Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
na 5x klik startte ie wel maar t was best irritant dus de startmotor maar “even” uitgebouwd
Ik dacht het in een middagje wel te doen maar ben 3 volle middagen bezig geweest
Toen de startmotor eruit was heb ik gelijk alles maar onder het spruitstuk in orde gemaakt want ja nu kon ik er toch bij
een kilo zand en vuil kwam er tussen uit en ook gelijk maar de kabelbomen die daar lopen netjes ingewikkeld met nieuwe linnen tape want wat er nog omheen zat in delen viel van ellende uit elkaar als je er naar keek
De startmotor had op de spoel een hapje eruit doordat een stuk hars losgelaten had en dat bleef er tussen plakken icm een plakkende laag koolborstelpoeder
Gelukkig had ik nog een goede uit een opel liggen met exact dezelfde onderdelen en van die 2 samen 1 goede gemaakt met vers vet want het oude vet zag eruit als kauwgom
Starten gaat gelijk een stuk soepeler en ook het motor geluid is een stuk rustiger nu het gaasje uit de vuldop is bevrijd van n hoop smurrie
..... en toen ging het ABS lampje niet meer uit na een luide klik…....
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Lekkerdelek!
LHM fonteintje bovenop de debietregelaar
Zover ik kan zien is het de HD leiding vanaf de pomp
Gelukkig begonnen de stoplampjes pas bij de afrit naar huis te flikkeren en niet de 200km die ik op de snelweg zat vandaag
KVS lekt ook nog steeds wat en het gezwabber begint nu ook op de snelweg (hoi adals)
Echt alles wat kapot kan gaan gaat ook ineens kapot lijkt het wel
Het is dat ik de auto een paar keer per week nodig heb anders stond hij allang half uit elkaar voor een grondige renovatie
De 16TRS kan nog wel een jaar wachtten en die D-special is dan maar een kunstobject in t groen
Dus ik weet al weer wat de planning dit weekend is…........
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Het zweette op die plek wat LHM al vanaf begin dat ik em heb maar zodra de pomp inschakelt sproeit het er uit tussen leiding en wartel
Met veel geluk is t alleen het rubbertje maar hoe groot zou de kans zijn dat er toch een scheurtje in de leiding zelf zit?
T zal wel gekomen zijn toen ik met de startmotor bezig was want de leiding klem zit 1 bout van de startmotor vast
Straks maar weer beunen op mn vrije vrijdag
Had toch liever met de kinderen lekker in de tuin gezeten vandaag
Nieuwe bollen zijn inmiddels ook besteld want deze zijn volgens mij opgeboord naar comfortbollen
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Prowl schreef:Straks maar weer beunen op mn vrije vrijdag
Had toch liever met de kinderen lekker in de tuin gezeten vandaag
Hoe herkenbaar! In ieder geval heb je mooi weer bij je klus (als je tenminste buiten aan de slag bent). Overzichtelijke zaken, maar wel genoeg om even bezig te zijn. Succes in ieder geval!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Update tussendoor
De leiding van pomp naar debietregelaar is al eens vervangen maar blijkbaar is bij vervangen een te kort leidingrubber gebruikt
Het leek ook meer op een afgeknipt stukje LHM leiding
De leiding heeft dus nog nooit goed vast gezeten want hij kon nog bewegen met de wartel vastgedraaid
Had ik de boel daar pas zo mooi schoongemaakt zit het nu helemaal vol met LHM bagger
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
HvdL schreef:Prowl schreef:Straks maar weer beunen op mn vrije vrijdag
Had toch liever met de kinderen lekker in de tuin gezeten vandaagHoe herkenbaar! In ieder geval heb je mooi weer bij je klus (als je tenminste buiten aan de slag bent). Overzichtelijke zaken, maar wel genoeg om even bezig te zijn. Succes in ieder geval!
Ik herken dat ook wel, daarom is bij mij de bx de deur uit
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Het viel uiteindelijk reuze mee, het had ook de vorige eigenaren kunnen overkomen (vanaf het moment dat die leiding/rubber vervangen is)
De felsrand op de leiding was ook niet echt netjes gedaan en had geen houvast met een te kort leiding rubber, het was gewoon wachten tot die een keer los ging
Het leidingrubber is nu vervangen en de debietregelaar blijft kurkdroog
De LHM is ook vervangen door spoel olie en dat was gelijk al goed te merken want de stuurbekrachtiging werkt al 10x beter en de auto gaat ook veel vlotter omhoog alleen lijkt het nu alsof er lege Xantia bollen onder de auto zitten
Tot nu toe was dit de eerste keer in mijn circa 200.000 KM in bollenbakken dat ik een “ernstige” lekkage gehad heb
Met mn Xantia’s heb ik nog veel vreemdere dingen mee gemaakt; van vervuilde hoogte regelaars die de auto omhoog laten komen onder t rijden tot LPG injectors die blijven hangen en gas voor je geven (3000RPM bij stoplicht stationair)
Met als hoogtepunt een compleet stilvallende Xantia midden op een drukke rotonde die ik in mn eentje daar vanaf heb moeten duwen omdat een vorige eigenaar Xenon zo leuk vond en deze vaag door gelust had en de auto soms spontaan uit viel
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
ABS doet nog steeds niets maar heb ik verder ook nog niet naar gekeken
KVS drupt nog steeds wat maar veel minder dan het was
Debietregelaar is nog steeds droog dus dat rubber was echt niet meer goed
De kilometertjes tellen vrolijk verder en de hydraurincage zit er al voor de helft aan KM in dus die zal volgende maand vervangen worden samen met de bollen.
Waarschijnlijk (lees: als ik tijd vind) haal ik dan de hele achterkant/tank er onderuit en pak ik gelijk t hele subframe en roestgebeuren onder de achterzijde aan
Volgende maand word de witte alweer 30 jaartjes oud maar daar ga ik pas tijd in steken als de 16v helemaal klaar is naar mijn zin
Mijn avatar is/was trouwens een groene break in puzzelstukjes
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
arme break. heb je dat al lang geleden in stukken gesneden ? ik heb namelijk een pijlstok en een plip van iemand gekocht die zn bx in stukjes gezaagt had.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Die komt daar ook uit
Dat was ook een raar ding, keihard op de plekken waar alle BX-en roest hebben maar waar wel roest zat vielen de gaten erin als je er naar keek
De voorruit zat nog maar voor de helft normaal vast en de rest was kit/roest
Daar moest zoveel geld in gestoken worden om APK waardig te krijgen en dat was echt de moeite niet meer waard
Gelukkig zijn veel onderdelen overal en nergens naartoe gegaan om verder te leven in andere BX-en
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
En toen was het vanmorgen op de snelweg BAM! rammel rammel VROAAARrrrrbzzzzzz
Alsof er een baksteen tegen de onderkant van de auto klapperde…..
Het extra vermogen is helemaal weg, de auto komt niet boven 4000 toeren - 120km/u
Rijd verder prima maar het VROAAARRRrrr geluidje is weg en de auto klinkt als een gedempte 1.4
Versnellen gaat nog langzamer dan een platte CX diesel
Motorlampje is niet aan geweest, geen stank en geen rook gezien
Mijn eerste gedachte is dat er een stuk uit de katalysator is geknapt en nu ergens de boel blokkeert in de uitlaat
Iemand nog andere ideeën voordat ik de uitlaat er onder uit haal?
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Hoe klinkt ‘ie stationair? Ook als een diesel?
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Snelle update: demper ontploft!
Blijkbaar was dat ding van binnen al helemaal weg geroest en weet ik nu gelijk waar die roestige stukjes honingraat ijzer vandaan kwamen die telkens op de oprit lagen
De helft van de vulling was er al uit dus ik heb het nu maar helemaal leeg gemaakt
Auto klinkt ook ineens als een Volkswaggel
Iemand nog een einddemper in de aanbieding?
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Ik heb nog een nieuwe 16 mk2 einddemper liggen.
Met dat specifieke ovale eindstukje.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90