Let wel op, dat de stab. stang van een 16V dikker is dan van andere BX-en.
Ik zou dus wel alles over zetten op de andere achterbrug.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Had ik gezien, straks maar weer verder en nu nog lekker van t zonnetje genieten
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Vanavond t subframe kaal gemaakt en alle leidingen waren om te janken zo slecht.
2x draaien aan de wartels van de remleidingen en deze sprongen spontaan los, zo dun waren ze dus al!
Ik zag de bui al hangen dus had ik vorige week voor de zekerheid alle leidingen op maat laten maken voor een hele vriendelijke prijs al moet ik ze nu wel zelf in vorm buigen
De leidingen onder de auto waren al vervangen maar zaten naast de benzine tank wat weggemoffeld (daar waar ze een knik omhoog maken) en waren tegen elkaar aan het slijten
Verder zit t subframe zo vol met roestplakaten, bagger en tectyl (in 4 smaken) dat ik nog niet eens de moeite neem om die op te knappen maar alles overzet op t subframe wat ik nog had liggen
Ook lijkt deze krom te zijn (maar dat kan ook aan de bagger/tectyl liggen) dus misschien zijn de adals gewoon goed?
Kan 1 v/d vorige eigenaren misschien zeggen of deze al eens vervangen zijn en zo ja wanneer?
De bouten zagen er namelijk uit als die uit een reparatiesetje ipv de originele geel gekleurde
Foto’s zal ik plaatsen met een mooie samenvatting als ik klaar ben maar het is nu al een echt flinke restauratie aan het worden
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Nog steeds druk bezig en er gaat helaas meer tijd in zitten dan verwacht
De gaten worden groter hoe meer roestplakaten je weg haalt maar alles is goed te lassen
Gisteren heb ik de klodders derrie waar de veercilinders in verstopt zaten uit elkaar gehaald en schoon gemaakt
Alleen zag ik binnen op de cilinderwand plekken van slijtage en kleine krasjes van zand oid en ze lekken ook volgens mij
De cilinders van de break die ik nog heb zien er nog als nieuw uit van binnen en buiten (hebben ook 100.000km minder ervaring)
De binnen diameter is alleen wat groter, kan ik die er ook op zetten of veranderd dat teveel van het karakter aan de achtervering?
En moet er nog een bepaald vet op het uiteinde van die pootjes in de lekzak of is dat gewoon oude LHM derrie wat de boel smeert
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Ik denk dat het wel kan met de grotere veercilinders als je bijpassende bollen gebruikt.
16V veert denk ik wel wat stugger dan een doorsnee break, dus het veerkarakter wordt wel anders verwacht ik…
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Ik maak beide schoon en montage klaar dan probeer ik het gewoon een keer uit.
Volgens de bollen overzichten heeft een break met ABS dezelfde bollen als een berline met ABS
... en dan wil je wat lassen en dan zijn je las handschoenen verdwenen…
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Met grotere veercilinders krijg je achter een lagere druk in de cilinders,die zelfde druk bediend ook de achterremmen.
De balans tussen voor en achter remmen verstoor je op die manier
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Achter remmen zijn toch allemaal hetzelfde?
En een break weegt net zoveel als n 16v
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Nou, Nanko zou daar best wel eens een punt kunnen hebben….
Het zou leuk zijn als je dat eens kan meten!
Is wel wat werk natuurlijk, maar als je een garage hebt met een remmentestbank die daar aan mee wil werken dan heb je meteen even vastgesteld of het wat uitmaakt!
Ik weet niet of een 16V en een onbeladen break even zwaar zijn van achteren…
Het extra gewicht zit denk ik voornamelijk aan de voorkant…
Maar een break heeft meer overhang achter de achteras, extra glas en een langere daklijn.
Dat geeft ook meer gewicht op de achteras.
Ja, dat bedoelde ik ook eigenlijk.
De auto’s zijn ongeveer even zwaar maar bij de 16V zit het extra gewicht aan de voorkant en bij de break meer aan de achterkant.
nanko schreef:Met grotere veercilinders krijg je achter een lagere druk in de cilinders,die zelfde druk bediend ook de achterremmen.
De balans tussen voor en achter remmen verstoor je op die manier
Dat maakt niets uit, druk blijft gelijk.
De druk die in de cilinder op de zuiger uitgeoefend word blijft gelijk, maar door het grotere oppervlak van de zuiger zal er meer kracht ontstaan die de zuiger genereert.
Hij zal dus eerder sneller ophoog komen en je zal meer lading kunnen vervoeren
Wel zal bij inveren de LHM stroom met meer kracht door de bol gedrukt worden, waardoor ie sneller zal doorslaan. Dus een setje 16V bollen zal aanvoelen als een normale GTi bv bij inveren.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Durf ik te betwijfelen Vortex, de druk op de zuigerstang is hetzelfde, maar omdat het oppervlak van de zuiger groter is moet de druk in de cilinder lager worden (F=p.A)
H@ns schreef:Durf ik te betwijfelen Vortex, de druk op de zuigerstang is hetzelfde, maar omdat het oppervlak van de zuiger groter is moet de druk in de cilinder lager worden (F=p.A)
Precies.
En het verschil is een eenvoudige rekensom , de remkracht achter zal in procenten netzoveel afnemen als de break plunjers dikker zijn.
Nou is dat helemaal niet zoveel geloof ik , maar je achterremmen doen al niet zoveel 25% geloof ik als je dat met nog eens 10% verminderd blijft helemaal niks over
2,5% valt wel mee toch?
Eerlijk gezegd denk ik dat het effect wel mee zal vallen in de praktijk, als je op de rem stampt blokkeren alle wielen toch wel, behalve als je ABS hebt natuurlijk… En dan is het dus eigenlijk helemaal geen probleem meer!
Maar het is wel leuk om het uit te zoeken…