





















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
In een poging hier een schema te posten heb ik mijn oude documentatie nog een keer opgezocht .
Blijkt dat er heeel wat varianten zijn (geweest )
In 1975 was het gewoon één ventilator , één relais en één contact in de radiator .
Dan zijn alle mogelijke combinaties de revue gepasseerd : de kabels van de twee motoren in serie ( lage snelheid ) werden rechtstreeks door het temperatuurcontact geschakeld en de tweede snelheid gebruikte twee relais . Wel moest het contact van de éértse snelheid gesloten blijven of de tweede motor doet het niet ..............
Walter
Meten is weten , gissen is missen












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat zeg ik!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
M.a.w. dan werkt het zoals bedacht?
Rijdend zal door de rijwind eerst het luchtcontact aanspreken en de ventilatoren op laag toeren gaan draaien, mocht dit nog onvoldoende zijn dan spreekt het watercontact ook aan en zullen beide ventilatoren naar hoog toeren gaan.
Stilstaand, geen rijwind, dus luchtcontact spreekt niet aan, uiteindelijk het watercontact wel en dan zal 1 ventilator, de rechter, ineens naar hoog toeren gaan.
Right?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
lijkt mij ook…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, maar hij had de rijwind gesimuleerd met een fohn. Toen gingen ze wel gewoon op de lage snelheid. Dat is nou net het vreemde…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Barkie schreef:Ik heb even een testje gedaan. Ik heb de contacten van luchttemperatuurcontact met een draadje doorverbonden en beide ventilatoren draaien dan langzaam. Bij het doorverbinden van de connectoren van het watertemperatuurcontact draaien ze allebei op volle snelheid. Maar als de motor gewoon stationair loopt draait slaat na verloop van tijd alleen de linkenventilator op volle snelheid aan, dus dat gaat via het warmwatercontact. Zodra ik echter een fohn richt op het luchttemperatuurcontact met draaiende motor slaan ze wel allebei op langzame snelheid aan. Bij het uitzetten van de fohn gaat na (heel veel) verloop van tijd alleen de linker fan op volle snelheid draaien. Kan het zo zijn dat beide fans tijdens het rijden bij een warme wind gewoon hun werk doen en dat er geen storing ergens zit?
Als hij de fohn niet gebruikt, dan draait er maar 1, zie bovenstaand.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik heb het idee dat dat luchtcontact gewoon moet werken als de radiator hitte uitstraalt ,
dus ook zonder wind zou dat moeten werken ,
want met één ventilator in de file kom je er niet vrees ik .
Niemand die dezelfde opstelling heeft en een keer kan kijken wat er bij zijn auto gebeurd ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hallo allemaal. Ook namens mij dank voor dit topic.
In mijn turbodiesel break uit ‘85 zitten ook twee ventilatoren. Helaas heeft de vorige eigenaar de oorspronkelijk ingebouwde airco letterlijk eruit geknipt en één ventilator rechtstreeks met een schakelaar op het dashboard aangesloten. Ik snap nu hoe het systeem met twee ventilatoren werkt en daardoor wordt het makkelijker voor mij om de beide ventilatoren weer ‘automatisch’ te laten werken in plaats van met een schakelaar.
En ik ben ook benieuwd hoe het systeem werkt met een airco erbij. Ik ben namelijk van plan om er weer eentje in te bouwen!
Nogmaals mijn dank!
Mag ik nu uit de berichten afleiden dat het systeem gewoon zijn werk doet? Ik heb bij het testje overigens gebruik gemaakt van 3 luchttemperatuurcontacten maar de uitkomst van de resultaten (zoals met de fohn) was telkens hetzelfde.
Het is inderdaad wel een goede suggestie dat de test ook nog eens wordt uitgevoerd door iemand die over dezelfde opstelling in zijn cx beschikt.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Venzo schreef:En ik ben ook benieuwd hoe het systeem werkt met een airco erbij.
Met airco werkt het zo, zie schema.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Barkie schreef:Mag ik nu uit de berichten afleiden dat het systeem gewoon zijn werk doet? Ik heb bij het testje overigens gebruik gemaakt van 3 luchttemperatuurcontacten maar de uitkomst van de resultaten (zoals met de fohn) was telkens hetzelfde.
Volgens mij niet !
Je test met de fohn , was dat warme of koude lucht ??
Anders kan je temperatuurkontakt in de radiator te snel op te springen ( te lage temperatuur )
Ik zou je adviseren een dubbelcontact in de radiator te plaatsen .
Ben je van al je problemen af
Wil je honderd percent zekerheid : nieuwe kabelbundel leggen met drie nieuwe relais volgens mijn schakelschema ( dat ik nu maar eens ga opzoeken , voor de vragen komen )
Walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Walter, hij heeft natuurlijk met warme lucht geblazen. En ik heb begrepen dat hij de warme lucht op het luchttemperatuurcontact gericht heeft. Het contact in het water wordt dan niet warm.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb getest met een fohn op de hete stand. Beide fans gingen toen keurig draaien op de juiste stand. Ik ga er vanuit dat dit ook het geval zal zijn bij rijden in een warme rijwind.






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Maar in de file aan de peage in zuid Frankrijk bij 40 graden buiten heb je dan maar één ventilator ?!!
Lijkt me niet wenselijk .
Walter
Meten is weten , gissen is missen