Hallo autovrienden
Ik heb een poos geleden de curburateur van mijn Visa 11RE vervangen voor een van het gelijke type waarvan ik zeker wist dat die goed was. Het verbruik daalde prompt van 1:15,9 naar 1:17!
Maar het ‘bokken’ bij koude start is niet over, helaas. Ik moet erg lang choken, zo lang dat de auto gaat inhouden wegens teveel choke. Druk ik dan de chokeknop in, dan gaat hij weer ‘bokken’. Pas na een kilometer of vijf rijdt hij fijn. Ik heb het idee dat een van de bougies niet of niet goed meedoet. Hier is een foto van het viertal. Ik heb er nu nieuwe ingezet, woensdag maak ik een lange testrit. Is er aan deze bougies iets fouts te zien?
Merci en groeten
Nieuwe bougies zijn nooit verkeerd natuurlijk maar het bokken of het lopen op drie cilinders kan vele oorzaken hebben, hoe zijn de rotor/verdelerkap en bougiekabels? is de andere carburateur al eens goed afgesteld met een 4-gas tester?
Werkt de vacuümvervroeger op het ontstekingshuis goed en zijn de vacuümslangetjes nog oké?
Succes!
De rotor/verdelerkap is optisch goed, de bougiekabels heb ik eerder al met water besprenkeld en dat gaf geen geknetter.
Afgesteld is er niets…
Wat is een vacuümvervroeger…. Na een Googlerondje kom ik op dit ding (foto). Deze zat erop bij mijn vorige Visa (1986), maar hij zat niet op de huidige (1985). Ik heb hem daarom weggelaten.
Vacuümvervroeger zit op je ontstekingshuis (onder de verdelerkap).
Hier loopt een slangetje heen voor het vacuüm.
Gevonden! Maar nauwelijks zichtbaar, laat staan dat ik weet of hij goed of slecht werkt. Het slangetje dito.
De verdelerkap nog eens bekeken en een zeer verdacht puntje gevonden, zie rechtsonder op de foto. Kan dit nog verbeterd worden, of moet er een andere kap op? (heb ik niet) Bedankt weer!
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Die verdelerkap is versleten, als je de verdelerkap vervangt kun je de rotor ook direct meenemen.
Kosten ca. € 30,-
De bougiekabels, zijn deze nog soepel of inmiddels stijf en poreus? Indien het laaste het geval is zou je deze ook direct kunnen vervangen.
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo visavis
ik heb 17 jaar en 9 maand de 11re gehad en zelf gereden 176234 km
bij 241234 km heb ik haar gedemonteerd.
ik had hetzelfde probleem met de 4 vuile contactpunten in de verdeler kap’
het zwart worden kwam het meest voor in de vochtige periode’s van het jaar
ik ben er nooit achter gekomen waarom de punten zwart worden, ik had een stuk of vier verdeler kappen op de plank liggen allen met schone contactpunten en dan om het 1/2 jaar of als de visa maar even niet startte meteen de kap wisselen.
de vervuilde kap in de straalcabine met glasparel schoon maken en weer op de plank voor de volgende keer.
als je geen straalcabine hebt zijn de punten in de verdeler kap goed schoon te maken met een klein rondstaal borsteltje op de dremel.
de kap op de foto zou ik eerst proberen op deze wijze schoon te maken, bij mij waren de punten van een aantal kappen behoorlijk ingevreten en nog liep de visa hierop perfect, als ze maar schoon zijn.
ALGEHEEL SUCCES!
Ik bleek toch nog een verdelerkap te hebben, meerdere zelfs.
De mooiste was er een die sprekend leek op wat al op de auto zat, dus die heb ik netjes schoongemaakt met fijn en ultrafijn schuurpapier, de rotor zat er netjes bij, dus die kreeg ook een beurt.
In de auto gemonteerd en het effect was onmiddellijk duidelijk: de choke kon na een 500 meter al dicht (ipv 4 of meer km) en hij rijdt lekker soepel!
Ik heb sterk de indruk dat de rotor helemaal niet tegen de punten aan moet komen, maar er vlak langs. Klopt dat? Hoe kunnen die punten dan toch slijten? Scheve kappen? Electrovraat?
Iedereen bedankt voor de nuttige tips!
Ton Verhees
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Volgens mij verbranden ze. Kijk maar eens naar een boom die door de bliksem is geraakt…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo visavis
het klopt de rotor loopt niet tegen de 4 elektroden
er zit iets ruimte.
mij ervaring is/was dat er nog wel wat ruimte tussen kan zitten.
elke keer als ik de punten schoon gemaakt had kon je zien dat een klein stukje was ingebrand of weg gebrand ter hoogte waar de rotor loopt.
Dus de ruimte er tussen werd steeds iets groter ik heb hier nooit iets van gemerkt dit was zo weinig.
dus het is meer een ervaring zaak wanneer de 4 punten te ver heen zijn.
stel je hebt een slechte of zwakke vonk op de bougie’s en de 4 punten in de kap zijn schoon maar ze zijn behoorlijk ingebrand dan pas zou ik als eerste een andere kap proberen en hierna de kabels en of bougie’s.
zelf heb ik de indruk dat de 4 punten behoorlijk weggebrand moeten zijn om geen vonk meer te produceren.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Nog een theorie:
Vroeger met contactpunten-ontstekingen kreeg je inbranders als je condensator versleten/verlopen was.
Misschien gaat het condensatorverhaal ook op voor de inbranders in de verdelerkappen van de visa’s met elec. ontsteking ?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Zou kunnen, geen idee. Voorlopig ga ik uit van een normaal slijtageprobleem…
Deze ontstekingen hebben geen externe condensator meer die je kunt vervangen.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Bij mijn 1100 zat er t.h.v. de bobineklem een condensator…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een ontstoringscondensator was dat
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
ops:
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist