1.6 16v vts schudden bij optrekken
Chander
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 12-01-2013

Gepost: 01 september 2013 02:36 PM

hallo allemaal,

sinds een maand heb ik een probleem met mijn auto, en kan het probleem absoluut niet constateren.

De omschrijving : vanaf ongeveer 65 km/h tot 90/100 km/h schud de voorkant van de auto, en ook behoorlijk intens als je het mij vraagt.
je ziet letterlijk het dashboard van links naar rechts gaan.

ik dacht aan een kromming in de aandrijfas, of, wat mij door iemand verteld werd, onbalans in het vliegwiel/versleten krukas lagers..

ik kan wel gaan gissen, maar graag hoor ik het van iemand met expertise.

Alvast dank voor de reacties.
m.v.g.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 01 september 2013 03:16 PM
  [ # 1 ]

heb je al gekeken, dat je niet teveel speling hebt op je voorwielen, dus even boven kant vast pakken van de band en dan gaan schudden. en zit al het lood nog op je velg, als het schudden in eens plots begon is dit vaak de oorzaak, je wielen zijn dan in onbelans, en veroorzaken dan dat schudden,bij hogere snelheid, je vraag is een beetje 2 slachtig omdat er ook staat BIJ OPTREKKEN, dan betreft het vaak je prisse-as lager, deze zorgt ervoor dat de as van de bak de kopeling in het midden houd,

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 01 september 2013 03:23 PM
  [ # 2 ]

Als lood van de velg valt gaat de auto over het algemeen trillen. Schudden van de auto kan van heel veel dingen komen. Ik zou beginnen met de aandrijfassen. Meestal zit het probleem daarin.

Zoals jij het omschrijft heb ik het wel eens met een Xantia gehad. Toen ik daarbij de fusee los maakte viel de as er al uit.

Profiel  
 
Chander
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 12-01-2013

Gepost: 01 september 2013 03:36 PM
  [ # 3 ]

dank jullie voor de snelle reactie,

ik ga inderdaad als eerste proberen de aandrijfassen te vervangen, lijkt mij het meest voor de hand liggend.
heb net nieuwe banden, stuurkogels, wiellagers voor, en laten balanceren/uitlijnen.

ik ga de prisse-as lager ook niet uitsluiten, aangezien er omstreeks februari een nieuwe koppeling op is gekomen, misschien dat deze niet op de juiste manier gemonteerd is.

ik laat het wel weten, nog bedankt heren.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 september 2013 05:02 PM
  [ # 4 ]

Ik zie wiellagers voor. Zijn de moeren die aan het eind van de aandrijfassen zitten wel vast genoeg gedraaid? Die moeten met 250 Nm, oftewel een gewicht van 50 kg op het eind van een hefboom van een halve meter.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Chander
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 12-01-2013

Gepost: 01 september 2013 05:52 PM
  [ # 5 ]

heb de wiellagers bij kwik fit laten doen, hun zijn gespecialiseerd, en daardoor niet te duur. ben er bij gebleven tijdens het monteren, en ze hebben het Letterlijk volgens het boekje gedaan.

wel had de monteur het ergens over, hij draaide het rechter voor wiel in het rond, en constateerde dat er een licht hoogte verschil in de band zat ( waarschijnlijk stoeprandje ) en daarbij zag je de gehele veerpoot ook iets op en neer gaan…

hij zei dat dit bij de keuring niet mag (de veerpoot)...terwijl ik nog nooit van speling op een veerpoot had gehoord, maar goed.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 september 2013 06:04 PM
  [ # 6 ]

Kwikfit is nergens in gespecialiseerd. Een wiel zonder centraal gat kunnen ze niet eens balanceren. Als de veerpoot op en neer gaat moet je eens kijken of de 3 moertjes waarmee die onder de motorkap vastzit wel goed vastzitten.
Hoogteslag in een band komt meestal niet door een stoeprand. Een goed bandenbedrijf had de band zo om de velg gelegd dat de hoogteslag minimaal is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Chander
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 12-01-2013

Gepost: 01 september 2013 06:11 PM
  [ # 7 ]

oke, nou dat is dan ook duidelijk, ga het niet bij de citroen garage doen, die zijn kapitalistisch duur, ga het zelf allemaal wel proberen, zonder moment sleutel, zonder pers etc.

ik ga alles proberen wat iedereen me verteld heeft,
laat het jullie weten of het iets heeft geholpen.

nogmaal dank..

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 september 2013 07:04 PM
  [ # 8 ]

Over die moeren op de aandrijfassen: als je een sleutel neemt van zo’n 30 cm, of een stuk pijp van die lengte er op, en je gaat op het uiteinde staan heb je de moer bij benadering vast genoeg. Niet vergeten te borgen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
XsaraVTR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 25-03-2004

Gepost: 01 september 2013 07:48 PM
  [ # 9 ]

Mischien als eens gekeken of je motorsteunen nog allemaal lekker zijn?

Citroën verzamelaar Wink Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018

Profiel  
 
mth55
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-2013

Gepost: 13 november 2013 03:40 PM
  [ # 10 ]

hallo bij mijn auto van de zaak (berlingo) ging de auto ook trillen eerst bj 30/40 km/u later steeds meer van 30 tot 70 km/u naar de garage geweest en dachten ook aan drijfassen toen hebben ze de wielen uit gebalanceerd en toen bleek dat de band niet rond was   op een stukje van 15 cm zat een deuk van 3mm
en dit was met vier banden . de voorwielen zijn voorzien van nieuwe banden en het probleem was over

en met mijn eerste opel kadett kreeg ik ook 4 nieuwe banden als je harder dan 70 km ging danste de auto alle kanten op   oorzaak onzuivere ronde banden
zou eerst de wielen omwisselen om te kijken of dat het is

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 november 2013 04:47 PM
  [ # 11 ]

Fusees (ook van het stuurhuis) , er zit ergens spel op waardoor je wielen gaan wobbelen, dat geeft dat heftig schudden.
Mogelijk ook de ophangrubbers van de wielarmen, ze noemen dat niet voor niets trildempers.
Ook normaal dat het enkel in een bepaald snelheidsgebied ligt, onder die snelheid is het spel niet voelbaar, erboven druk word het weggedrukt.
Aandrijfassen zijn het niet, die zouden al zoveel lawaai moeten maken eer ze dit kunnen doen, word ook erger bij snelheid, houd dan niet op.
Band met een hoog punt is zeker niet goed, die rammeld dus alles kapot, dus als je alles gemaakt hebt die ook vervangen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook