11 van de 31
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
DUBBUS
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 maart 2015 01:53 PM
  [ # 151 ]

In België mag je daar zelfs geen aanpassing aan doen, spijtig voor die welke er een beetje verstand van hebben.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 09 maart 2015 11:16 AM
  [ # 152 ]

in alle europese landen is begin jaren 70 de typegoedkeuring ingevoerd.
Voor die datum die per land kan verschillen zijn er geen eisen mbt typegoedkeuring, dus er gelden geen regels wat wel of niet is goedgekeurd voor welk type auto. Dat betekent dat je een onderdeel op een auto van voor de datum kunt monteren zonder dat dat goedgekeurd hoeft te zijn/worden. Er is voor die datum gewoon geen regelwerk geweest daaromtrend. De regels die later zijn ingevoerd zijn nooit met terugwerkende kracht.
M.a.w. als je een onderdeel monteerd /uitwisselt op een auto van voor die datum is er niemand die dat kan verbieden.
Je kunt ipv zelf wat maken wat misschien niet geccepteerd wordt, ik weet dat ze moeilijk zijn in Belgie , een stuurbekrachtiging kant en klaar kopen en monteren mits je auto van voor de typegoedkeuringverplichtingsdatum is. (in NL is dat 1972 ik gelooof 01/01)
Een niet origineel onderdeel monteren op oude autos van voor die datum is niet verboden.
E.a valt onder europese regelgeving en wetten en daar hebben ze zich in belgie ook aan te houden.

En overigens is er nog een andere mooie europese regel; wat in 1 EU-land is goedgekeurd moet in aan eander land vervolgens geaccepteerd worden. In Engeland keuren ze bijna alles goed. Daar kijg je bij wijze van spreken een kenteken op een hemelbed op wielen met motor en verlichting.
Een rare creatie kun je daar laten keuren en vervolgens in een ander land importeren.  V8 in een 2CV? is gedaan.
Zo heb ik zelf ooit mn zelfgebouwde Sahara op kenteken gekregen. Officieel niet mogelijk maar als je de regels goed toepast kan er veel.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 11 maart 2015 04:40 PM
  [ # 153 ]

gisteren achterspatbord en zijklep netjes gemaakt en geschuurd. Vandaag geel gemaakt.
Accu is overleden dus maar een nieuwe gekocht. De oude was alweer van 2010. Nu maar een 86 AH gekocht, was in de aanbieding Wink)
Het is prachtig weer dus het kriebelt om een stuk te gaan rijden en de stuurbekrachtiging uit te proberen.
Hopenlijk is de verf morgen droog
Vandaag de 2CV goedgekeurd en daarmee een mooi ritje gemaakt

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 12 maart 2015 04:25 PM
  [ # 154 ]

vandaag weer mooi weer dus proefrit gemaakt met Dubbus, ook om de nieuwe accu gelijk helemaal op te laden.
Het rijdt heerlijk , dit had ik veel eerder moeten doen !! Maar vol bekrachtigd is veel te veel van het goede bij 80 km/u. Feitelijk in de minimale stand bekrachtigd hij genoeg.

Ik merk dat de stuurbekrachtiging stroom trekt tijdens stilstand, Ik heb een minslot en zo gauw ik daar de sleutel van omdraai en dus de accu aansluit hoor ik een duidelijke klik in de stuurbekrachtiging. Hij schakelt dus duidelijk in.
Ik weet niet of dit mn accu leegtrekt maar nadat ik mn stuur bewogen had tijdens stilstand met de stroom eraf deed de startmotor niets toen ik op de startknop drukte. Net of iets anders alle stroom wegtrekt.
Na een ritje auto uitgezet en toen weer gestart, geen probleem gewoon starten. Misschien moet ik toch een schakelaar maken dat ik de stuurbekrachtiging aan kan zetten na starten. Ben er nog niet helemaal uit dus.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 maart 2015 06:50 PM
  [ # 155 ]

Stuur een mailtje naar die kerel waar je dat kocht, misschien weet hij wat er aan de hand is.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 12 maart 2015 11:51 PM
  [ # 156 ]

Vanavond nog meer gereden en een flink aantal keren gestart. Probleem kwam niet meer terug. De boel ook nog doorgemeten maar alles in orde. Begin de startknop te verdenken, of het startrelais.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 16 maart 2015 12:05 PM
  [ # 157 ]

Afgelopen weekend hadden er een feest buiten de stad en de klein was bij oma dus voor het eerst dit jaar in Dubbus geslapen. Snachts lichte vorst maar met een goed dik dekbed was het goed te doen.

Het is inderdaad de startknop die af en toe dienst weigert, zal morgen proberen het op te lossen.

Aardig wat gereden dit weekend en ik ben helemaal verkocht aan de stuurbekrachtiging. Wat een genot om daarmee te rijden.
Ik heb alleen 1 probleem op moeten lossen en dat was dat onze kleine man van bijna 2 vanuit zn kinderzitje bij het stuur kon. Zonder bekrachtiging kon dat geen kwaad maar nu kan hij zelfs hij sturen… Dus het kinderzitje om moeten draaien zodat hij in de rijrichting zit en niet meer bij het stuur kan. Hij vind het overigens prachtig dat hij nu naar buiten kan kijken.

Ben wel nieuwsgierig of ik van de zomer een probleem krijg bij de APK maar in geval van nood is het een kwartiertje werk om een originele stuurstang in te bouwen Maaar ik denk dat het wel los loopt, het adres waar ik heenga moet ik de HY zelf op de brug en remmentest bank rijden, de keurmeester rijdt er geen meter in.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 18 maart 2015 09:47 AM
  [ # 158 ]

startknop is in orde , ik zal het startrelais maar eens gaan checken.
Gisteren rit gemaakt met de DS en rammelstokje Xantia vervangen , daarna geen zin meer om veel te sleutelen. Nog wel even de oude waterpomp gedemonteerd. in de revisieset zit een bronzen bus. De oude in de waterpomp zit aardig vast en heeft dezelfde ruimte/speling als de nieuwe dus ik vraag me af of vervangen zinvol is. Hoe krijg je die oude bus trouwens het beste verwijderd?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 18 maart 2015 11:09 AM
  [ # 159 ]

Inzagen,

Ofwel een zaagsnede maken.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 19 maart 2015 05:26 PM
  [ # 160 ]

dat idee had ik ook, gaan we maar eens proberen.

Het probleem van niet willen starten zit hem niet in de startknop nog in het startrelais maar in de minkabel van startknop naar??? . Ik weet niet waar die min min moet maken maar dat doet hij dus niet.
Geen zin om verder te gaan zoeken, de draad verwijnt al na 15 cm in de kabelboom.
Ik trek wel even een nieuwe min naar een goed punt in de buurt.

Ik zag echter dat mn stuurbuishoes gescheurd is. Daar waren ooit eens van die leren hoezen met een veer voor die je kon monteren zonder verder iets te hoeven demonteren. Iemand enig idee of die nog ergens te krijgen zijn?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 19 maart 2015 08:44 PM
  [ # 161 ]

Volgens mij maakt de startknop geen massa maar is het alleen een “onderbreking” van een plus naar het startrelais. Hij moet dus aan de ene kant een plus hebben en aan de andere kant geen weerstand naar het startrelais.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 20 maart 2015 09:25 AM
  [ # 162 ]

dacht ik ook ,maar ik heb de boel doorgemeten.
Vanaf het startrelais loopt 1 draad naar de startknop, hierop staat 12V. Verbindt je die met massa dan start de auto. Ook dat is raar dat je een plus massa laat maken en dat er dan geen kortsluiting ontstaat.
Nu ben ik geen electrotrechnicus dus als dit inderdaad niet klopt hoor ik het graag.

Eigenaardig was dat af en toe als hij niet wilde starten het waarschuwingslampje van het grote licht zwakjes brandde als ik de startknop indrukte.

Als ik de andere kant van de Startknop massa laat maken start de auto gewoon.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 20 maart 2015 09:53 AM
  [ # 163 ]

Hier staat hoe het hoort te zitten.

Startknop (StartS) aan massa an naar contact (conta), die naar het startrelais (sole) gaat.

Wat je meet klopt dus, de plus komt van het startrelais. Door de plus aan massa te hangen gaat er stroom door het relais lopen, en wordt ie bekrachtigd. Een nieuw massapunt maken op je contact kan dus inderdaad je problemen oplossen. Het startrelais trekt best wat stroom, een geode massa kan geen kwaad.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 20 maart 2015 10:40 AM
  [ # 164 ]

dan doen we dat dus maar.

iemand nog tips over stuurhuishoezen?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 26 maart 2015 11:40 AM
  [ # 165 ]

stuurhoezen besteld bij Le Camion. ben met Pasen in een paar dagen in NL en ga ze 7 april ophalen samen met een stuurstang.

Dubbus eergisteren meegenomen naar de zaak, hier op de parkeerplaats achter mn werk. Dit is het uitzicht van mn kantoor:

Na het werk met vrouw kind en oma letterlijk wezen “uiteten” op een mooi plekje

Ik ben tussen de bedrijven door bezig om Dubbus een beetje strakker te maken. Beetje lassen hier beetje plamuren daar.
Maar onderstaand detail blijft, ik heb indertijd niet de moeite genomen om een oude sticker te verwijderen, vond het wel leuk zo en erg toepasselijk, pour tous vos travaux betekend : voor al uw werk. en werken moet je altijd wel aan een HY…

NB dit zij-paneel en de smalle bevestigingsstrippen komen van de 55er uit het begin van dit draadje.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
 
11 van de 31
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook