Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
5 minuutjes hier 5 minuutjes daar en een beetje gas. Geen probleem. Gewoon een uitdaging
Ding is zeker 25 jaar oud maar niet moe, electromagneet opent hem makkkeijk.
Afstellen doe ik uiteraard bij lopende motor. Tijdens het rijden meet ik met een multimeter op de accu, ik heb daarvoor twee draden met contakten naar de cabine getrokken, wat er gebeurd.
Ik zie dat hij bij 11.5 volt “loslaat” en gaat laden Afhankelijk van toerental (uiteraard) tussen de 12,5 en 14 volt. als de accu op 12 volt is geladen stopt hij met laden. Dit betekend dat hij vrij veel aan het werk is.
Boogaard ik snap die positie half niet , ik zie hem of open/niet laden of dicht/ wel laden
ik zou hem liever zien dat ie begint te laden bij 12 volt en stopt met ladee bij 13 volt. Ik weet niet of dat ok is voor de accu. Maar dan heb ik altijd 12 volt.
Nu heb ik dat hij smorgens soms op 11,5 volt staat en een beetje moeizaam start.Het gaat wel maar is niet optimaal
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou het moeen nakijken of de 2cv regelaartjes ( zit toch ook op HY) net als de DS 2 contactjes hebben. 1 waar hij in rust tegenaan ligt en 1 waar hij bij aantrekken van de magneet tegenaal ligt.
Als het centrale contact beweegt is er een korte tijd dat hij niks raakt. Dat is het middengebied. Door de weerstanden onderop het ding wordt er spanningsdeling gedaan wat die 4 volt EXC spanning oplevert.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een volledig geladen accu heeft een poolspanning van 12.6 volt, kort na het opladen zelf iets boven de 13 volt…. 11.5 volt is echt meer dan half leeg.
Je wilt dus een laadspanning van minstens 13.5 volt om je accu vol te krijgen, tussen 13.5 en 14 is prima, dan wordt de accu zeker niet overladen.
Hij moet beginnen te laden als je extra veldwikkeling stroom geeft, of via de 3 extra dioden stroom krijgt, niet bij een bepaald voltage. Daarnaast heb je een weerstand om het op halve kracht te laten werken ( dan heb je niet de volle stroom door de rotor) . Maar hij wisselt dus “snel” tussen die standen.
De “laagste” spanning is waarbij hij op “vol vermogen” gaat laden, ( altijd dus als er stroom gemaakt wordt) de “middelste” waar hij op “halve kracht” schakelt, en dan schakelt hij af boven een bepaalde spanning.
Hoop dat je hier wat meer mee kunt.
Digitale mm’s(multimeter) zijn leuk om precies te meten, maar je hebt een “kapperregelaar”, die voortdurent aan/uit gaat ( het voordeel van een electronische is dat die wel “half aan kan”, omdat je dan de stroom kan afknijpen..). Dat wil zeggen dat als je mm met de sampling niet goed zit dan weet je niet echt wat je meet. Ik zou er dus een analoge naast hangen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ik zet het veertje wat strakker zodat hij bij 12.5 volt pas onderbreekt met laden
de laadspanning zelf is het probleem niet , alleen het afstellen van de momenten van beginnen met laden en stoppen.
ja Boogaard er zitten 2 draden aan en er zitten 2 setjes contactpuntjes. 1 boven op de spoel die het laden stopt en 1 setje voor als er geladen wordt en die bepaalt volgens mij ook hoeveel er geladen wordt.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Zo dit weekend mooi tripje over trollstigen gemaakt. 250 km totaal.En lekker in Dubbus overnacht met de kleine man. Heerlijk 24 graden al was het snachts maar 4 graden. Ff getankt voordat we op pad gingen. Verbruik in de stad 1 op 5 en dit weekend 1 op 5.83. We zijn op de goede weg.
Maar ook slecht nieuws, het oude trillingsprbleem van 2007 kwam terug om niet meer weg te gaan. Het lijkt erop dat ik wederom een aandrijfas of beter gezegd een tripodehuis probleem heb.
Het begon eerst in de bocht naar links, en voor je gevoel zit je wiel los. Voor de zekerheid natuurlijk gecheckt maar alles zat goed vast. Later was het trillen alom aanwezig behalve bij afdalen of als ik hem in zn vrij zette. Draait de motor dan stationair is er nog iets van vibratie. Bij afzetten is het weg.
Eerst nog enigzins hoopvol gecheckt of het niet mn luchtfilter was die tegen de carrosserie aankwam maar nee. En tsja de verschijnselen kan ik me nog goed voorde geest halen van mn trip naar Zweden in 2007. Dat wordt dus in ieder geval 1 nieuw tripodehuis zien te vinden.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
gisteren rechter aandrijfas gedemonteerd en jawel , alle 3 de kogels zijn ingesleten in het tripodehuis.
Nu moet ik dus op zoek naar een goed tripodehuis.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
gisteren de boel maar weer schoongemaakt in elkaar gezet, kan wel ff 1 tot 2 weken duren voordat ik een ander Tripode huis binnen heb. Kan ik onder tussen Dubus wel gebruiken. Het rillen is nu weg maar ik weet dat het weer terugkomt.
Dit is de derde keer in 10 jaar dat ik problemen heb met mn tripodehuis , raar genoeg altijd aan de rechterkant.
een paar dingen die me zijn opgevallen onder het sleutelen: de aandrijfas raakt het metalen afdekplaatje, er staat een lichte afdruk van het as-uiteinde aan de binnenkant van het plaatje.
met gedemonteerde as de motor gestart en de flens draait in zn vrij toch rond. Ik weet dat dat normaal is maar ik verbaasde me erover hoeveel kracht er op stond. Ik kon hem weliswaar met de hand nog net tegenhouden maar ook maar net.
ook ging 1 van kogels duidelijk wat zwaarder op zn plek dan de andere 2.
is er special vet voor die triposdes? , kan het zijn dat mijn vet te dik is?
Iemand ervaring met tripodehuizen?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gert-Jan Brink schreef:Is er speciaal vet voor die tripoides?
MoS2-vet, wordt altijd met aandrijfashoezen meegeleverd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij de DS en SM slijten ze ook maar alleen door vocht of vuil. Je kan links en rechts wisselen zodat je de slijtplek alleen ‘voelt’ als je achteruit rijdt.
Dat de as dat plaatje raakt is vreemd. Dat zou niet moeten. Zit de wielkant wel goed op zn plek?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Wisselen heb ik de laatste keer al gedaan en is dus nu geen optie meer. Maar ik heb een nieuwe besteld dus het wordt wel opgelost
Alleen wil ik het probleem begrijpen/voorkomen zodat het niet terugkomt.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Trillen was na 20 km weer terug. Nog 4 weken totde vakantie. Niemand ooit vergelijkbare problemen met tripodehuizen gehad?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Raar probleem, bij mijn hy zijn de tripoiden een van de weinige dingen die nooit zijn vervangen en mijn bus heeft al meer als 3 ton gelopen.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Nooit problemen mee gehad. Ik zou toch eens kijken naar de uitlijning en lengte, dat soort dingen.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ik dacht slim te zijn gisteren en heb onderweg mn HY voor omhoog gezet om de as meer ruimte te geven. Leuk idee alleen het hielp voor geen meter.
Als op 1 of andere manier de as te weinig ruimte heeft en daardoor het plaatje raakt zou ik de as natuurlijk iets in kunnen korten bij de tripode , hij steekt een 4-5 mm uit buiten het ding waar de 3 kogels op zitten.
Maar dat zou kunnen verklaren waarom de motor niet vrij kan bewegen maar niet de slijtage van de kogels in het huis. En waarom doet ie het niet na schoonmaken en nieuw vet? tenminste 20 km niet.
ik vraag me af of de kogels door warm worden zich niet vastzetten op hun asjes en zo slijtage veroorzaken.
maar waarom alleen rechts en altijd alleen rechts?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Allebei de assen dienen even lang te zijn, dus je zou kunnen kijken of er geen “vreemde” as of onderdelen in zit rechts ( niet van een HY), of je bak zou niet in het midden moeten zitten. Als de as te lang is er te veel wrijving. De kogels zijn van messing, die zetten inderdaad meer uit dan de stalen onderdelen.
To err is human, not to err is divine.