Tja…. lang verhaal kort.
Na zeg 20 minuten rijden of iets minder stop je voor het winkelen.
Na 10 minuten stap je weer in, starten, motormanagemen lampje blijft aan.
Meestal na x minuten/kilometer gaat die ook weer uit tijdens het rijden.
Toch maar naar de garage/specialist gebracht. Euvel deed zich niet voor. (zoals altijd)
Maar met de lexia uitgelezen. “turbodruksensor storing” en tevens gewist gereset.
Garagist heeft een stuk gereden. Heerlijk soepel niets aan de hand.
Tja.. ik dacht,, ja komt vast wel weer terug.
En ja hoor, 20 min rijden, winkelen, starten en blijven branden.
Nu vraag ik mij af of de term “turbodruksensor” op de factuur wel klopt.
Volgens mij is het de elektroklep voor de turbo, die dus wellicht de turbodruk regelt.
Beetje glad ijs voor mij.
Ik lees op een UK forum dat het een elektroklep/valve is vlak bij het schutbord.
Is dat inderdaad de juiste ?(op het UK forum dacht iemand dat het bij de ruitenwisser sturing hoorde tot
hij beter keek). ?
Als dat hem is, is het een idee om hem eruit te halen, contacten schoonmaken etc. ?
En hoe schadelijk is het eigenlijk als hij om dit euvel af&toe; (tijdelijk) brandt (motormanagement lampje) ?
Ps, auto rijdt heerlijk niet anders dan normaal.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Je kunt die sensor testen door `em even 12 V. te geven d.m.v. 2 draden naar je accu.
Je hoort `em dan klikken als `t goed is .
Zo niet sensor vervangen.
Indien wel goed bedrading en stekker doormeten .
Bij mij was het stekkertje wat er op zat en de bedrading daar bij in de buurt niet goed meer .
Dat geeft ook de foutcode sensor stuk.
En inderdaad , hij zit op het schutboard boven je motor.
XM TCT Ambiance`94
Heldere info Dirk, kan ik wat mee.
Wellicht trek ik hem eruit, en maak het schoon.
Bedrading doormeten is vast niet lastig.
Even 12v geven is ook een eitje, of thuis of direct uit de accu.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!