Advies gevraagd bij aankoop 2e hands Grand Picasso: LPG of Diesel
edegroot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-08-2010

Gepost: 11 november 2013 11:33 AM

Beste leden van het Citroenforum,
Vanwege een banenwissel gaat de leaseauto eruit en ben ik op zoek naar een goede gezinswagen, waardoor mijn oog op de C4 Grand Picasso is gevallen. Ik zoek een auto vanaf 2008 met maximaal 150.000 km op de teller. Ons budget is maximaal 12.000.
Ik ga ervanuit dat we ongeveer 15k per jaar aan ki;lometers gaan rijden met deze auto. Als ik dan reken met wegenbelasting en brandstofkosten, komt LPG als goedkooptste optie uit de bus. Het verschil is ongeveer 700 euro op jaarbasis. Nu is mijn vraag of ik qua betrouwbaarheid niet beter een dieselmotor kan nemen?
Wie heeft er ervaringen met LPG boven de 150K km?
Ik heb al gezocht op het forume en dan kom je een enkele reactie tegen.

Wat zegt jullie gevoel?

Zaterdag heb ik een proefrit gemaakt in een C4 GP en dat was wel een erg mooie ervaring. Wat een lekkere ruime auto.

Ik lees graag de reacties, alvast bedankt doorvoor.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 11 november 2013 02:32 PM
  [ # 1 ]

Er zijn in die tijd best wel wat LPG-wagens geleverd. Dit was toen een actie i.c.m. de 1.8 16V motor.
Ik heb er nog niet veel gekke klachten over gelezen. Wel is het natuurlijk een heel verschil qua rijden tussen LPG en diesel. Diesel heeft toch behoorlijk wat meer koppel onderin, terwijl je de 1.8 iets meer op toeren rijdt.

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 11 november 2013 03:25 PM
  [ # 2 ]

Ik heb vanaf februari 2008 een Grand Picasso met een 2.0 motor op LPG gehad, was indertijd een actie voor 295 euro. In 3 jaar bijna klokje rond gereden. Echt grote problemen heb ik niet gehad. De installatie moest met enige regelmaat gereset worden omdat de auto niet op lpg wilde overschakelen maar dat kon ik gelukkig zelf oplossen door de betr. zekering even uit te nemen en terug te plaatsen.
Nadeel is de krappe actieradius door de kleine tank. Vooral met een caravan er achter gaat het hard. Verder een prima reiswagen met veel comfort en ruimte.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 11 november 2013 03:57 PM
  [ # 3 ]

Ah, ik meende dat die actie specifiek met de 1.8 was, maar blijkbaar dus niet. Smile

Profiel  
 
bvanduinen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-10-2013

Gepost: 11 november 2013 08:40 PM
  [ # 4 ]

In maart van dit jaar heb ik een C4 Picasso 2.0 automaat gekocht op LPG en met 38000 km op de teller.
Zo’n auto kom je weinig tegen maar ze zijn er toch. Daar kun je nog vele jaren in rijden.
Het verschil tussen LPG en diesel zal alleen de inruilwaarde zijn indien je veel km rijd, dan wint de diesel.
Groet L.J.

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 11 november 2013 11:30 PM
  [ # 5 ]

Benzine lijkt mij met 15.000km misschien wel de beste optie, veel keuze en lage kilometerstanden mogelijk. LPG gaat volgend jaar 7 cent per liter duurder worden. De LPG installatie vraagt onderhoud, er moet ook nog altijd benzine getankt worden voor de eerste kilometers, verzekering en MRB zijn hoger. Zelf heb ik 150.000km met een GP op LPG gereden en weinig problemen gehad. We rijden nu in de nieuwe C4 Picasso op benzine tegen dezelfde maandkosten (25.000km per jaar) als de GP op LPG. dance

Profiel  
 
wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 20 november 2013 11:53 AM
  [ # 6 ]

Hier onderstussen 214.000 op de teller met een 1.8 uit 2008 op LPG; geen centje pijn en loopt als nieuw!
LPG onderhoud is bullshit aerdt. Onderhoudt is hetzelfde als bij benzine en niks meer (of je doet wat ik wel doe en je koopt speciale LPG bougies, maar dat doe ik ook alleen maar omdat ik mijn onderhoud zelf uitvoer en zo dus bespaar op arbeidskosten)
En dezelfde maandkosten? Zonder tanken meegerekend zeker, hahahaha! Als ik reken met een verbruik van 1:9 voor LPG en een verbruik van 1:17 voor benzine (wat onzin is, want op LPG loopt hij net zo zuinig als op benzine) kom ik per maand met LPG nog beter weg en dan hou ik rekening met de wegenbelasting natuurlijk…....

Profiel  
 
edegroot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-08-2010

Gepost: 26 november 2013 04:06 PM
  [ # 7 ]

Bedankt allemaal voor het plaatsen van de reacties.
Ik denk dat we de gok gaan wagen en een mooie C4 GP gaan rijden.

Deze post kan wat mij betreft op slot.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 26 november 2013 04:16 PM
  [ # 8 ]

Veel rijplezier en veilige kilometers gewenst, dan maar vast. Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook