Enkele probleempjes, software updates?
spaceman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32

Gepost: 01 oktober 2013 05:53 PM

Dag mede Citroentjes,

Rij nu maandje of 4 1/2 in de C4 coupe 1.4 uit 2005. Echt hele grote problemen nog niet gehad, wel storing cruise control wat door garage is verholpen door nieuwe rempedaalschakelaar (deze kraakt en piept momenteel alweer dus moet ik daar weer een oplossing voor bedenken).

Maar een enorm groot minpunt waar ik momenteel mee loop is het volgende…..
Iedere ochtend als ik op sta, in mijn auto stap en weg wil rijden rijd die auto zo verschrikkelijk rot. Stoot, hapert, reageert niet / half op mijn gaspedaal. Soms ruik ik ook kort een benzinegeur… Na een seconde of 10 is het een stuk beter maar eigenlijk de minuten daarna als ik bijv op een drukke weg ‘filevorming’ heb en dus laag in toeren zit en dan telkens iets gas moet geven stoekt en hapert die auto een eind in de ronde, dat is echt abnormaal… Soms reageert ie ook een fractie van een seconde later op mijn gaspedaal. Als hij dan reageert schudt de auto soms ook nog wel even bij ‘t gas geven…
Ik vroeg me af of dit door middel van software updates opgelost kan worden? Heb her en der daarover gelezen namelijk. Hier in de regio rekenen ze best wat geld voor updates en dat soort ongein, en daar ik net een huis gekocht heb kan ik dat eigenlijk niet missen dus zoek ik iets zekerheid. (in hoeverre dat kan)
Ik weet dat die auto de laatste 2 jaar redelijk heeft stil gestaan en niet verkocht is geweest verder. Heb hem ook van een particuliere handelaar gekocht. Heb hem ook nog geen beurt gegeven tot nu toe, omdat de interval nog op 11000 km staat. De huidige KM-stand is 122900.

Punt nummer 2 is het motorgeluid. Heb er wat mensen naar laten luisteren en sommige hier zeggen ook dat het normaal is dat ie iets mee fluit, maar ik vind het ‘gierende en meelopende’ geluid van de motor (¿?) wel eng eigenlijk. Hoe hoger in toeren des te meer je dat siiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii hoort… Ik heb geen idee waar het weg komt, kan het namelijk niet goed plaatsen. Misschien riemen? Of een pomp ofzo? Gevolg is wel dat ik vrijwel altijd met zwetende handen zit te sturen, misschien wel wat angst dat er wat kapot gaat of zo. Niet fijn in ieder geval…

Als 3e het geluid van de achteras als ik over drempels heen ga. Het geluid is vrij bonkerig dan…. Beetje ‘pok pok’ achtig. Kan dat duiden op slechte veringen of schokdempers?
Is dit een bekend probleem?

De vorige auto heb ik weg gedaan om alle onkosten die eraan zaten te komen te vermijden, en heb ik voor mijn doen redelijk geinvesteerd in een nieuwe auto. Echter begin ik nu toch wel lichtelijk te zweten dat dit gezeur mij alsnog gaat overkomen. Hoop dat e.e.a. uiteraard meevalt…..!

Wat zijn jullie tips met de winter in het vooruitzicht?

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194

- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Gepost: 03 oktober 2013 04:26 PM
  [ # 1 ]

Vervelend om te horen.

Zoek even op het forum naar “emissie-storing” voor wat betreft dat horten enzo.
Ook al geeft de auto zoals ik het begrijp geen melding hiervan, wellicht goed om te kijken.

Anders zou ik sowieso een beurt laten uitvoeren om zaken als bougies, luchtfilter en olie wellicht te vervangen.
Weet je of er al onderhoud is uitgevoerd? Gezien je km stand zou ik zeggen dat je distributie riem al vervangen had moeten zijn, en dus ook daarmee gelijk je waterpomp e.d.

Voor het geluid vanuit de achteras kun je kijken of de rubberen koker welke over je schopbrekers zit los zit.
Deze valt namelijk naar beneden en gat los over de schokbreker heen en weer sluiteren.
Als dat het probleem is kun je bij de dealer voor een paar €tjes klemmen krijgen die ervoor zorgen dat deze op hun plek blijven zitten (bovenaan de schokbrekers, over de zuiger heen ter bescherming van vuil e.d.).

Al met al zou een onderhoudbeurt geen kwaad, zeker als de auto ook een tijd stil heeft gestaan…

Suc6

Profiel  

spaceman
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 oktober 2013 10:22 PM
  [ # 2 ]

Ga morgen bougies olie en filters vervangen.
Hoop dat dat iets verbetering geeft

Profiel  

glutendokter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56

- C4 (2004-heden) 1.6 16v VTR+ Coupe
Gepost: 13 oktober 2013 04:17 AM
  [ # 3 ]

Even de hoezen controleren om je schokbrekers,  als die zijn losgeschoten dan zie je de chromen stangen zitten en dat kun je horen als je over een drempel heen gaat.
Hoezen weer omhoog en vastzetten.

Voor het ander even laten uitlezen   wanneer het probleem het grootst is   warme of koude motor.

Als ze geld willen hebben voor het uitlezen dat doe je het zelf of na een goedkopere garage je hebt immers betaald voor hun werk.

Profiel  

spaceman
< 100 berichten
Rank

Gepost: 16 oktober 2013 08:14 PM
  [ # 4 ]

Nou Citroen gebeld, en kan pas eind volgende week evt terecht.
Dus ga zelf wel e.e.a proberen. Op dit moment weinig plezier aan de C4! Behalve net na het starten heb ik ook bijna altijd als ik bijvoorbeeld een rotonde nader waar mensen oversteken, dat ik hem dan in de 1 zet en rustig laat rollen.
ALs ik dan gas wil geven om weg te rijden hoor je een geluid van aanzuigend lucht en dan duurt het een seconde voor er pas beweging in komt, net of de benzine van de auto achter me moet komen Sad .
Geen idee waar ik het zoeken moet.

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194

- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Gepost: 17 oktober 2013 09:04 PM
  [ # 5 ]

Dat aanzuigend geluid van lucht komt van de luchtfilter. Als de luchtfilter “behuizing” waarin de filter huist niet goed aangedraaid (er zitten een 6-tal schroefjes eromheen) is dan komt er vals lucht in de motor…dit kan wel eens rare dingen doen…

De luchtfilter zit op de foto onder de remolie reservoir links van de accu behuizing. Hij loopt vrij diep door i.v.m lengte dus check het goed:

Profiel  

spaceman
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 oktober 2013 11:04 AM
  [ # 6 ]

Dit gecontroleerd maar die zit goed vast, 2 weken terug is de filter vervange.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook