hallo heren of dames?
als je nu altijd hybride wilt rijden kan dat alleen in de modus 4 wheel drive , in mijn optiek zou dat in principe gunstiger in het verbruik kunnen zijn omdat de elektrische aandrijving steeds meedraait,
of dat in de praktijk ook zo is, in mijn ds5 verbruikt diei modus een fractie meer, rijdt wel goed in die modus, alleen heeft dit effect op de levensduur van de accu,s. wie heeft ervaringen hiermee
groet rob
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
In 4 wheel drive wordt de dieselmotor altijd ondersteund door de elektromotor (logisch, want ze drijven allebei een as aan). Dan rijd je inderdaad ‘hybride’ als in op twee bronnen tegelijk, maar tegelijkertijd schiet je daarmee natuurlijk het doel van het systeem voorbij waar het gaat om zuiniger rijden. In dat laatste geval is het juist de bedoeling dat het elektrische systeem het waar mogelijk overneemt van de brandstofmotor, zodat deze laatste geen dieselolie hoeft te verbruiken. Echt ‘hybride’ rijden is dus op elk moment de meest gunstige aandrijving kiezen.
Vanwege aandrijvingsverliezen (frictie) is het altijd efficiënter om slechts 1 as aan te drijven dan 2.
4-wheeldrive is handig bij lastige ondergrond (wegrijden vanuit ondergelopen festivalterrein, of sneeuw/ijzel), verder gewoon van die knop afblijven
Denk overigens wel dat het de levensduur van de accu verkort, tenminste als je ook veel kilometers maakt op 80 km wegen en hogere snelheden, aangezien de accu/achteraandrijving dan normaliter niet meedoet.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.