Hey,
Ben nieuw op het forum en hoop wat bij te leren zodat ik alles zelf kan doen
Nu zit het zo, ik zit met een multiriem die draait op een kapotte (onderste) spanrol nu, waardoor mijn multiriem een groef heeft aan de buitenzijde en deze elk moment kan springen. En ik heb gehoord dat dit niet zo leuk is bij de 1.9d motor, die kan de distributieriem raken?
Dus ik heb alles vandaag bestelt, en ben van plan dit vandaag / morgen te monteren.. maar is er een handige how-to want er is niet veel plaats voor de riem erop te leggen.
Hoe zit het met opspannen van de riem? Gebeurt dit automatisch of..?
Alvast bedankt
Mvg,
Zal wel meevallen als die riem springt.
Heb het zelf voorgehad op een 99er 1.9d.
Probleem is dat je direct geen koeling meer hebt maar de D-riem raakt hij niet.
Hoe je die moet vervangen weet ik niet want dat was een bedrijfsvoertuig dus gewoon aan de garage afgeleverd en de volgende dag weer opgehaald.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Is bij mij ook eens gebroken. Ook een 1.9D van 1999. Gebeurde in Frankrijk. De dinamo laadt dan niet meer bij en de stuurbekrachtiging viel uit. Maar de koeling bleef wel werken want ik ben er zeker nog zo’n 150 km mee doorgereden naar een Peugeot garage die de riem heeft vervangen zonder spanrollen oid. Alleen de riem kostte toen 11 euro maar er kwam nog 65 euro arbeidsloon bij.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
De pomp word door de D-riem aangedreven, de koeling komt dus niet in gevaar.
De D-riem kan achter de krukas-poellie komen en dan tussen de D-riem, tenminste als je pech heb.
Weet zeker dat bij mij de koeling ook weg was en dat het een 1900 was…
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb het over de riem die , als je voor de auto staat, links van het blok ziet draaien. Dat is niet de distributieriem want die kan je niet zien. Ik heb met die 1.9D Berlingo gereden van Bayonne naar Angouleme. Waarschijnlijk veel meer dan 150 km. En zonder koeling was dat zeker niet gelukt. Eerst wilde ik er nog mee naar Nederland rijden omdat het mooi zonnig weer was en ik geen licht nodig had. De Citroen garage had geen tijd maar de Peugeot garage heeft het probleem verholpen. Ben me er niet zeker van of er ook een spanrol is vervangen, maar dacht van niet.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Daar heb ik het inderdaad ook over.
Mijn riem sprong ter hoogte van Charleroi en in Nivelle had ik al een kokende motor.
Dat is een 20-30km.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dan heb ik waarschijnlijk 306 km gereden met alleen maar rijwindkoeling.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De waterpomp wordt echt aangedreven door de Distributieriem en niet door de multiriem. Stuurbekrachtiging valt uit inderdaad en de dynamo laadt niet meer. Verder drijft deze riem niets aan (tenzij je airco hebt).
Zojuist de D-Riem van een Berlingo 1.9D vervangen en extra op gelet, de waterpomp word door de D-riem aangedreven.
Dan heb ik het de 999999x daarvoor ook goed gezien toen ik een 1.9D blok onder handen heb genomen;-)
Meestal wordt tegelijkertijd met het vervangen van de Distributieriem ook de waterpomp vervangen.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
De riem is ondertussen vervangen, de spanner zou ook moeten vervangen worden want daar was bijna geen beweging in te krijgen..
Veel makkelijker als de motorsteun gelost wordt!
Maargoed hij steekt erop en kan weer ff voort .