regelaar ruitenwissersnelheid
Gepost: 07 september 2013 05:16 PM

Is er iemand bekend met de werking van de ruitenwissersnelheid regelaar bij de Citroen SM?

Heb zo een nieuwe “temporisateur” aangeschaft bij de Franse club, maar dit geeft geen verschil tegenover een oude.

Hoe hoort dat ding te werken?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10306
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 september 2013 07:30 PM
  [ # 1 ]

Meestal begint de “interval” pas na een aantal minuten te werken. Dan wist hij een aantal keer en stopt dan een tijdje. Dan herhaalt het zich. Moe meer water op de ruit hoe langer het wissen. Hij schakelt namelijk uit als het spoeltje zodanig warm wordt dat het zijn magnetische werking verliest. Bij weinig regen trekt de motor meer stroom en wordt het spoeltje dus sneller heet waardoor de periode van wissen korter wordt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 07 september 2013 08:12 PM
  [ # 2 ]

ok, niet echt een handig stukje techniek dus?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 september 2013 08:21 PM
  [ # 3 ]

Jawel hoor. Werkt gewoon prima, maar anders dan een moderne interval. Wordt daarom vaak onzinnig vervangen..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10306
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 september 2013 09:31 PM
  [ # 4 ]

Eigenlijk een heel mooi doordacht stukje techniek als je bedenkt dat er nog geen micro-electronica bestond. Interval past zich automatisch aan de behoefte aan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 september 2013 12:31 AM
  [ # 5 ]

Precies!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 september 2013 01:14 AM
  [ # 6 ]

Het gaat alleen tegen mijn gedachten in.
Hoe meer weerstand,dus bij veel regen.
Zou je verwachten dat het spoeltje eerder warm word.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7311
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 08 september 2013 02:29 AM
  [ # 7 ]

Wellicht begrijp je de situatie niet goed: waarmee hebben die wissers bij het heen en weer gaan over het ruit meer moeite ??? bij een droog ruit of een nat ruit ??? Het mag toch duidelijk zijn dat die wissers meer moeite hebben met een droog (voor)ruit hetgeen tot een hogere weerstand leid….....
Een droog/droger ruit heeft een grote wrijvingsweerstand (van de wissers) dus trekt de motor meer stroom en wordt het spoeltje dus sneller heet waardoor de periode van wissen korter wordt.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 september 2013 10:55 AM
  [ # 8 ]

stupid ik snap um

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3726
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 september 2013 12:16 PM
  [ # 9 ]

Vaak werkt het niet goed omdat de ruitenwisser installatie zelf niet goed werkt: Nooit gesmeerde lagers in de ruitenwissermotor en stangbediening zorgen voor extra weerstand en dus meer stroomverbruik zodat de regelaar te snel reageerd.  Als alles goed in order is dan werkt het prima !.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook