Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ben er inmiddels achter dat koud kleppen stellen op 20/25 waarschijnlijk te krap is bij rijden op lpg.
Nu op 25/30 gezet. Nog niet op gas gereden maar op benzine loopt ie daar goed mee. Geconstateerd dat de tuimelaars van cylinder 2 en 3 minder olie krijgen dan 1 en 4 bij draaien zonder klepdeksel.Gisteren eerst maar eens olie ververst.
Wordt vervolgd.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Wel laat maar: Als ik de foto’s van je ingelopen kop bekijk dan lijkt het wel of de klepzetel helemaal de kop “ingeslagen” is. De enige verklaring die ik daarvoor ken: De klepetel zit niet vast in de kop en wordt de aluminium kop “ingetimmerd”.
Gas verbrand echt veel heter dan benzine, dus dan kan die hogere klepspeling geen kwaad. De klepspeling bepaald ook waar je nokkenas begint te werken en als je nekprofiel niet meer nieuw is kan het best zijn dat hij bij iets ruimer of krapper mooier loopt, d.w.z. de kleppen gelijkmatiger = minder hamerend openen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Olie ververst maar de tuimelaars van nr 2 en 3 krijgen nog steeds niet echt olie.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Probleem gevonden en opgelost.
Ik was te gefocused op het probleem van oliegebrek bij de tuimelaarasjes bij cylinder 2 en 3. Het probleem zat bij cylinder 1 en 4.
De tuimelaarasjes daar zaten verkeerd om, met de gaatjes naar boven ipv naar beneden. Daardoor kregen de asjes van cylinder 1 en 4 alle olie en was er niet genoeg druk voor de asjes van 2 en 3.
Na omdraaien krijgen ze nu alle 4 olie.
Vraag ik me nu wel af wat dit voor invloed heeft gehad op de klepzittingslijtage van 2 en 3 over de jaren. Ik heb de asjes namelijk heel precies overgezet van de oude kop op de nieuwe, dus zonder ze te verdraaien. Ze habben dus al heel lang verkeerd om gezeten. De laatste keer dat ik de kop erafgehaald heb was in 2008 , al kan ik me niet herrineren dat ik toen de tuimelaars heb gedemonteerd. Ik heb toen nieuwe zuigers en cylinders gemonteerd. Dus joost mag weten hoe lang ik hier mee rond heb gereden.
afijn hij loopt lekker en mooi, vandaag maar eens een 8 uur durende toer naar Bergen maken.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Zo weer terug uit Bergen, de eerste 1000 km zitten erop, dus kop nagetrokken en klepspeling gechecked. Daar was niets mis mee. Bijna de hele weg op LPG gereden. alleen bij stationair lopen ging de LPG schakelaar knipperen en de afsluiters aan en uit. Als ik aan het stekkertje aan de achterkant van de schakelaar trok was het weer weg. Ik heb een nieuwe schakelaar besteld.
Op de terugweg deed de startmotor weer raar, bleek de ring op de as die uitslag van het rondsel begrensd los te zitten. dat was thuis snel gefixed en nu maar super goed geborgd.
We hebben weer een hoop gepiep vanaf de rechter stuurkogel en/of onderste fuseekogel. Doorsmeren helpt niet dus de boel mag weer uitelkaar.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nou, DUBBUS houdt je wel bezig.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ja zo is het met oud spul.
Nieuwe LPG-schakelaar is al binnen. Morgen ff programmeren.
Stuurkogel gisteren gedemonteerd en opnieuw afgesteld, zat teveel speling op.
Onderste fuseekogel geforceerd doorgesmeerd. Het vet kwam er met doorsmeren aan de bovenkant uit.
Door een houten wig tussen fusee en aandrijfas te tikken heb ik de bovenkant vetdicht gemaakt en zo kon ik het vet naar beneden dwingen.
Gepiep is weer weg.
Net naar een foodtruckfestival geweest hier in Ålesund, helaas geen HYs, wel 9 euro voor een belgische friet, met iets wat ik geen mayo durf te noemen, die maar ff in de winkel gehaald in een nutteloze poging het nog een beetje ergens op te laten lijken. Ook nog een kilo echte nederlandse oude kaas gekocht. Kost wel ff 32 euro maar je moet wat
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Nieuwe schakelaar hielp niet, plus en min gecontroleerd,beide in orde.
Probleem wordt erger, eerst alleen bij lage toeren maar nu ook bij hogere toeren gaan de afsluiters aan en uit en de lampjes op de schakelaar idem dito.
Op benzine gaat alles goed, rode lampje op de schakelaar brandt dan ook constant.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Laadspanning zakt in elkaar ? “Moderne” relais ( en oude Bosch relais) vallen af bij 9-10 volt…. (oude Franse Cartiers pas bij 7 volt ). Spanningsverlies in het circuit ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Plusdraad vd gaselektronica zat op de plus vd bobine. Heeft jaren goed gewerkt maar dr spanning fluctueerd dasr nogal. Nu direct op het kontactslot aangesloten en probleem weg.
Zaterdag en Zondag een paar uur gereden, wezen kamperen in Tafjord en hij lopt zonder problemen op gas.
Ik heb nog wel iets heel raars, als ik bij lopende motor mn mulimeter dicht bij de auto houdt meet ie 2 a 3 volt, let wel zonder dat ik een kabel aansluit!! Toverstroom
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Dat komt omdat het een spanningsmeter is, en geen stroommeter…
Het is ook toverspanning en geen toverstroom.
Gelukkig is het geen hekserij. Je multimeter reageert op de veldsterkte. Vergelijk het maar met het vastpakken aan een kant van een TL-buis.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Nooit te oud om te leren
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Toch nog weer toverstroom omdat ik het een leuk woord vind.
Ik heb op mn plus op de accu 2 extra draden;1 voor de kabelboom(origineel) en 1 voor de stuurbekrachtiging.
Met de minpool gedemonteerd van de accu en de plus gemonteerd meet ik 12,6 volt tussen pluspool en auto, bijv blok en bak.
Na demontage van beide draden is het weg, maar komt terug als ik 1 van de draden op de plus vd accu houd. Ik kan me voorstellen dat er ergens sluiting is maar tegelijkertijd op 2 separate systemen?
En het rare is dat ik geen kortsluiting heb als ik de min aansluit en de auto start en loopt ook normaal.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013
- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
als de min pool losgekoppeld is van de accu en je meet ergens spanning van 12,6 volt.
kan het niet anders dat er ergens een tweede accu of andere voeding in het systeem zit.