Prowl schreef:Snelle update: demper ontploft!
Weet je zeker dat het niet de geluidsbarrière was?
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Nee want ik reed net voorbij een vrachtwagen die aan het inhalen was dus zat net aan de 90km/u
Mijn god wat maakt dat ding nu een gruwelijke herrie
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Hele uitlaat set was voordeliger dan een losse einddemper dus die is onderweg
Ondertussen beginnen de ADALS echt met de dag slechter te worden en de achterkant is zwabberig, een aanhanger erachter is gewoon niet te doen!
In de hoogste stand zie je achter de auto de wielen niet echt scheef staan maar toen ik onder de auto met de demper bezig was zag je het toch heel duidelijk
Deze week de hele week vrij en de auto niet nodig dus wat gaan we deze week doen:
-Trekhaak er weer vanaf
-Achtersubframe + benzinetank er compleet onderuit
-ADALS vervangen
-Subframe en draagarmen ontroesten en nieuwe laklaag waar nodig
-Tectiel weghalen waar het niet hoort en bijwerken waar het niet zit
-Roestplekken bijwerken
-Remleidingen + remmen vervangen (met dank aan autodemontagebedrijf visserkevis)
-Hoogte regelaar uit elkaar halen en schoonmaken
-Bumper en uitlaatsteun lassen
-Subframe er weer onder
-Bumpertankje vastzetten (beugel is weg gerot)
-Nieuwe uitlaat eronder
-Alles weer vastzetten
-Fatsoenlijke trekhaak stekkerdoos monteren want dat bungelding ziet er niet uit
En natuurlijk hopen dat alles in 1x goed gaat en ik geen moertjes overhoud
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Kleine update:
Rotterij is op sommige plekken erger dan gedacht en andere plekken valt het mee
De kokers beginnen achter in de hoekjes in de wielkast ook al te roesten dus daar ben ik echt net op tijd bij
Het is allemaal nog geen APK afkeur maar daar had ik echt geen jaar door mee moeten rijden want dan waren de gaten er echt in gevallen
Oh en een tip aan de vorige eigenaren: SMEER GEEN KIT over roest!, ik herhaal SMEER GEEN KIT over roest! want daaronder rot het alleen maar nog harder
Tectiel over tectiel om roest te stoppen werkt trouwens ook niet
Och ja ik kan het hele weekend lassen ipv naar citromobile
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Snelle tussen de klus door vraagjes:
1:
Het subframe achter lijkt wel op het een keer een klap gehad heeft en daardoor scheef is waar de adals tussen zitten
Dus het kan zijn dat de adals gewoon goed zijn (maar die vervang ik sowieso)
Verder zit er een hoop roest IN de holle buis?!
Ik heb hier nog een kaal achtersubframe (in veel betere staat) liggen die van een 1993 break af komt, ik neem aan dat die gewoon helemaal hetzelfde zijn?
Anders zet ik alles over op t andere subframe.
2:
De achterbumper heeft een stukje metaal tussen de bumper en bumpersteun maar doordat er kit over de roest is gespoten zijn die nu helemaal aangetast en weg gerot
Heeft iemand zoiets nog liggen of moet ik zelf wat maken?
3.
Moet er bij de benzine leidingen/pomp/filter geen bescherm kapje zitten bij de middendemper?
De uitlaat leek wel vast gezet bij kwikfit, ipv alleen de schuifdelen in elkaar te schuiven waren ze nog 5 cm verder in elkaar geduwd en zaten muurvast
Die uitlaat pasta en klembeugel waren niet eens nodig want het zat echt vast en ben er 2 uur mee bezig geweest om dat ding er af te rossen
Oh en het gat bij de uitlaat steun word groter en groter en dr kwam een halve tube wit kit uit wat nog steeds kleverig was….
Ik zal vanavond eens wat foto’s online zetten
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
dat wordt een gezellig weekendje zo .. succes met jej klussen, kan je helaas niet helpen met je vragen
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Met punt 3 kan ik je helpen: ja, dat hoort. Bij mij is dat hitteschild (door de vorige eigenaar) vastgezet met ijzerdraad, ook niet echt hoe het hoort. Dit hitteschild is overigens gewoon een stuk platte plaat met gleuven om hem vast te zetten aan het filter/pomp rubber blok.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat elk subframe achter hetzelfde is, maar dat weet ik niet zeker meer. In elk geval succes met het klussen!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
1: ja, dat sub van een break past ook.
2: zelf wat maken of iets uit een sloper slijpen.
wat betreft punt 2, dat heb ik deze week ook moeten oplossen voor mijn 16v bumper. steun is niet meer verkrijgbaar, dus zelf maken.
Ik heb de steun uit een standaard bumper gezaagd en die aan de binnenkant gelijmd met Sikaflex 292. Werkt prima. In eerste instantie steekt de bumper dan ongeveer een halve centimeter teveel uit de zijkant. Door het gat in het zijpaneel ietsje naar binnen te drukken past het weer mooi.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Volgens mij had de break toch andere draagarm lagers ??
Meende dat die iets groter waren…..
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
dubbele post…..duurde iets te lang voor ie gepost werd
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
vortex schreef:Volgens mij had de break toch andere draagarm lagers ??
Meende dat die iets groter waren…..
Nope. En ik weet het zeker, heb het net nog even opgezocht. Onderdeelnummers voor draagarmlagers zijn gewoon gelijk. Hetgeen ook niet zo gek is, het hele onderstel van de BX kent maar 1 type, afgezien van de 1e types (83 - 84) die ook draagarmlagers aan de voorkant hadden.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
BX break heeft alleen grotere veercilinders.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Daar was ik ondertussen ook al achter
Alles is voor 99% hetzelfde op alle modellen
Vandaag ff niets aan de auto gedaan
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Ben ik zeker in de war met een ander model….. Xantia dan denk ik.
Wist trouwens niet dat er verschil in veercilinders zat.
Weer wat bijgeleerd dan
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap