Lekkage wartels Dirass
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 31 oktober 2013 08:37 PM

Geachte medezwevers,

Ik heb 2 hardnekkig LHM lekkende wartels op het Dirass stuurhuis.
Zitten daar rubbertjes tussen of is het staal op staal?
(foto dank aan Wimb)


Groet,
Dirk

Afbeelding Bijlagen
Dirass lekkage wartels.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 oktober 2013 08:42 PM
  [ # 1 ]

Is een 6,35 mm leiding met bijbehorende tule.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 31 oktober 2013 10:23 PM
  [ # 2 ]

Wat is een tule?
Soort knelfitting?

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 november 2013 12:09 AM
  [ # 3 ]

Sorry tikfout, bedoel tube.
Dit is volgens service.citroen.com de officiële naam voor wat wij Hollanders leidingrubber noemen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 november 2013 01:50 AM
  [ # 4 ]

Aha , dat zijn die kleine stukjes ventielslang achtige rubbertjes die ik wel ken van de drukverdeler .
Dus die zitten ook op het stuurhuis.
Dat wou ik even zeker weten .
Dan ga ik maar `es naar de dealer.
Heb er nog ergens een paar liggen , maar waar ? Wink
Bedankt Renee,
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 november 2013 02:27 AM
  [ # 5 ]

Nog even zitten neuzen op service.citroen.com .
Die tube diameter is 6,35 mm, de leiding echter 4,5.
Logisch natuurlijk , anders zou die tube er niet omheen kunnen.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 november 2013 08:26 AM
  [ # 6 ]

Als de buitendiameter van de leiding 4,5 mm is, moet je het bijbehorende rubber hebben.
Dacht uit m’n hoofd te weten dat die leiding 6,35 mm, maar zou ook 4,5 mm kunnen zijn.
M’n XM is al enige tijd weg.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 november 2013 12:46 PM
  [ # 7 ]

Ik vraag het wel even aan de dealer , die weet het vast wel.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 05 november 2013 09:51 PM
  [ # 8 ]

Heb bij de dealer verschillende rubbertjes( tubes) gekocht , hij wist ook niet precies welke waar op hoorde .
Anyway ,wartel los , bleek helemaal geen rubber op te zitten!
Was men blijkbaar “vergeten” in de garage .
Affijn , rubbertje er op en in 1 keer LHM lekvrij! banana
Kwam in de DHZ garage nog een ander forumlid tegen met zijn donkerblauwe V6.
Kleine wereld die XM rijders. Smile

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 06 november 2013 09:01 AM
  [ # 9 ]

weet je heel zeker dat het oude rubbertje niet helemaal verhard nog in het stuurhuis zat?
Ik heb ook wel eens gedacht dat er niets zat, maar het zwarte harde dikke ringetje bleek bij nadere inspectie een volledig vervormd en uitgehard leidingrubbertje te zijn Wink

Normaal gezien lekt een aansluiting waar een rubbertje in hoort redelijk fors als er geen rubber in zit.
Zijn deze aansluitingen onlangs een keer los geweest waarbij de rubbertjes eruit gevallen kunnen zijn?

Dicht is dicht natuurlijk, maar het gevaar is dat je er een rubbertje extra in hebt zitten nu en dat er daardoor een blokkade of nieuwe lekkage kan ontstaan.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 06 november 2013 08:04 PM
  [ # 10 ]

goed gedaan Dirk. Mijn Blauwe XM is ook weer in orde. Links een nieuwe stuurkogel en rechts een nieuwe kabel van de parkeer rem.
Morgen maar de apk laten doen, dan kan ik er weer een jaar tegen
Groet,
Kees.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 06 november 2013 08:09 PM
  [ # 11 ]

Ha ha , bedankt voor je bezorgheid Furriegurrie, maar daar had ik ook al gedacht .
Heb er in zitten voelen en poeren met een schroevedraaiertje , maar er zat echt niets in .
Nou is er pas door een niet nader te noemen garage/dealer in Aalsmeer een 2e hands stuurbekrachtigingscylinder opgezet, denk dat ze dat rubbertje er vergeten zijn in te zetten .
Bovendien hadden ze de tieraps van de vervangen stuurhoes met de lipjes naar boven gezet , zodat die er afgeschoven en vernield zijn door de uiteinden van het hitteschild daarboven .
Heb ik ook maar zelf hersteld, anders krijg je weer een rekening en ben je de auto weer een dag of wat kwijt.
Nee , je kunt als `t even kan beter alles zelf doen, weet je dat het goed zit .
De XM stuurt nu lekker , dus er zit gelukkig niets geblokkeerd.
Hij lekte inderdaad fors hoor na een paar dagen , het werd met de dag erger , kom `em ook niet meer aandraaien , zat echt op zijn uiteinde.

Groeten ,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 06 november 2013 08:58 PM
  [ # 12 ]

very good

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 06 november 2013 09:35 PM
  [ # 13 ]

Ik duim voor je Kees very good
En wie weet weer tot ziens bij de Heining DHZ garage Wink

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 07 november 2013 08:41 AM
  [ # 14 ]
Dirk de Pirk schreef:

Nee , je kunt als `t even kan beter alles zelf doen, weet je dat het goed zit .

En als het fout gaat dan weet je ook precies wie het gedaan heeft en ‘m de huid volschelden. Laughing

Goed dat de lekkage verholpen is. Ik ben ooit ‘ns vergeten een rubber te plaatsen aan de perskant van de LHM-pomp. Ik vind het verbazend hoe goed dat toch al met al afdicht.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook