12 van de 31
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
DUBBUS
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 31 maart 2015 04:20 PM
  [ # 166 ]

Ik vond Dubbus niet helemaal lekker lopen dus maar even kleppen gesteld. Hoewel slecht 6000 km geleden gedaan was het best nodig. Nu loopt hij weer netjes maar het zou geen HY zijn als er niet iets eigenaardigs gebeurde…
Voor het kleppen stellen sloeg de motor af als ik de stationairstelschroef losdraaide en ook als ik de mengstelschroef op de carburatuer dichtdraaide. Normaal ,dat hoort ook zo maarrrr… na het kleppen stellen blijft de motor mooi stationair draaien als ik de menstelschroef dichtdraai en ook als ik de stationairschroef losdraai slaat hij niet af….
Het enige wat ik veranderd heb is een slangeklem die ik op de aansluitng van de slang van het kleppendeksel naar de carburateur heb gezet.

Ik heb de stuurbekrachtiging (ESB) weer gedemonteerd (in 10 min) omdat ik besloten heb de onderste verbinding ook dubbel te verstevigen net als ik bij de bovenste heb gedaan. Het zit best goed en zal ook best houden maar als je het kan verbeteren/verstevigen dan beter maar doen.
Ook wil ik het hoekijzer veranderen , het zit me een beetje in de weg. Mooi klusje voor vananvond.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 01 april 2015 09:56 AM
  [ # 167 ]

Zo, gisterenavond toch weer een hele avond bezig geweest met de ESB.
Na demontage onderste deel stuurbuis opengeslepen en de extra dubbele verstevigingsflens over de onderste stuuras-verbinding gelast voor extra veiligheid. Daarna stuurbuis weer dichtgelast.
Toen het hoekijzer verwijderd en een nieuwe steun gemaakt. Iets minder mooi maar uit de weg zodat ik met grote schoenen tenminste niet op het gaspedaal druk als ik moet remmen, hetgeen af en toe gebeurde.

Ik heb tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de hoogteverstelling weer los te slijpen en met het stuur in een wat hogere positie weer vast te lassen.
Het stuur zat me wat te laag.

Nu is het gelukkig helemaal naar mn zin. De ESB weer gemonteerd in 10 min, vandaag nog even in de hammerrite zetten en vloerplaat monteren en dan is Dubbus weer rijklaar.

Vrijdag weer even een week naar NL maar lekker met het vliegtuig.
Het sneeuwt hier…

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 08 april 2015 10:51 AM
  [ # 168 ]

helaas reis af moeten zeggen ivm ziekte maar weer beter ondertussen.

Gisterenavond stuurkogel nagesteld ivm een rare trillingin de aandrijflijn bij 40 km/u. bij gas loslaten was het direct weg.
De 6 boutjes van de remtrommel links konden ook een halve slag vaster en de trilling is weer weg.
Ook een aandrijfashoes vertoonde een klein gaatje,dat maar dichtgelijmd.

Leren Stuurhuishoezen besteld bij LeCamion, dus die kunnen binnenkort ook vervangen worden. Verder het dak boven de regengoot links geplamuurd en geschuurd.
Dit was zon beetje het lelijkste deel van Dubbus, ik heb daar ooit de hele balk met regengoot van de gesloopte 1978er in gelast omdat ik niet anders had. Dit had ik echter gedaan met een overlap van het dak en eerlijk gezegd niet erg netjes omdat je dat toch niet zag vanaf de grond. Nu wel als Dubbus voor het huis staat en ik uit het raam kijk.

Nu begint het netjes te worden,met een laagje verse verf zie je er straks niets meer van

Ik las en had al wel vaker gehoord/gelezen dat je eigenlijk kleppen moet stellen met warme motor. Ik heb dat de afgelopen 20 jaar altijd met koude motor gedaan. Dan heb je hooguit wat meer speling was altijd mijn redenatie.
Uit nieuwsgierigheid gisteren de kleppen gecontroleerd bij warme motor na een ritje van 5 min.
tot mijn verbazing bleek de klepspeling nu te groot, ik had de kleppen een paar dagen gelden koud gesteld.
afijn kleppen bij warme motor gesteld, moest ze allemaal iets krapper zetten.
Na afkoelen weer gemeten en inderdaad is de speling minder. Erg weinig maar wel meetbaar. Dit gaat een beetje tegen mijn gevoel voor logica in. Immers warm is uitzetten is minder speling normaal gesproken.

Iemand die me dit kan uitleggen?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3726
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 april 2015 11:41 AM
  [ # 169 ]

Aluminium kop?  Kop zet meer uit als kleppen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 08 april 2015 02:21 PM
  [ # 170 ]

Ik heb hier het werkplaatsboek van de Traction Avant, met gietijzeren kop, dat zegt warm stellen, het andere werkplaatsboek, van de ID19 met langeslag blok en aluminium kop zegt koud stellen.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 08 april 2015 02:47 PM
  [ # 171 ]

Dubbus heeft een alu kop, WPH zegt koud stellen en dat heb ik altijd (20 jaar en 100.000 km) gedaan maar dat schijnt fout te zijn volgens de geleerden.
HY forum zegt ook warm stellen.

Ik heb altijd een verbruik van 1 op 6.5-6.7.
Ben benieuwd of deze afstelling uitmaakt voor het verbruik/vermogen.

Ik zal overigens nog eens de speling meten vandaag nu het blok helemaal koud is. Maar ik blijf het raar vinden dat de speling toeneemt bij warme motor.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3726
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 april 2015 02:57 PM
  [ # 172 ]

Aluminium heeft een veel grotere uitzettingscoefficient dan het “staal” van de kleppen, je kop wordt dus “hoger”, en je klep blijft “vrijwel” gelijk in lengte, vandaar dat je klepspeling toeneemt bij warme motor. Eigenlijk moet ik zeggen de lengte van de stoterstangen neemt minder toe dan de kop hoger wordt, in feite komt je tuimerlaaras hoger te liggen, want je moet het hele klepmechaniek meenemen. Je kunt dus het volgende doen: Bij warme motor aan de ruime kant instellen en bij koude motor aan de krappe kant van de instelling gaan, ik denk dat het dan wel goed werkt. Meet het verschil tussen koud en warm maar.
Ik denk niet dat het verbruik echt veel scheelt, ( in theorie wel in de praktijk minimaal), hooguit heb je met een krappere klepspeling iets meer vermogen en iets minder geluid.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 08 april 2015 03:03 PM
  [ # 173 ]
graddus schreef:

Ik heb hier het werkplaatsboek van de Traction Avant, met gietijzeren kop, dat zegt warm stellen, het andere werkplaatsboek, van de ID19 met langeslag blok en aluminium kop zegt koud stellen.

In alle originele ID handboeken staat dat je dit blok koud moet stellen. In het originele, Franse HY handbook staat dat je dit blok warm moet stellen. In de vertaling naar het Nederlandse handboek is dit weer vertaald naar “koud” stellen. Waarom weet niemand.

Het verschil tussen warm en koud stellen is net wat minder dan 0,05 mm

Ik stel altijd warm omdat het lekkerder voelt aan je handen.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 08 april 2015 03:32 PM
  [ # 174 ]

das helemaal waar Ree. Wink)

Ik ben het levende bewijs dat koud stellen geen echt kwaad kan bij een HY. Blijft natuurlijk de vraag of ik nu verschil ga merken in vermogen/verbruik. Ik verwacht er niet te veel van.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 april 2015 03:40 PM
  [ # 175 ]

Wat is warm? Kop op 90 graden? Is hij dat bij klep 8 ook nog? of start je em tussendoor?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 08 april 2015 04:25 PM
  [ # 176 ]

met warm bedoel ik hier na een kort ritje waar bij de watertemp op 70 graden staat. Mijn voeler zit na de thermostaat dus die is dan net open. Dit conform de instructies warme motor van het HY-forum.

Net gemeten bij koude motor. Er is verschil maar niet veel. Met geweld gaan de voelermaatjes erdoor. Bij warme motor was dat plakkerig zoals het hoort.Ik denk dat het verschil zon 0.05 mm is
Dat zou betekenen dat je koud op 0,15 en 0,20 kan stellen, hee das hetzelfde als mn DS. En het is eigenlijk een DS blok dus lijkt me niet zo verwonderlijk eigenlijk.

Ook even een ritje gemaakt. De motor loopt wat rustiger en pakt wat mooier op lijkt het.

Mijn motivatie om koud te stellen was altijd dat je dan bij klep 1 en 8 dezelfde temp hebt. dus werkt met dezelfde constante waarden ipv inderdaad een afkoelend blok.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 08 april 2015 05:00 PM
  [ # 177 ]
bogaard77 schreef:

Wat is warm? Kop op 90 graden? Is hij dat bij klep 8 ook nog? of start je em tussendoor?

Het is maar vijf minuutjes werk, hoor Smile

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 10 april 2015 05:06 PM
  [ # 178 ]

“Ik merk dat de stuurbekrachtiging stroom trekt tijdens stilstand, Ik heb een minslot en zo gauw ik daar de sleutel van omdraai en dus de accu aansluit hoor ik een duidelijke klik in de stuurbekrachtiging. Hij schakelt dus duidelijk in.”



probleem opgelost, de + van de kleine ECU heb ik op de remlichschakelaar aangesloten en das een constante plus bij een HY. Bij een 2CV niet en ik ben gewend daar stroom af te tappen.

Dus draad verplaatsen naar het contactslot met een extra schakelaar ertussen voor op de snelweg.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 17 april 2015 09:59 AM
  [ # 179 ]

zo de elektronica van de stuurbekrachtiging anders aangesloten en nu is het probleem opgelost.

Gisteren maar eens een lang gekoesterde droom van me waargemaakt, 20 jaar is best lang toch Wink)? ik heb mn benzine meter gemaakt!!
De reden dat ik dat nooit werkend kreeg lag ,dacht ik ,aan het feit dat ik een 6 volt dashboard heb en een 12 volt bus. Ooit had ik weliswaar een 12 volt meter in een 6 volt huis gebouwd zodat ik mn dashboard niet hoefde te verzieken maar ik heb het nooit werkend gekregen.
Ik heb maar zon kilometertellertje gekocht waarop ik de stand bijhoudt. Dat tesamen met een 5 liter jerrycannetje benzine die mij 2 keer uit de brand heeft moeten helpen in 20 jaar.

Ik heb in de loop der jaren nog wel eens een poging ondernomen maar altijd zonder resultaat. Gisteren de draad van het dashboard naar de tank maar eens doorgemeten, hee die is goed. Ik dacht eigenlijk dat die de boosdoener was en had al een nieuwe draad klaar om die te verbinden.

Hmm wat zou dan het probleem zijn? Een 2CV benzinemeter aangekoppeld, geen resultaat. Dan de vlotter maar eens uit de tank gehaald en doorgemeten. Dat had ik al eerder gedaan en die werkt. Laat ik nou al 20 jaar een reserve vlotter hebben liggen. dus die er maar eens bijgepakt, aangesloten en hee we hebben een uitslag op de tellerop het dashboard. 40 liter en dat klopt wel zon beetje.
Zou de vlotter dan dan niet hebben willern vlotteren? De oude nogmaals aangesloten en alhoewel de ohm-meter reageerd doet de benzinemeter op het dashboard dat dus niet. Afijn reservevlotter weer gemonteerd en die zal misschien nog wel een keer nagesteld moeten worden maar we hebben een werkende benzine meter aan boord, wat een luxe!

Daarna de rest van de avond bezig geweest met de bovenste fuseekogel links schoonmmaken ,van nieuw vet voorzien , afstellen en vastzetten. Wielspeling links is nu weg. Volgende week de rechterkant ook maar eens checken.
Ik hoop dan van van de trillingen in het stuur bij 40km/u af te zijn.
Ook waren de nieuwe leren stuurhuishoezen binnen en daar alvast die ene kapotte mee vervangen, kzal volgende keer de andere ook doen voordat die de geest geeft. De andere hoes is nog wel heel maar ik heb hem nooit vervangen dus hij is in ieder geval meer dan 20 jaar oud.
Mooi spul die leren hoezen, kost wat maar montage is 10 minuten werk.

Kwam er van de week overigens achte rdat mijn trekhaak niet is geregistreerd bij de import, ook niet die van mn DS en ik heb op de 2CV zelf een trekhaak gemonteerd. Binnenkort even met alle papieren naar het Vegvesen, de noorse RDW. zou voor klassiekers een puur administratieve handeling moeten zijn. Ik ben benieuwd

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 17 april 2015 10:15 AM
  [ # 180 ]

kom overigens dit jaar op zaterdag weer naar Citromobile Wink) moet voor mn werk even een paar dagen in Rotterdam zijn, dus het weekend er maar bijgepakt.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
 
12 van de 31
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook