beste forummers, ben sinds enige tijd weer in het bezit van een XM, een TCT uit 97 met 160K op de teller. Rijdt heerlijk! Maar…bij warme motor en bij hogere snelheden, gaat het opschakelen met 2 naar 3 met enig gepiep gepaard en bij 3 naar 4 met soms langdurig en goed hoorbaar gepiep (te vergelijken met een slippende V snaar) en het schakelen zelf verloopt ook te langzaam…betekent het einde van de automaat?
ik zie wel meer draadjes over gestorven automaatbakken (ZF 4hp18Q) ...maar zie niet waar men aan merkte dat het einde er aan zat te komen…herkent iemand bovenstaande kuren?
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Geen idee - maar ik heb wel eens begrepen dat het voor de bak goed is om zo nu en dan eens handmatig te schakelen. Proberen kost niets. En als je echt een probleem hebt: ai!
Ja hele goeie vraag! ook benieuwd naar. Mijn TD schakelt langzaam aan ook anders met 190k.
Heb je wel olie peil gecontroleerd?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
ja olie is ok en handmatig schakelen ook al een paar keer geprobeerd…
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat gepiep is vreemd. Weet je 100% zeker dat dat uit de bak komt en niet ergens anders vandaan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Krukaspoelie? Daar zit een rubber kraag in die verdroogt waardoor de buitenring gaat slippen. Dat klinkt ook als een piepende/slippende V-snaar.
Wim,
Disciplus Simplex
waterman schreef:Dat gepiep is vreemd. Weet je 100% zeker dat dat uit de bak komt en niet ergens anders vandaan?
Nee helemaal zeker weet ik het niet, maar het gebeurt wel exact tijdens het opschakelen, en alleen 2 naar 3 en vooral van 3 naar 4 .... voorzover ik weet zit er frictiemateriaal in de bak en in sommige modellen ook een remband, maarja als dit geen herkenbaar geluid is bij XM bezitters ...
hoe zou ik dit kunnen testen, met de voorwielen op een remmenbank bijv?
zou de krukaspoelie kunnen slippen?
met een beetje rondbellen bij automaatgear.nl (een banner op deze site van citroen-forum) en GS Powerflush wordt mij gezegd dat olie en filter verversen voldoende moet zijn en powerflush beweert dat loskomende rommel door gebruik van nieuwe olie bij het “power flushen” ook gelijk weggehaald wordt
heeft iemand hier ooit dat powerflushen geprobeerd?
kosten bij automaatgear.nl die er ook een extra toevoeging voor in de bak bij doet (wat dat is kreeg niet te horen) zijn 225 en bij powerflushen 305, allemaal ex btw
maarja, is die zorg om resten weg te spoelen uit de bak, een reële?
al met al geen hele hoge bedragen als daarmee voor de komende jaren het bakkie weer als boter schakelt, dat wel
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor het spoelen kun je ook bij Oldenhage terecht trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dank je ... maar Oldenhage doet weer niet de 4hp18 uit mijn xm, heel verhaal over langzame oliepomp in dat type bak, werkt niet met zijn spoelapparaat ...
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Probeer het eens bij Autrans, Lunteren, die spoelt sinds kort ook.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Drs 5je schreef:dank je ... maar Oldenhage doet weer niet de 4hp18 uit mijn xm, heel verhaal over langzame oliepomp in dat type bak, werkt niet met zijn spoelapparaat ...
Klopt, spoelen van een 4hp18 gaat niet goed. Been there (JHO), done that (spoelen), 2x. Gaat zeer langzaam en hij krijgt gewoon niet alle olie rond. De pomp in die bak is kennelijk te zwak.
Overigens was één van die twee keren het spoelen van een bak die al diverse kuren vertoonde. In het kader van “je weet maar nooit, mss knapt hij er van op”. Nou, niet dus. Ik was nog maar 2 kilometer bij JHO vandaan of de bak kapte er volledig mee. Helemaal geen aandrijving meer…
Ik wil maar zeggen: het kan goed gaan, maar het kan ook het einde van de bak betekenen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij het (zelf) verversen van een 4HP18 niet vergeten ook de aftapstop op het differentieelhuis er af te draaien. Als de olie er uit is even starten en enkele sec stationair laten lopen, dan is ook de olie uit de koppelomvormer er uit. Je hebt dan zo’n 80% te pakken.
Het grootste risico is dan een vuiltje in het brein, dat merk je aan rare schakelmomenten.
Brein eruit, schoonmaken en er weer in is te doen, kan met de bak op zijn plek.
Ben je daar te lui voor dan kan je ook een onverdacht brein over zetten.
Mocht het allemaal erg tegenvallen dan op zoek naar een 2e hands 4HP18.
Zijn goed te vinden. Ik heb er voor de zekerheid al eentje gescoord.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Een bak met een kwaak er in? Dat had mijn ex-bx ook, ik kreeg toen te horen dat het iets is met rembanden die iets na-slippen, Maar het is lang geleden en het fijne weet ik er niet meer van.
Ik heb er toen wel een filmpje van gemaakt:
par eXeMple! schreef:Drs 5je schreef:dank je ... maar Oldenhage doet weer niet de 4hp18 uit mijn xm, heel verhaal over langzame oliepomp in dat type bak, werkt niet met zijn spoelapparaat ...
Klopt, spoelen van een 4hp18 gaat niet goed. Been there (JHO), done that (spoelen), 2x. Gaat zeer langzaam en hij krijgt gewoon niet alle olie rond. De pomp in die bak is kennelijk te zwak.
Overigens was één van die twee keren het spoelen van een bak die al diverse kuren vertoonde. In het kader van “je weet maar nooit, mss knapt hij er van op”. Nou, niet dus. Ik was nog maar 2 kilometer bij JHO vandaan of de bak kapte er volledig mee. Helemaal geen aandrijving meer…
Ik wil maar zeggen: het kan goed gaan, maar het kan ook het einde van de bak betekenen.
Hmm, dan is onze Xm net op tijd geweest… Daar heeft het spoelen van de 4HP18 toch echt voor een veel soepelere bak gezorgd!
kijk hier een filmpje tijdens het rijden en het schakelen ...
gepiep is duidelijk hoorbaar bij 3 naar 4… en het toerental stijgt ook
net nieuwe olie erin gehad .. heeft dus niet veel geholpen