Beste forum leden,
Toen ik van de week aan het rijden was zag ik langzaam de kvs temperatuur heel heet worden, na een eerste snelle check onder de motorkap kwam ik erachter dat het kvs niveau erg laag was (niets te zien in het reservoir). Aangezien ik geen tijd had om er eerder naar te kijken heb ik de kvs maar gewoon bijgevuld en ben ik naar huis gereden. Eenmaal thuis kwam ik erachter dat de mat bij de passagiers stoel heel nat/vies was. Ook was het zo dat als ik de blower aanzette er een wittige rook uitkwam en ik snel matglas had.
Ik lees jullie gedachte de kachelradiateur. Zelf denk ik dat ook en wil ik het dit keer zelf proberen na te kijken aangezien de vorige reparatie van deze radiateur een half jaar geleden 600 euro koste.
Nu zijn er al heel wat draadjes over te vinden op het forum, maar in geen enkele die ik heb gelezen is er een beschrijving van hoe ik het dashboard demonteer. Weet iemand misschien waar ik zo’n handleiding kan vinden? of moet ik dan gewoon dit boekje kopen?
alvast bedankt,
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
het boek zwerft ook over het internet, en heb je geen garantie dan? als het bij een garage bedrijf is gerepareerd heb je automaties garantie, als je in de tussen tijd van de reparatie nog wilt rijden, kan je de twee slangen die in het shutbord in gaan, met elkaar verbinden met een buisje, en slangklemmen. zodat de kachel is buitengesloten en je geen last hebt van lekage, of dat je .je koppaking eraf blaast door oververhittemoter.
Hey beremans,
bedankt voor je snelle reactie, ja het is waar van de garantie enkel kost het onderdeel waar de garantie op rust 150 euro. De kosten om een nieuwe te plaatsen (alles demonteren en monteren) oftewel werkplaats kosten zijn 450 euro. volgens de garage heb ik daar geen garantie op omdat hun werk goed was maar het onderdeel dan waarschijnlijk weer kapot is (of iets anders slang ofzo)
dan sleutel ik liever zelf even een weekend.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De garage heeft in dit geval makkelijk praten, door te zeggen dat hun werk goed is. Wat nou als een van de aansluitingen los is gegaan? Of dat er wat anders is? Als de radiateur vervangen is verwacht ik namelijk niet dat die nu alweer stuk is (hoewel alles kan, het blijft techniek).
Zelf doen kan, het is alleen veel werk. Niet moeilijk, maar veel. Als ik je een tip mag geven: schroef de boel eerst open en ga kijken wat er aan de hand is, voordat je een nieuwe kachelradiateur gaat kopen. Ik zet 10 tegen 1 op de slangen. Niet op de radiateur.
Ja dat was ik ook van plan inderdaad eerst zelf te gaan kijken wat nou eigenlijk precies het lek is wat hij lekt echt hard, zodra ik de motor aanzet druppelt het in een snel tempo. Maar als ik naar de garage ga zullen hun nooit bekennen dat het hun fout was… ze zullen het wel een lekke slang noemen bijvoorbeeld als er iets los is gegaan door hun fout. Snel dichtschroeven en ik kom er nooit achter.
maar goed dat open schroeven wil ik dus doen maar zoek er een beschrijving voor hoe dat moet.
Nou na twee halve dagen rustig sleutelen heb ik eindelijk heel de facia (dashboard) gedemonteerd wat een werk is dat zeg . Maar goed de kachel radiateur bevat dus wel degelijk een lek, en heb vandaag gewoon een nieuwe gekregen van de garage.
nou moet ik eerst die bak nog een beetje schoonmaken en dan op weg terug naar een mooi ingebouwd dashboard. zal even wat tijd overheen gaan maar waar een wil is is een weg niet?
Is er nog de behoefte aan foto’s of iets dergelijks omdat ik hem nu uit elkaar heb en op precies de tegenovergestelde manier terug ga bouwen?
Gr Alex
Foto’s van dit soort megaklusjes zijn altijd welkom
Succes met alles weer inbouwen.
Foto’s, heel graag! Zo veel mogelijk! Mijn verwarming stinkt als ik die aan zet, heb geen nattigheid, maar wel vaak vlekken onderop de voorruit bij de ventilatieroosters, dus bij mij zit het er misschien ook aan te komen…
Heb je nou nog iets van een beschrijving of een boek gebruikt bij het openschroeven? Of gewoon zelf aan het uitzoeken geweest?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dan zal ik dat is doen bij het terug plaatsen. worden er aardig wat dus zal even duren voor ik ze online zet
@FastFred Ik heb een aantal plaatjes gekregen van iemand op het forum en heb een haynes boekje (pdf) gebruikt. Boekje sloot soms niet helemaal aan omdat ik een nieuwere versie had dan die in het boekje stond maar het was genoeg om het voor elkaar te krijgen.
Inbouwen zal nog wel een flinke klus worden met alle kabels enzo maarja tijd zat
Tijd is dan weer iets dat ik niet heb. Ik heb geen sleutel ruimte + dat ik de auto dagelijks nodig heb. Dus ik zou als ik het zelf doe voor 2 weken een AX ofzo moeten kopen om iedere dag naar m’n werk te gaan en dan s’avonds te sleutelen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
geen tijd is niet doen ben er een volle dag aan bezig geweest hem uit elkaar te halen en verwacht 1.5 dag voor het terug monteren. Sleutel ruimte heb ik ook niet doe het gewoon op een parkeerplaats voor me deur meeste doe je in de auto zelf en dan moet je wel vaker even naar binnen ofzo om onderdelen weg te leggen maar ag scheelt me wel veel geld
Waar op de wereld woon jij ergens dan? Dan regent je alles nat…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Nederland gewoon Alle spullen liggen in mijn huis en klussen deed ik van het weekend, in Rotterdam scheen de zon gewoon. Daarbij is alles onder mijn motorkap ook gewoon goed droog.
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Als het echt aan de passagierskant is, kan het niet de kachelradiateur zijn. Die zit in het midden, tenzij je je auto altijd scheef parkeert
Aan de onderkant van je blowen zit een flexibel slangetje, dit is volgens mij de vochtafvoer van je blower. En loopt naar het motorruim naar beneden. Die zou je eerst kunnen checken.
Van de zomer heb ik ook een kachelradiateur van een xsara vervangen, voor de radiateur heb ik toen 37 euro betaald. Beetje vreemd dat je garage er 150 voor telt..
Dat is inderdaad waar maar de bak waar de radiateur in zit loopt rechts naar beneden waar het kvs er vervolgens uitloopt.
Btw heb ik het onderdeel er al uit en was het inderdaad lek. Overigens staat het overal op het forum dat de passagiers kant vaak nat wordt.
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Bij de xsara van mn moeder waar ik de kachelradiateur vervangen heb was de vloer nergens nat. Hier staat 2 foto’s toen ik aan het klussen was: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222144/