Maddy Paddy Art
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 17405

- CX 2400 Super
Gepost: 09 september 2013 08:00 PM

van de voorpagina

Citroën afficheert zich graag met kunst en kunstenaars houden zich graag met Citroën bezig. Ook Citroën-Forum.nl heeft meermaals aandacht aan het thema “Citroën en de Kunst” besteed. In dit artikel laten we Madeleine van Maddy Paddy Art aan het woord. Zij maakt DS-modellen; geen natuurgetrouwe, maar artistieke impressies die het karakter van de Snoek en het Strijkijzer uitbeelden.

De persoon achter Maddy Paddy Art is Madeleine Pfennings, 33 jaar. Maddy Paddy Art is voortgekomen uit een bijnaam. Ik heb hiervoor gekozen, omdat mijn eigen naam niet zo makkelijk is te onthouden en Maddy Paddy Art wel. Het is misschien niet zo gebruikelijk als kunstenaar om een andere naam aan te nemen, maar daardoor val je wel meer op.

De ontstaansgeschiedenis van Maddy Paddy Art is niet zo vrolijk als de naam doet vermoeden. Mijn moeder is 14 jaar geleden na een kort ziekbed overleden. Hierdoor ben ik in een zware depressie geraakt. Dit was een periode waarin weinig dingen mij vrolijk maakten. Gelukkig ontdekte ik dat de klei mij wel een beetje opvrolijkte. Het hielp mij in het proces van rouwverwerking en ontdekken wie ik nu ben. Dit alles gebeurde tijdens mijn opleiding Diermanagement in Leeuwarden. Deze opleiding heb ik met veel moeite kunnen afronden.

Tegen het eind van mijn opleiding kwam ik mijn grote liefde tegen na een avondje stappen in Den Bosch. Na het zien van mijn creaties overtuigde hij mij ervan dat ik hier iets meer mee moest doen. Ik ben toen autodidactisch verder gegaan met het boetseren. Ik heb toen besloten om mij volledig hierop te storten. Gedreven door mijn passie en volste overtuiging, maar ook met vallen en opstaan.

Voorafgaande aan de Maddy Paddy Automobiles ben ik aan andere projecten begonnen, zoals het Ambitie-project en de Wereldburgers (zie website). In het Ambitie-project ligt, zoals de titel al aangeeft, mijn grootste ambitie. Het betreffen op maat gemaakte 3D wanddecoraties in de vorm van pijlen. De pijlen staan namelijk voor ambitie, voor de richting die je op wil gaan in je leven. Dit project is het best op zijn plaats in een grote openbare ruimte zoals gemeentehuis, ziekenhuis, school of bibliotheek. In iets kleinere vorm past het in een ontvangstruimte of entree van een bedrijf. De grootte van een Ambitie werk kan vrij gekozen worden. De serie Wereldburgers bouw ik op tot ik vind dat het aantal groot genoeg is om ermee te exposeren. Daarna zou de verkoop kunnen starten. Dit zijn erg tijdverslindende processen. Deze projecten liggen in een hogere prijsklasse, waardoor ze minder toegankelijk zijn voor de “gewone” particulier.

Om alvast ergens mee naar buiten te komen besloot ik om als tussenstap in het toegankelijkere segment te gaan bouwen aan mijn naam. Ook omdat ik graag contact met bijzondere mensen heb, want dat mis je na eenzame opsluiting in een atelier. Zo kwam mijn lief met het idee om eens een karikatuur te maken van een oldtimer. Zijn eerste liefde qua auto’s is een Citroën ID19 uit 1964. Dus de keuze was snel gemaakt om daar een karikatuur van te maken. Na een middagje boetseren was de ‘Snoek’ geboren. Daarop volgde al snel het ‘Strijkijzer’. Deze zal op het najaarsevenement van de ID/DS Club Nederland worden geïntroduceerd. Daarna zullen de ‘2CV Sardine’ en de ‘Ami Rapide’ nog volgen. Wat er verder nog komt, weet ik nog niet. Ik sluit andere automerken niet uit, maar voorlopig blijft het nog even bij deze Citroën-modellen.

Toen ik voor eerst de ‘Snoek’ introduceerde op CitroMobile 2013, was ik verrast door het aantal mensen die vrolijk werden van mijn ‘Snoekjes’. Ik denk dat er wel iets van 150 foto’s zijn gemaakt (ben gaan turven) van mij aan het werk met de ‘Snoekjes’. Er waren ook reacties van mensen die zeiden: “Maar dat is helemaal niet origineel!” Zij bedoelden dat ze niet voldoende op echte DS’en zouden lijken. Dat is ook niet mijn insteek. Het is kunst. Als je een ‘echt’ lijkend model wilt, dan koop je een schaalmodel. Wat ik het grappigst vind, is dat de grootste criticaster mijn grootste fan en promotor is geworden.

De modellen zijn gemaakt van keramiek. Elke model is een klein kunstwerkje, die in beperkte oplage van 500 stuks vervaardigd wordt. De auto’s worden afgewerkt met hoogwaardige autolak. De snoek is te bestellen in circa 30 kleuren. Het dak kan naar wens in een andere kleur gespoten worden. Ik heb ook een aantal malen de vraag gekregen of er een naam op de auto kan of een slogan. Dit kan nu voor €10 extra, handgeschilderd. Hierdoor zou het een mooi persoonlijk cadeau of een zakelijk relatiegeschenk kunnen worden. Wie een of meerdere modellen wil bestellen, kan dat doen via mijn website maddypaddyart.com. Maddy Paddy Art staat ook op het najaarsevenement van de ID/DS Club Nederland. Bestel je ‘Snoek’ nu en haal hem tijdens dat evenement op 22 september op.

tekst en foto: Maddy Paddy

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook