Storing motormanagement (1.6 Berline)
Dulk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9

Gepost: 06 september 2013 10:54 PM

Goedenavond mede leden,

Vanuit kroatie is dit mijn eerste bericht en ik zit gelijk met een ‘probleem’.

Ik heb mijn C4 uit 2005 een aantal maanden in mijn bezit en ik weet dat ik af en toe een cc probleem heb waardoor onderstaande storing zich voordoet, maar gedurende de 1450 km na mijn vakantiebestemming heeft een niet zo leuke storing mij af en toe aardig wat stress bezorgd, namelijk:

Zodra ik harder rij dan 115 (dus echt vanaf 116 maar het kan ook 140 zijn) komt binnen zeer korte tijd of soms na een paar minuten de volgende storing; ‘storing motormanagement,’, en het piepje met ‘service’ licht op in het display.

Vanaf dit moment heeft de auto amper meer vermogen (de snelheid loopt heel langzaam terug)  en moest ik noodgedwongen een paar keer via de vrachtwagenstrook in de Alpen een berg over, ik val dan van 120 terug naar 65 ongeveer. Zodra ik de motor even uit zet (1sec is genoeg) en weer start is er niets meer aan de hand. En brandt er geen storingslampje meer. Dit heb ik 7 keer gehad en 1 keer met 95 ongeveer maar toen reed ik zijn 4 een tunnel uit.

Nu kan ik wel thuiskomen zolang ik maar in zijn 5 blijf en niet boven de 115 kom, maar liever heb ik het opgelost natuurlijk. Zeker omdat ik hier liever niet langs een citroen dealer wil gaan.

Groetjes Martin.

Ps, ik ben ANWB lid (ook Europa) maar ik vraag me af of zij mij hiervoor kunnen helpen.

Profiel  

DuncanR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 06 september 2013 11:06 PM
  [ # 1 ]

klinkt als een uitlaatgasmeting die een “fout"constateerd en vervolengs uit “veiligheid” de turbo uitschakelt. Ik had hetzelfde fenomeen bij mijn c5 na een tijdje op de cruise control te hebben gereden. Dus te rustig rijden geeft een signaal aan het motormanagement systeem. De oplossing…niet rustig rijden

Profiel  

Dulk
< 100 berichten
Rank

Gepost: 07 september 2013 09:28 PM
  [ # 2 ]

Misschien een stomme opmerking hoor, hoe aannemelijk je verhaal ook klinkt, maar ik heb toch helemaal geen turbo in die bak zitten?

Profiel  

DuncanR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 07 september 2013 09:52 PM
  [ # 3 ]

Tja ik gaf alleen mijn ervaring aan. Dat jij geen turbo hebt, weet ik niet. Wellicht dat er iets anders is dat de kracht wegneemt om schade aan de moter te voorkomen. Ik ben daarin overvraagt. Succes met de oplossing ( vinden).

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 07 september 2013 10:03 PM
  [ # 4 ]

Zou het kunnen zijn dat je prutbenzine hebt getankt?

Profiel  

Dulk
< 100 berichten
Rank

Gepost: 07 september 2013 10:54 PM
  [ # 5 ]

Ne,h ik had het al in Duitsland en toen zat ik gewoon op euro 95. In Duitsland en Slovenië gewoon ‘‘normale’ brandstof getankt (lees: maximaal 5% bioethanol erbij)
Maar ik ga wel thuiskomen ermee denk ik Wink

Ik kan allicht proberen om een paar keer flink door te rijden, als ik trouwens mijn power kwijt ben kan ik het gaspedaal dus helemaal tot de vloer indrukken zonder dat het verbruik (volgens het display van de computer) toeneemt alsof het echt overruled is….

Profiel  

Dulk
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 september 2013 05:42 PM
  [ # 6 ]

De thuisrit bedroeg 1769 km en ondanks dat het verbruik even slikken is (ook vanwege een afgeladen auto, dakkoffer en een fietsendrager met twee fietsen) ben ik gelijk rond de 130/135 gaan rijden en ook met flinke toeren de bergen opgegaan. Het resultaat is dat ik de storing GEEN één keer meer heb gehad! DuncanR bedankt voor de tip.

Desalniettemin ga ik binnenkort toch even langs de garage om eventuele fouten te laten uitlezen.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook