2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
vraagje over koelventilatoren
Barkie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 10 september 2013 02:38 PM
  [ # 16 ]

Misschien wat een rare vraag, maar is de werking van de ventilatoren van benzine en dieselmodellen gelijk? Ik denk dat een ongeblazen diesel minder koeling nodig zal hebben dan een benzinemodel of zie ik dit verkeerd?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 september 2013 02:52 PM
  [ # 17 ]

Werking is identiek.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 september 2013 04:33 PM
  [ # 18 ]

De” lichtere motoren ” hadden genoeg aan een ventilator .
Wel met twee snelheden , maar daar werd dan een extra weerstand bij gebruikt die nog al eens stuk ging .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 september 2013 04:46 PM
  [ # 19 ]

Daarbij wordt de weerstand in serie geschakeld met de ventilator om een lage stand mogelijk te maken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Barkie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 13 september 2013 07:43 PM
  [ # 20 ]

Ik heb even een testje gedaan. Ik heb de contacten van luchttemperatuurcontact met een draadje doorverbonden en beide ventilatoren draaien dan langzaam. Bij het doorverbinden van de connectoren van het watertemperatuurcontact draaien ze allebei op volle snelheid. Maar als de motor gewoon stationair loopt draait slaat na verloop van tijd alleen de linkenventilator op volle snelheid aan, dus dat gaat via het warmwatercontact. Zodra ik echter een fohn richt op het luchttemperatuurcontact met draaiende motor slaan ze wel allebei op langzame snelheid aan. Bij het uitzetten van de fohn gaat na (heel veel) verloop van tijd alleen de linker fan op volle snelheid draaien. Kan het zo zijn dat beide fans tijdens het rijden bij een warme wind gewoon hun werk doen en dat er geen storing ergens zit?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 september 2013 09:10 PM
  [ # 21 ]

Ik denk dat je lucht temp sensorvte laat schakelt. Die hoort al doorverbonden te zijn als de watertemp sensor sluit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 september 2013 09:31 PM
  [ # 22 ]

Het werkt in een stilstaande situatie net even anders dan in een rijdende, omdat het luchttemperatuurcontact in stilstaande situatie niet wordt aangeblazen met warme lucht vanuit de radiateur.
In de jaren tachtig had ik een 2400 Super Break, ook voorzien van een dergelijke schakeling.
Heb me toen er al over verbaasd dat als je de motor stilstaand stationair liet draaien de ventilatoren eerst op hoog toeren gingen draaien.
Door de ventilatoren wordt dan het luchtcontact aangeblazen en na enige tijd gingen de ventilatoren op laag toeren verder draaien en uiteindelijk uit.

Vreemd overigens dat bij doorverbinden van het watercontact wel twee ventilatoren naar hoog gaan en bij een draaiende motor maar één.
Wat is er dan anders?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 september 2013 09:54 PM
  [ # 23 ]

Wel vreemd. Met de fohn wordt de rijwind gesimuleerd. Dan werkt alles naar behoren. Of gaan ze alleen allebei op hoge snelheid als allebei de thermocontacten gesloten zijn? Heeft de wagen airco?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 september 2013 10:28 PM
  [ # 24 ]

ik denk dat laatste jan. ik heb het schema er niet bij maar dat kan ik me zo bedenken..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 september 2013 11:12 PM
  [ # 25 ]
wbogaerts schreef:

Als er in de werking van de eerste snelheid een storing zit , zal er bij de tweede snelheid maar één ventilator werken .
Dit komt door de manier van schakelen van de relais .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Barkie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 14 september 2013 12:53 PM
  [ # 26 ]

Nee de wagen heeft geen airco. Als de waterthermo contacten worden doorverbonden draaien ze allebei wel op volle snelheid. Alleen, zoals ik al eerder uiteen heb gezet, slaat echt na hele lange tijd stationair draaien alleen de linker fan aan.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 september 2013 12:59 PM
  [ # 27 ]

Linker fan, is dat in rijrichting gezien of staand voor de auto?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Barkie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 14 september 2013 01:15 PM
  [ # 28 ]

Voor de auto met de neus naar de gril gericht

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 september 2013 01:30 PM
  [ # 29 ]

Dan is het dus de rechter. Smile
Alles wordt in rijrichting benoemd.

Heeft iemand een schema van deze schakeling?
Heb zelf alleen die van serie 2, dus met een dubbel koelwatercontact.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 14 september 2013 03:08 PM
  [ # 30 ]

Schakeling is identiek volgens mijn oude geheugen .

Alleen heb je twee afzonderlijke sensoren in plaats van één dubbelcontact .

Is dus ook probleemloos om te bouwen : contact in de radiator vervangen door een dubbelcontact

en dan kan die luchtvoeler weg .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook