42 van de 48
« Eerste  < Vorige 40 41 42 43 44 Volgende >  Laatste »
   
Tim z’n 16TRi
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 10 juni 2015 09:39 AM
  [ # 616 ]

Overigens zag ik dat het dekseltje van de pomp een beetje vochtig is van de diesel, zou het kunnen dat het zweten van de diesel over de gas-as voor deze problemen zorgt? Er heerst toch overdruk in de pomp, dan zou er theoretisch geen lucht bij moeten kunnen komen?

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 juni 2015 12:16 PM
  [ # 617 ]

Nope!

Overdruk heerst er alleen in het hoge druk-deel van de pomp.
De rest is onderdruk bij een draaiende motor, de inspuitpomp zuigt namelijk uit de tank.
Een heel klein lek in het hele trace van tank t/m inspuitpomp kan de genoemde luchtproblemen veroorzaken.
Dat lek kan zo klein zijn dat het bij stilstaande auto niet eens naar buiten toe lekt.

Ook de O-ringetjes om het asje van de brandstofhevel kunnen dus verdacht zijn.

Mijn CX diesel vertoont dit fenomeen ook.
Ondertussen bijna alles al vervangen/gecontroleerd.
Alleen de leiding van achter naar voor nog te vervangen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 10 juni 2015 01:45 PM
  [ # 618 ]

Ik heb geen foto van mijn aanpassing, maar het is vrij simpel. Bovenop het deksel van het filterhuis zit de aansluiting die de diesel naar de pomp brengt. Standaard gaat deze via een plastic potje dat vast geklikt zit op de cilinderkop, en daarna naar de aanzuigkant van de pomp. Dit potje heb ik er tussenuit gehaald en direct een slang van het filterhuis naar de aanzuigkant van de pomp gemaakt. Je moet nu wel de lekretour van de verstuivers nog goed maken. Deze zitten standaard volgens mij allemaal doorgelust? Vanaf de laatste heb ik een slangetje direct naar de retouraansluiting van de pomp gemaakt, op het T-stuk wat daar al zit. Deze fix kan volgens mij geen kwaad, bij mij werkt het in ieder geval inmiddels 150.000km en het reduceert het aantal lekmogelijkheden in je systeem.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 10 juni 2015 05:34 PM
  [ # 619 ]

Dus ik moet het dekseltje van de pomp af halen en de O-ringetjes van de asjes vervangen. Is het heel schadelijk om op deze manier door te blijven rijden? Zijn deze onderdelen gewoon te halen bij een automaterialenzaak, of moet je dan bij een dieselspecialist zijn?

Allen hartelijk dank voor het meedenken en de reacties!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 11 juni 2015 10:14 PM
  [ # 620 ]

Hier een uitstekende handleiding: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/185911

Een beruchte is een lekkende afdichting van de thermostaat (witte kruisje onderaan) in het brandstoffilter. Je kunt lekkage aardig bepalen door flink druk te maken met het hand-balgje. Dan zie je het er ergens uitlopen.

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 11 juni 2015 10:16 PM
  [ # 621 ]

Die handleiding had ik inmiddels gevonden Mr. Green

Ik geloof niet dat het lekt rond het brandstoffilter, het is daar allemaal kurkdroog. Alleen het deksel van de pomp is een beetje vochtig.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 juni 2015 10:20 PM
  [ # 622 ]
tim1993 schreef:

Dus ik moet het dekseltje van de pomp af halen en de O-ringetjes van de asjes vervangen.

Soms volstaat het vervangen van de O-ringetjes niet en moet er een nieuw deksel op, omdat het gat is uitgesleten.
Materialen gewoon bij een dieselspecialist begaan.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 15 juni 2015 11:11 PM
  [ # 623 ]

Die gekke TZD rijdt gewoon 1 op 19,5! Fijn dieselen zo. En velgjes Mr. Green
DSC_3966

En ik ga de RS meer en meer waarderen, wat een fijne auto
DSC_3919

DSC_3924

DSC_3928

DSC_3933

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 16 juni 2015 01:22 AM
  [ # 624 ]

Velgjes gaan prima met die 175 bandjes, fraai! very good

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 16 juni 2015 09:39 AM
  [ # 625 ]

175 gaat prima inderdaad! Maar als die banden op zijn ga ik denk ik wel voor 185. Nogmaals bedankt voor de velgen, Timo! very good

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 16 juni 2015 12:14 PM
  [ # 626 ]

Mooie foto’s!! Very Happy die moeten allebei wel heerlijk rijden volgens mij Wink

doei

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 01 juli 2015 10:22 PM
  [ # 627 ]

En weg is de diesel. Ik ben helemaal klaar met het politieke gezeik omtrent oudere diesels. Dus nu heb ik een nieuw dagelijks hok, een AX Volcane uit 1994 met nog maar 97000km ervaring!

DSC_3973

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 02 juli 2015 12:08 AM
  [ # 628 ]

Ook leuk!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 02 juli 2015 10:08 AM
  [ # 629 ]

Leuk bakkie Tim, en begrijpelijk dat je om die reden afscheid hebt genomen van je diesel.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 03 juli 2015 09:02 AM
  [ # 630 ]

Dank jullie! Zo’n AX is echt zoveel leuker dan ik van tevoren had gedacht. En die 1.1 met 60pk is nog verrassend rap.

Van de week weer een met de Cannes gereden, alleen duurde dat niet zo lang. Slang van de retour van de achterste hoogteregelaar was gescheurd dus er lag weer eens LHM onder de auto. Slang met de scheur afgeknipt en rijden maar weer (rondjes op eigen terrein, dat dan weer wel). Easy fix dus.

Via Facebook heb ik een setje bruine voorstoelen gevonden, niet in al te beste staat, maar wel beter dan wat er nu in m’n RS zit. Dus wat onderdelen van m’n eigen stoelen afhalen en samenvoegen op de nieuwe set en dan heb ik weer een redelijk net interieur.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
 
42 van de 48
« Eerste  < Vorige 40 41 42 43 44 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook