Hallo allemaal,
Even voorstellen. Mijn naam is Robert Jan, bezit geen rijbewijs en heb dus geen auto. Ik bouw ze wel in het klein.
Ben niet geheel nieuw op dit forum, ik volg mijn broer Frank al geruime tijd, al jaren met de restauratie van zijn CX Prestige.
Na een tip van Frank, omdat ik een forum zocht voor de presentatie en de kennis (hier aanwezig) voor verdere details die ik aan wil brengen, heb ik besloten dit hier te doen.
Ik moet nu eerst de foto’s gaan bewerken, dus die volgen binnen kort.
Ondertussen even lezen wat anderen zoal doe.
Robert Jan
Ja het is gelukt met wat foto’s te bewerken.
Zo’n model bouwen dat lijkt iedereen wel eens gewild te hebben. Prachtig allemaal zo’n foto op de doos.
1/16 is dan geen uitkomst als je de pasvorm gaat bekijken, van in dit geval de Heller.
Die van mij ligt al zeker 15 jaar in de kast, is/ was half afgebouwd. En dan gaat de belangstelling toch wel roesten. Er breekt eens wat af en dan is het ook nog zoeken naar de missende onderdelen. Tja.
Kijken wat het gaat worden.
Groeten,
Robert Jan
Daar ben ik weer, voor de laatste keer deze dag met nog 2 foto’s.
De dame heeft in weer en wind gestaan in een zilte omgeving.
Mijn bedoeling is een auto te maken zoals die waarschijnlijk al vele malen is aangetroffen en dan toch maar weer opgeknapt gaat worden.
Voor tips over de inrichting onder de motorkap, kabels en andere zaken, laat ik graag de experts op dit forum aan het woord. Ik ben een leek wat dat aangaat.
Tot de volgende keer.
Robert Jan
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb je die roest zelf erop gespoten?
Neem aan dat het een kunstof model is.
Ziet er goed uit
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ziet er goed uit
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Hallo Arjan,
Het is een plastic model inderdaad. De roest en de verschillende laklagen zijn aangbracht met spuitbus en penseel. Je zet de onderdelen waar roest moet verschijnen in de primer. Vervolgens schilder je de roest kleuren, maakt eventueel beschadigingen en in die verse laag verf strooi je zeezout (uit de bus van de AH). Als die wat aangedroogd is spuit je er haarlak overheen. Na droging zet je de laklaag op.
Gebruik wel een acryl op waterbasis. Nu komt het spannendste deel. Door de laklaag nat te maken met een wat hardere penseel laat de verf in kleine beetjes los (chippen heet dat) en de roest kleuren verschijnen.
Op de foto zie je onderkant van de neus. Na het ‘chippen’ gebruik ik pigmenten. Daar maak ik heel erg dunne verf van en zet die met een klein penseel aan op de roestplekken.
Groet,
Robert Jan
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Iedereen op het forum wil van de roestduivel verlost zijn ,en jij brengt um aan
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Echt ontzettend gaaf om te zien!
Echt ontzettend gaaf om te zien!
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
F.SvM schreef:Iedereen op het forum wil van de roestduivel verlost zijn ,en jij brengt um aan
Het is een ’tje
Als de Schone Dame straks klaar/wakker is, ga ik ze restaureren (denk ik)
Heb ik al eens gezien.
Groeten
Ik vind hem leeeuuk!
Benieuwd hoe die eruit ziet als ie helemaal gemonteerd is.
Misschien moet je hier en daar een onderdeel weglaten, dan lijkt het nog echter…
Roestgaatje er in smelten misschien?
Ik heb ooit eens een kant en klaar gepatineerd model van een Trax gekregen.
Ook leeeuuk…
Maar die van jou is mooier!
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mooi project hoor. Ziet er ontzettend mooi uit. Lijkt me trouwens ook de ideale werkwijze voor de 1:1 DS met kunstof spatborden. Aan de onderzijde wat roest aanbrengen op het polyester en niemand die het ziet
H@ns schreef:
Ik heb ooit eens een kant en klaar gepatineerd model van een Trax gekregen.
Ook leeeuuk…
Maar die van jou is mooier!
Hallo H@ns,
Een patine aanbrengen is natuurlijk ook een optie. Mooi model overigens, maar je kunt zien dat het interieur ongemoeid gelaten is. Zelf moet ik uitkijken niet teveel door te schieten in detail. Het wil al snel te grof of buiten proportioneel worden.
Over de beschadigingen en het weglaten van onderdelen. Eerst het model volledig bouwen is wat ik doe. Daarna ga je slopen. Heb in de portieren met een boortje en een slijpschijfje de nodige rotte plekken gemaakt. Als deze straks open staan zullen ze te zien zijn. Over het algemeen rot een auto van binnen uit, dus daar moet ook het ergste zichtbaar zijn.
Foto’s volgen nog, later vandaag
Bedankt allemaal voor de respons. Ik probeer dagelijks met een aantal foto’s een update te verzorgen.
Auto krijgt steeds meer de vorm die ik wil en het gaat voorspoedig.
Groeten,
Robert Jan
Hallo allemaal,
Om het geheel goed te kunnen bewerken doe je er wat langer over om alles in elkaar te steken.
Dit maakt het ook leuk. Veel detail zie je straks niet meer of moeilijker.
Dus foto’s van de ‘onzichtbare’ details.
Ondertussen met de motor goed opgeschoten, evenals de motorkap. Foto’s hiervan volgen nog.
Voor de experts, ik wil nog weten waar de echt zichtbare kabels zoal liggen. Graag uw commentaar en adviezen.
Groeten,
Robert Jan