Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Mijn vader heeft een Duitse BX 19 TRS uit ‘86, tot mijn verbazing ligt daar een 1.9 multipointinjectie blok met katalysator in. Bij mij bekent als GTI motor. Nou loopt ie als een beer, wat een kracht! Het enige is dat ie bij constante snelheid en toeren ietsje inhoud/stottert. Wij verdenken de gaskleppotmeter, deze kan iets ingesleten zijn op de plek waar ie het meest gebruikt wordt. Zoude we die potmeter kunnen schoonmaken en zo ja… Hoe?
Hij loopt ook ietsje te hoor stationair, zo’n 1100 rpm zou dat dezelfde oorzaak kunnen hebben of is het los af te stellen?
Bvd voor de reacties.
Als de potentiometer versleten is is deze ook niet meer af te stellen en heeft het geen zin om schoon te maken.
Zijn verder alle zaken op orde zoals bougies, kabels, verdelerkap?
Is de klepspeling in orde?
De GTi’s hebben wel eens last van een vervuilde stationairklep, deze kun je loshalen, reinigen met rem menreiniger en daarna inspuiten met WD40, kijk wel even of de klep mooi gangbaar is.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Alles is recent vernieuwd, alleen de klepspeling niet gechecked.
Ik ga de gasklep zeker schoonmaken, baat het niet dan schaad het niet. Zou je de potmeter schoon kunnen maken? Dat zou ik eerst willen proberen voordat ik een nieuwe erop zet. Hij is wel van ‘86 maar nog geen ton op de teller dus niet veel geleden.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik geloof dat er op zo’n motor nog een Bosch L-jetronic systeem gebruikt wordt met een luchtmassameter. De gaskleppositiesensor heeft op een bosch L-jet maar 2 posities: nul (stationair) en open (vol gas). In het midden gebied heeft ie geen functie en moet je het zoeken in de luchtmassameter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Bedankt voor de reacties. Alle componenten van het inlaattraject schoonmaken dus. Ik ga er mee bezig.