1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De XM van Freek
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 16 oktober 2013 08:32 PM

Het is vast al terug te vinden ergens, maar ik kon het zo gauw niet vinden. Vandaar de vragen:

- Past een interieur van een serie I Break in een serie II Berline?
- Heeft de serie II een voorbereiding voor de elektra van de stoelen, zelfs als handmatig bediende stoelen zijn ingebouwd?

Achtergrond van de vraag: zie ‘aangeboden’. Mijn hooggewaardeerde serie I gaat (desgewenst gratis!) weg en ik heb een serie II gekocht.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 oktober 2013 10:32 PM
  [ # 1 ]

Ik dacht ergens opgepikt te hebben van wel, alleen is er een aanpassing van de rug leuning nodig maar dat is te doen. Ik hoop dat je een liefhebber gaat vinden voor de oude dame!

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 16 oktober 2013 10:38 PM
  [ # 2 ]

Voorstoelen en deurpanelen past gewoon zonder problemen.
Alleen zal bij de voorpanelen de vorm van het serie 2 dashboard voor het oog niet helemaal vloeiend doorlopen in het serie 1 deurpaneel. Maar het past wel gewoon normaal.


Aleen de leuning van een break achterbank past niet in een berline zonder grote aanpassingen. (andersom past het wel met wat kleine aanpassingen)


Maar misschien is het huidige interieur van je break al een later ingeklust berline interieur?
Zo zomaar kunnen.  Wink

Een echte break achterbankleuning kun je herkennen aan:

De smalle zijstukken die niet meeklappen (van een berline zijn die breder.
En ik dacht dat een break achterbank altijd in 1/3 2/3 neerklapbaar is. Bij de berline was dit alleen bij de laatste bouwjaren.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 17 oktober 2013 10:15 PM
  [ # 3 ]

Oké, hartelijk dank, dat is een duidelijk antwoord. Op grond van de omschrijving heb ik vrijwel zeker een origineel Break-interieur. Ontzettend jammer, want mijn leer is werkelijk in superstaat en ik zag het al glanzen in de nieuwe aanwinst…

De nieuwe aanwinst overigens is een turbo-diesel-automaat, met net gereviseerde bak, met een aanschafprijs waarvoor ik me bijna schaam. Het is toch gek gesteld met de waarde van deze mooie auto’s…

De tweede vraag vind ik toch nog wel interessant: is bij een serie 2 de bedrading voor de stoelen voorbereid?, ook als handbediende stoelen zijn ingebouwd? En indien niet, is dat makkelijk te realiseren?

Corrosion sympa!

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 17 oktober 2013 10:18 PM
  [ # 4 ]

Bij een SX sowieso niet.
En heel, heel soms ligt er bij een VSX wel het één en ander voorbereid.

Een duik onder de stoel zegt ook genoeg.  Wink


Zelf bedrading trekken is best simpel, achter de radio ligt een grote witte stekker waar je wel een contact geschakelde plus kunt vinden. En onder de armsteun bevind zich al een massa punt.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 17 oktober 2013 11:13 PM
  [ # 5 ]

Opnieuw bedankt. Je hebt gelijk, mijn vraag klinkt lui, maar ik heb de nieuwe XM nog niet hier zodat ik niet kon kijken en al wél voorpret had…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 17 oktober 2013 11:45 PM
  [ # 6 ]

Heb onlangs mijn XM 2.1 TD Y4 voorzien van een leren interieur uit een serie 1. Voorstoelen waren wel gelukkig voorzien van handbediening, want dat waren de vorige stoelen ook.

Geloof idd dat de voorbereiding voor elektrisch bediende stoelen wel aanwezig is, behalve natuurlijk de draadboom. Waar ik wel tegen aan liep is dat mijn vorige voorstoelen waren voorzien van een gordelspanneer en zij-airbags en die hadden de leren voorstoelen uit een serie 1 niet. Zit je elke keer tegen een brandend waarschuwingslampje aan te kijken.

Heb dit kunnen oplossen door het plaatsen van een weerstand op de rode en oranje stekkers onder de stoelen, zodat het systeem denkt dat er wel een zij-airbag en gordelspanner aanwezig is.
Had ook nog een elektrische armsteun liggen en deze heb ik niet geplaatst. Voor mij teveel gedoe, want het past net niet in verband met de airbag-computer en weer gedoe met aansluiten. Kortom armsteun verkocht en op zoek gegaan naar een armsteunverhoger.
Vind zelf dit ik niets mis. Elektrische Armsteun staat leuk, maar je zet deze 1 keer in de juiste stand en daarna nooit meer. En elektrisch bediende stoelen mis ik ook niet, Verzet eigenlijk nooit de positie van de stoel en als een ander in de XM gaat rijden (wat bijna nooit voorkomt) moet die dat maar met de hand gaan doen. Kijk als er nou een geheugenfunctie op zat dan…

Dat je er bijna voor zou schamen met de aanschaf van een 2.1 TD en voor een blijkbaar lage prijs verwondert mij niet zo. Met name de diesels zijn niet zo geliefd en in mijn ogen onterecht overigens.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 22 oktober 2013 08:19 PM
  [ # 7 ]

Dank voor de fantastische info, zo zal het zeker met de stoelen lukken…

Er duikt een ander puntje op. De vorige eigenaar had me al verteld dat het inschakelen van de achteruit (het is een automaat) bij warme motor soms lastig is. Nou, daarvan akte. Het lukte mij na een ritje van 220 kilometer helemaal niet. Ze ‘pakt’ niet. Bij het geven van een scheut gas schakelde de achteruit wél in, maar met een niet gewenste klap. 10 minuutjes afkoelen was genoeg om wél weer op de normale manier over de achteruit te kunnen beschikken.

De automaat zou 20.000 kilometer geleden gereviseerd zijn. Ze schakelt verder ook werkelijk uitstekend en de olie ziet er netjes uit. Heeft iemand een idee?

Ander vraagje… hoe verander ik de titel van het topic naar ‘De XM van Freek’?

Corrosion sympa!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 oktober 2013 09:02 PM
  [ # 8 ]

In het allereerste bericht van dit topic kan je de titel wijzigen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 22 oktober 2013 10:26 PM
  [ # 9 ]

Dat was simpel… dank!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 519
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 22 oktober 2013 11:34 PM
  [ # 10 ]

Bij mij zit er wat speling op de stang van de “pook” naar de bak, soms staat er in het display al R maar staat de bak nog vrij, klein tikje tegen de “pook” en de achteruit komt in.

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 oktober 2013 04:45 PM
  [ # 11 ]

Vandaag heb ik dat geprobeerd, maar het lost het probleem niet op. De pook is ook behoorlijk vrij van speling.

Bijna altijd schakelt de automaat na een seconde of 5 tot 10 niets doen alsnog ineens in achteruit. Dat gaat dan ook niet speciaal soepel. Gas geven helpt zoals gezegd ook maar kan alleen voor nood dienen.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 oktober 2013 04:50 PM
  [ # 12 ]

Dat is heel vervelend. Het kan wijzen op slijtage in de bak of vervuiling. Je kunt overwegen om eens naar een automatenspecialist te gaan voor een diagnose.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 oktober 2013 06:03 PM
  [ # 13 ]

Dank en ja, het is inderdaad vervelend, ik zou niet weten hoe ik zo op een nauwe plek moet fileparkeren. Nou ja, met de linkervoet op de rem misschien.

Ik zal ook eens bij de verkoper te rade gaan. Die is weliswaar de bon van de revisie kwijt maar kwam toch zeker niet onbetrouwbaar op me over. Niet iemand die voor een bedrag van 675 euro (=aanschafprijs) gaat liegen. Als het verhaal klopt, 20.000 kilometer geleden gereviseerd, dan lijkt het me dat een flush-beurt wel het minste is waar ik bij het bedrijf dat de revisie heeft uitgevoerd om mag vragen.

Hoe voelt zo’n bak nou eigenlijk normaal? Ik noem wat dingen:
- Opschakelen: heel constant bij 30 naar 2, bij 60 naar 3 en bij 80 naar 4. Een schakelmoment net onder de 50 had ik prettig gevonden, maar dat is misschien teveel gevraagd?
- Opschakelen gaat naar mijn smaak soepel, maar je voelt het wel, ook bij rustig rijden.
- Terugschakelen is soms, met name als je tegelijk afremt, voor het gevoel niet zo heel soepel. Het ineens afremmen op de motor is dan soms hinderlijk.

Kan nog een lastig dilemma worden want de auto is natuurlijk geen enorme reparatie meer waard… Flushen en check bij Oldenhage zou ook nog een optie zijn, als ik het zo her en der lees krijg ik dan in ieder geval een zinnig verhaal te horen…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 oktober 2013 07:43 PM
  [ # 14 ]

Die schakelmomenten herken ik bij een 2.1 TD. Inderdaad zou je in stadsverkeer eerder op willen schakelen, die motor heeft koppel zat.
Dat achteruitprobleem en de rest van de verschijnselen klinken niet goed.

Flushen met een 4HP18 zal niet lukken, vrees ik, zeker niet bij Oldenhage, die heeft dat voldoende geprobeerd.
Maar misschien heb je een 4HP20, dan kan het wel. Dat weet je als je kan kiezen tussen Sport, Sneeuw en Normaal.

Olie verversen met de 4HP18 automaat levert altijd risico’s op. Met een beetje pech vervuilt het brein en dan begint het gedonder.
Wellicht de simpelste oplossing: automaat vervangen. Brein vervangen kan ook, goed te doen als je een onverdacht brein hebt. Een nieuw brein kost je 500 euro, maar voor de helft heb je een hele tweedehands automaat.

Twee dagen sleutelen en klaar of, als je het laat doen bij een merkloos service station ca 800 eurootjes. plus de bak natuurlijk.
Ik heb alle opties zo langzamerhand achter de rug.
en voor de echte woestelingen is er uiteraard nog de uitdaging om de bak zelf op de werkbank te leggen en te repareren, zoals Furriegurrie.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 oktober 2013 09:38 PM
  [ # 15 ]

Dank je Jan, dat is waardevolle info en tegelijk een vervelende conclusie, als ik het goed begrijp:
Flushen kan bij mijn bak eigenlijk niet en gewoon verversen kent risico’s, er is dus geen remedie over.

Een tweedehands bak zou qua sleutelen nog wel in mijn bereik vallen maar ik vind het geen ideale optie. Je plaatst ook geen tweedehands waterpomp of D-riem, ergo, een slijtageonderdeel zou eigenlijk gewoon nieuw of gegarandeerd goed moeten zijn. En deze bakken zijn, als ik het zo lees, simpelweg slijtageonderdelen…

Blijft over (nogmaals, als ik het goed begrijp) de optie van gewoon stomweg rijden. Want dat gaat eigenlijk heel erg goed!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook