Dat is fijn om te horen Tim!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Goed om te lezen, graag gedaan!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Super dat het weer werkt! Die verdraaide bobines ook altijd!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Weer eens een update van mijn kant. Inmiddels 2000km verder sinds de vorige post en eigenlijk is er niks noemenswaardigs aan de hand. Het lijkt er wel op dat de koppakking olie lekt naar buiten toe, want rondom de steun van de dynamo is het wel heel vochtig. Dus ik denk dat ik de koppakking ga vervangen als ik straks ook de distributie ga vernieuwen. En het LHM-lek van voorgaande posts is iets erger geworden, maar nog steeds niet heel erg. Er lekt een retour ergens vandaan, en het lijkt of dat ergens bij het blokje op het subframe vandaan komt. Zie onderstaande afbeelding bij ‘Tank E’
Foto van http://grootpan.home.xs4all.nl/bxnl/octopus.html
Daarnaast lijkt er ook ergens een lekt te zitten ter hoogte van het plastic omhulsel, aangezien er ook altijd LHM op die kokerbalk ligt.
Dus ik kan twee dingen doen: of de hele spin vervangen of gaan lappen. Maar als er nu al twee lekken in zitten, vrees ik dat er binnenkort misschien nog wel een lek in zit.
Gisteren ook eindelijk even tijd gevonden om m’n auto uit te mesten en te stofzuigen en toen ik de bekleding van de achterbak eruit haalde werd ik niet zo vrolijk:
Dat wordt dus binnenkort wat plaatwerk vervangen, vrees ik. Helaas heb ik daar op dit moment niet zo heel veel tijd voor ivm stage, maar over twee weken ben ik klaar met stage. Dus dan heb ik eindelijk wat meer tijd voor de oude dame
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
De standaard rottende plekjes
Wees blij want nu ben je er nog op tijd bij dus is het goed aan te pakken
Ik heb er wel eens 1 bekeken waar ik zowat de hele achterbumper vanaf kon trekken
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Op de tweede foto zie je dat het al eerder eens gelast is.
Maar zoals Prowl zegt, dit is nog niet zo heel erg.
Wilde je het andere plaatwerk erin gaan lassen zelf?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Dat uitlaat steuntje is wel knullig aangepakt aan de binnenkant en dan ook niet vreemd dat die weer los roest
Ik zou voor de zekerheid ook de voorste ophanging van het achtersubframe nakijken
Als je de 2 kapjes aan de zijkant van de achterbank loshaalt zie je daaronder 2 moeren
Als daar geen roest zit dan is er niets aan de hand en zowel dan zou ik dat gelijk mee pakken met een anti roest behandeling van de hele achterzijde
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Heren, dank voor jullie reactie. Ik vind zelf het steuntje wel raar, want de uitlaatsteun vertoont geen roest wanneer je aan de onderkant kijkt, dus ik heb geen idee wat de vorige eigenaar met dit steuntje probeerde te bereiken haha. Daarnaast is de balk die onder je bumper zit ook wel slecht en zit er een gat in de rechter wielkast naast het tankje dus begin ik eigenlijk te twijfelen of het nog wijs is om nog meer geld in het oude beestje te stoppen. Want het is toch wel een aardig lijstje aan het worden van dingen die nog moeten gebeuren. Als ik besluit verder te gaan probeer ik het laswerk samen met een vriend te doen, als hij daar zin in heeft Ik ga vanmiddag even checken hoe het met het subframe zit, ik moet wel zeggen dat wanneer ik onder de auto lag me nog nooit roest is opgevallen maar ik heb er ook niet bewust naar gezocht.
Wordt vervolgd.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Het subframe staat ook niet bekend om door te roesten van een late BX, dus dat zal wel goed zitten.
Succes met je overweging. Ik moet wel zeggen dat het niet zo heel spannend is, Op je foto’s staan vrij standaard BX plekken die roesten.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Niet het subframe zelf maar de plaat/bocht waar de voorste 2 bouten op vast zitten roest vaker door omdat daar vocht blijft staan
Die achterkant zou ik gewoon (laten) lassen want het is allemaal recht plaatmateriaal dus weinig spannends aan en voor APK ook niet echt dat het perfect moet zitten
Polyesteren is ook een optie als het alleen voor de APK is (geen dragende delen) maar langer dan een jaar of 2 blijft dat niet netjes en kun je weer vooraan beginnen
Het is altijd een afweging bij zo’n auto om er geld in te stoppen maar als je er nog 700,= moet bijleggen voor alleen het lassen of je verkoopt hem en legt dat bedrag opzij + de 700 aan lasgeld dan zit je toch als snel aan een leuke TZI of Chiq
Dan zou voor mij de keus heel snel gemaakt zijn
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Dat is dus precies mijn punt Prowl. Als ik het moet laten lassen, geloof ik niet dat ik dat doe. Ik twijfel gewoon of deze auto het nog waard is om er veel geld in te stoppen, ook omdat de kmstand inmiddels vrij hoog is: 302000km. Nou vertoont de motor nog geen tekenen dat hij gaan overlijden, maar 3ton is toch wel aardig veel. Hij moet sowieso nog 2 weken, ca 1100km, volhouden. Na stage bekijk ik wel de opties. Zo’n Chic is namelijk echt een hele leuke uitvoering, maar je eerste auto schept toch wel een band. Soort droom die waarheid wordt. Lastig, lastig.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Ik ken het helemaal Tim. Mijn eerste auto was een Deauville, helaas afschijt van moeten nemen na een ongeluk. Toendertijd kon ik nog niet lassen, en die zelfde plekken in de kofferbak heb ik gerepareerd met stukken staalplaat en carrosserie-kit. Dat is ook nog te overwegen mocht je zelf niet kunnen lassen.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Daar had ik nooit aan gedacht Marvin! Dat is weer zo’n pluspunt van dit forum. Ik denk dat ik dat wel ga overwegen, ik heb vanmiddag een stukje gereden en ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik de dame straks kwijt ben. Heb jij de roest plekken er helemaal uitgeslepen en daarna nieuw plaatmateriaal ertegen gekit?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Ja, gewoon het roest weg slijpen en dan een stukje plaatstaal erin kitten. Wel opletten dat je de naden goed dicht maakt en daarna in een roestwerende zooi zetten!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Kijk, dat biedt weer perspectieven. Hartelijk dank voor het meedenken!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99