toen begon het weer later werd de weg dubbelbaans en kon ik wat sneller richting 130 en toen trad het bij de hogere snelheid ook weer op.
Morgen richting Narbonne (500km). Daar maar weer verder kijken. Ik heb bij vetrek uit NL al injector reiniger toegevoegd aan de benzine maar dat heeft geen verschil gemaakt.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
puffel schreef:Wat ook nog kan is dat je brandstof pomp aan het overlijden of dat je brandstof filter verstopt is. Luister eens goed naar de pomp (onder de achterbank) of die een normaal contant geluid maakt wanneer het euvel voordoet. Succes gewenst.
Het is een Y4 uit 1996 met 215000 op de klok. Het is bij dit type toch zo dat de brandstofpomp en filter als 1 geheel in de tank zijn gemonteerd? Brandstoffilter vervangen zou inderdaad een prima optie zijn maar voor zover ik weet heb ik geen los filter onder de auto.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dat filter wordt altijd vergeten omdat het verstopt is achter het hitteschild achter je uitlaatpot. Ongelooflijk stomme plek (vind ik)
Een filter is toch niet logisch ?
TS zegt duidelijk dat
“Na het starten bij warme motor begint de auto na enkele kilometers te schokken en in te houden. Dit verdwijnt dan weer na 30 seconden tot een minuut waarna de auto gewoon verder blijft rijden. Het gebeurt dus altijd maar 1 keer per rit nadat gestart is met warme motor.
Ik ben nog nooit een filter tegen gekomen dat afvinkt dat het reeds een storing heeft veroorzaakt na de betreffende start en dan dus weer gewoon zijn werk gaat doen… Hetzelfde voor de ontsteking.
Trek eens de stekker van de computers los als je motor warm is. (Ook die hele dikke grote jongen). ga een bak koffie drinken.
N aeen minuutje of 10 is je motor nog steeds dusdanig warm dat het die hik zou moeten vertonen. Stekkers weer aansluiten en starten. Is het er dan nog steeds?
Ik heb in het verleden ook wel eens een hik gehad. Die trad altijd op bij een bepaald rpm. Stekker er ff af, koffie drinken, stekker er weer op en pas maanden later kwam het soms weer terug. Dat is inmiddels weer een jaartje of 2 terug..
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
marcelka schreef:Een andere verdachte zou ook de lambda sensor kunnen zijn.
En die kun je gewoon meten zonder uitleesspullen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Wi-di is hier niet al te best dus wat verlate reactie. In Narbonne auto uitgelezen met Lexia, geef foutmeldingen, maar obv de meetwaarden is het inderdaad de lambdasensor. As maandag komt er een nieuwe in.
Allen dank voor het meedenken.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Afgelopen maandag is er een nieuwe lambda sensor ingekomen. Nieuwe sensor gaf een constant varierend mv door dus dit leek het probleem te hebben opgelost. Vervolgens op dinsdag en woensdag niet veel meer gereden maar geen storingen meer gehad.
Donderdag vertrokken naar NL. In de ochtend geen problemen gehad, maar na zo’n 450km net ten noorden van Clermont Ferrand begon het stotteren weer (12.30 uur), reageert niet meer op gas /of begint te bokken en dus moest weer naar de vluchtstrook. Op een parkeerplaats bij het opnieuw starten van de auto bleef het motormanagement lampje weer een aantal seconden branden. Dit lampje ging na het vervangen van de lambdasensor eerst onmiddellijk uit.
Stekker lambdasensor nogeens losgehad en opnieuw vastgeklikt. Het motormanagement lampje ging toen weer onmiddellijk uit dus maar weer verder gereden. Stotteren en inhouden kwam weer terug. Op het stuk naar Bourges ongeveer 12 a 15 keer inhouden en stotteren.
Vervolgens weer bij een garage terechtgekomen die volgens de ANWB de auto kom uitlezen in Bourges. Helaas bleek dit onjuist (alleen na 2000) en na een stukje proefrijden (met stotteren) wat gefrunnik aan de stekker van het bobineblok, meten van de benzinedruk was na 2 uur de conclusie dat ze het ook iet wisten.
Inmiddels werd was het al flink later op de dag en over de RN weg vervolgd naar Orleans. Dit was tussen 19.00 en 20.00. Na te hebben gegeten toch maar weer de peage opgegaan en na 1 keer inhouden (het was inmiddels 21.00) de laatste 700km afgelegd zonder problemen.
Het stotteren/inhouden lijkt dus samen te hangen met de buitentemperatuur. Is nu weer de lambdasensor de verdachte op is er een sensor die problemen kan geven bij een hoge buitentemperatuur (ong >25 graden). Het stotteren/inhouden heeft altijd plaats op warme dagen?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Geen idee, wat rot allemaal.
De knappere koppen op dit forum weten veel meer dan ik, maar het doet mij wel denken aan een probleem wat ik ooit had met een Xantia. Dit was nl. water in de fuel tank. Net gekocht en gelijk retour Ierland-Amsterdam geen probleem en de volgende dag begon de ellende…stilvallen, hikken afslaan en noem maar op. Toen ik uiteindelijk had uitgevonden waarom en het (condens) water in de fuel tank toch gevonden en verwijderd had, was ook toen het probleem nog niet opgelost; bleek de fuel pump hierdoor ook rot geworden. Oranje lampje ging ook af en toe aan. Het is maar een idee maar het is wel een mogelijkheid. De bobine vervangen kan natuurlijk ook uitsluitsel geven.
Water in de tank kan je makkelijk waarnemen met een lampje, moet wel de dop op de tank onder de achterbank losmaken. Ik geef het alleen maar aan als optie, niet als oplossing. De garage die ik raadpleegde, kon toen ook niets op de computer of elders vinden. Weet niet of men competent was of niet, je hebt geen keus als je ergens strandt. Succes gewenst met dit rare probleem!
Totaal aantal Berichten: 10351
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bobines die slecht zijn doen dat als eerste als ze warm zijn. Het lijkt me logisch dat bij een hoge omgevingstemperatuur de temperatuur onder de kap ook hoger wordt. Misschien eens proberen met andere?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Bij lange trips heb ik ook een reserve bobine bij me inderdaad.