Hoi,
Hopenlijk kan ik een droom laten uitkomen door over enige tijd een DS5 te kunnen aanschaffen. Ik woon in Duitsland en hier wordt de DS5 regelrecht afgekraakt op z’n onderstel en wegligging. Nu moet er wel bijgezegd worden dat de Duitse auto-pers meestal niet al te lovend is over Franse auto’s.
Echter, twee weken geleden heb ik in Polen rondgereden met een C4 Picasso als huurauto en helaas moet ik toegeven dat ik de wegligging ronduit belabbert vond. De C4 stuiterde heen en weer over het Poolse wegdek (zowel op de goede en slechte stukken), verder was ie ook nogal windgevoelig. Niet fijn.
Staat de DS5 op een gelijkwaardig onderstel als de C4 Picasso? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Daarom zou ik graag weten wat jullie ervaringen zijn met de wegligging van de DS5. Hoe reageert ie b.v. op kuilen, kinderkopjes, spoorvorming, tramrails enz. Ik woon in de stad en heb hier dus mee te maken.
Driekwart jaar geleden heb ik al eens proefgereden in een DS5 maar ik heb - door alle nieuwe indrukken - niet echt op de wegligging gelet. En dat ie zich anders gedraagt als mijn DS21 of een moderne Citroen met HP is me duidelijk
Alvast bedankt voor de reacties,
Groet,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...
jep hij staat op het onderstel van de C4/C4P
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar is wel véél straffer afgeveerd…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
.... en dat vinden de Oosterburen weer prettiger, want die houden wel van stuiterbakken.
Overigens heeft de Hybride multilink achterwielophanging.
C4 en de overige DS5’s hebben torsieas.
Ik zou me overigens niets aantrekken van wat anderen vinden. En al helemaal niet het autojournaille. Gewoon de auto nemen die je past en waarin je je prettig voelt.
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012
- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Moet zeggen dat ik het zelf geen stuiterbak vind. Maar ik heb dus de Hybride.
Uiteraard niet vergelijkbaar met de C5 HP die ik hiervoor had, maar stuiteren doet ‘ie alleen als ik een aanval open op een drempel.
“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety Spritmonitor verbruik plaatje
Als je hem alsnog te hard vind kun je er aftermarked schokbrekers/vering bij bv Intrax op laten zetten.
Kost wat maar je krijgt er een compleet anders rijdende auto voor terug.
Ipv eerst hard en dan zacht (waardoor die klappen geeft op drempels) krijg je dan zacht met een progressieve opbouw. Ze zijn ook nog in te stellen op hardheid.
Heb nu zo’n 5000 km gereden en de auto is veel rustiger en naar mijn mening fijner geveerd.
Vering en schokdemping zijn persoonlijk en dus vooral goed proefrijden zou ik zeggen.
Wat wel in mijn optiek een echte onhebbelijkheid van de DS5 is, is de extra klap die je krijgt nadat je een drempel verlaat, de auto stuitert dan echt even na, de schokdemping lijkt dan wel even vakantie te houden (merk je vooral bij vlot genomen drempels).
Ik denk daarom zelf ook serieus na over andere schokdempers. @ Busjesman, kun je mij een prijsindicatie aangeven? Heb al een voorstel liggen voor € 3.000,—maar dat ging me net eventjes iets te ver.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Toch belachelijk eigenlijk, PSA moet toch echt achter de oren moeten krabben hoor ...
Ik zou de rekening insturen , en coulance vragen hahaha
Suc6 met je soepel verende DS5
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Op het Forum Planete Citroen valt te lezen dat de DS5 vanaf het komende modeljaar wordt geleverd met een aangepaste - minder harde - demping van de achteras. Er zou sprake zijn van nieuwe schokbrekers van het merk Sachs. Dit geldt niet voor de Hybride die een andere ophanging achter heeft.
In de praktijk zal nu moeten blijken hoe deze modificatie voldoet. De dempers van Intrax racing zijn wel aan de dure kant. Ik begreep dat je hiervoor rond de 2000 Euro moet neertellen.
Ja die 2000 klopt wel zo ongeveer. Maar gezien het resultaat en de duur dat ik nog met de ds wil rijden meer dan waard.
Ze moesten echter voor de hybride nieuwe achtervering/dempers ontwikkelen.
Gezien de ophanging tov de “normale” ds5en anders was. Ik heb in overleg met Intrax mijn auto een week laten staan.
Ze hebben nu alle specificaties dus ze zullen nu wel met 2 dagen wel klaar zijn.
Ze zijn ook op hardheid instelbaar en dat in combinatie met de 19 inch geeft gewoon een heerlijke wegligging.
Tja en als ze nieuwe schokbrekers achter hebben ontwikkeld bij Citroen en je gaat daarvoor ben ik bang dat ik wat meer afschrijf dan de investering die ik nu heb gedaan.
Ik zou ook de nieuwe euro6 motor met 180 pk icm de elektromotor wel zien zitten, maar ben nu super tevreden zoals hij nu is.
Hoi allen,
Bedankt voor de reacties! Ik dacht even dat ik de knuppel in het hoenderhok had gegooid. Hoe je het ook bekijkt, het ervaren van de wegligging en demping blijft persoonlijk (zie al de topic’s over gelaste en deelbare veerbollen op een ID of DS). En omdat ik de DS5 vanaf het begin al een prachtige auto heb gevonden, laat ik me niet hinderen door evt. kleine nadelen of “kinderziektes” van de eerste serie. T.z.t. wel nog even goed proefrijden.
Groet,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...
DS 5 rijders met een hard onderstel!
Met Citroen Nederland contact gehad over de aangepaste wielophanging en demping van de Citroën DS5 vanaf modeljaar 2014. Het klopt dat in de nieuwere modellen van de Citroën DS5 een ander wielophangingssysteem is gemonteerd. Volgens Citroen gaat het hier om het complete systeem waardoor het zeer kostbaar wordt om dit in een ouder type DS5 te monteren. Voor meer informatie omtrent het aanpassen van de wielophanging wordt geadviseerd om contact op te nemen met de Citroën dealer. Helaas kan mijn dealer hier verder niets over vertellen.
Hier iemand meer informatie over dit onderwerp of suggesties voor andere schokdempers?
Met groet,
Marcel
Ik las op een Frans forum dat iemand de schokbrekers van zijn DS5 uit 2012 recent had vervangen door de 2014 modellen van het merk Sachs voor Euro 820. Het resultaat was dat het comfort is sterk verbeterd en minder geluid. De vervanging was gedaan bij een Peugeot dealer.
Mijn dealer weet niet zo veel dus toch maar een reisje Frankrijk?
Groet,
Marcel
Sinds begin augustus ben ik in het blije bezit van een DS5 BlueHdi 180 so chic, standaard zitten daar 17” 215/55 banden op gemonteerd.(belgie)
Ik ervaar niet dat de DS5 hard en stug is, natuurlijk liggen er wel 17” banden onder in combinatie met het vernieuwde onderstel.
Het probleem van een te stug onderstel dat hobbels slecht verwerkt (lijkt alsof je nog een trap na krijgt van de hobbel) is iets dat specifiek speelt bij de Hybrid uitvoering (dus meer dan bij andere versies) omdat ze daar vanwege o.a. elektra motor een andere achterwielophanging hebben moeten plaatsen dan bij de ‘reguliere’ DS5’s.
Rij voor de gein maar eens in beide versies, dan merk je het. Het klopt wel dat ergens in halverwege de productie het onderstel aangepast is van de Hybrid, weet niet precies wanneer. Maar achteraf even een ‘oude’ Hybrid van een nieuw veersysteem voorzien loopt in de papieren.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Lees dat Koni inmiddels de FSD schokdempers voor de DS5 verkoopt. Ze zouden € 715 kosten.
Heeft iemand er al ervaring mee en zijn deze schokdempers ook geschikt voor de Hybrid?