Ontstekingsproblemen BX 16TRS (type 1)
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 26 augustus 2013 12:27 PM

Hallo,

ik zit met volgend probleem ; m’n hobby BX stottert als je snel wilt versnellen. Na veel tevergeefs zoek en speurwerk hebben we de wagen dan maar op een rollende testbank geplaatst. Nu blijkt dat de centrifugale ontstekingsvervroeging z’n werk niet voldoende doet. Ontstekingstijdstip enz zijn ok, maar de centrifugale vervroeging gebeurt te weinig.  Dus de vacuumsturing werkt wel maar waarschijnlijk scheelt er iets met de vlieggewichtjes die de ontstekingsvervroeging moeten meenemen bij het acceleren. Heeft iemand van jullie deze mechanische toestand al eens uit mekaar gehaald en gerepareerd ? Of heeft iemand een BOSCH 0237009064 liggen die hij wil verkopen? Tips of advies ivm deze herstelling zijn altijd welkom. Dit onderdeel lijkt op deze planeet bijna onvindbaar geworden te zijn. Alvast bedankt voor jullie hulp.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
Gepost: 26 augustus 2013 09:12 PM
  [ # 1 ]

Moet nog zien Bart, heb normaal nog een 1.6 staan, weet wel niet of het Bosch of Ducellier is.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 26 augustus 2013 09:19 PM
  [ # 2 ]

Mocht het een ducelier zijn , zou dit nog geen probleem zijn. Dan kan ik dat alvast proberen en uitsluiten dat er toch nog iets anders hapert. Ik heb een hele boel mails verstuurt in de hoop dat ik ergens de betreffende stroomverdeler kan vinden.  Je hebt ook geen idee welke stroomverdeler er origineel op een 171c blok thuishoort ?Als ik de gevraagde nummer google vind ik steeds een verwijzing naar de 1,9 GTI en dan vermoed ik dat de tuningfirma die destijds m’n blok gebouwd heeft deze aangepaste ontsteking erop gezet heeft.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
Gepost: 26 augustus 2013 09:24 PM
  [ # 3 ]

Het zou de Bosch 0237009059 of Ducellier 2525587B moeten zijn.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 26 augustus 2013 09:29 PM
  [ # 4 ]

Alvast bedankt. Dan ga ik eens proberen uit te vissen wat het verschil met de nu gemonteerde 0237009064 is. Blijkbaar moeten die dingen dus uitwisselbaar zijn want de auto heeft daar >15 jaar zonder problemen op gewerkt. Ik hoor het wel moest je een van die exemplaren liggen hebben.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
Gepost: 26 augustus 2013 09:40 PM
  [ # 5 ]

Uw Delco is van een 1.9 injectie tot 87, moet dus een GTi zijn.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 26 augustus 2013 09:54 PM
  [ # 6 ]

Jij bevestigd m’n vermoeden dus dat er een andere delco opzit. Ik heb de wagen perfect afgsteld volgens de 171C trs gegevens, en hierbij draait hij als een klokje. Maar ik zou toch willen proberen met de juiste delco als ik het stotteren uit de motor krijg. Mocht ik de GTI delco vinden wil ik die ook wel proberen om te kijken of het probleem dan ook wegblijft. Blijkbaar moet dat dus toch kunnen gti onderdelen op een ander blok monteren.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 26 augustus 2013 10:09 PM
  [ # 7 ]

Heb de ontstekingsvervroegingscurves van een 171C en een D6A type even over mekaar gelegd en daar zit serieus wat verschil op. Tussen een 171C en een D2A ( 19TRS) zit weinig verschil. Dus zal in die richting moeten gaan zoeken, eerst een originele correcte delco monteren en dan terug uitmeten. Eigenlijk best leerrijk dit soort problemen.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook