vanmiddag even wat foto’s geschoten…
en het mes sneed meteen aan 2 kanten: ik was op de terugweg van een modelautobeurs in Eefde, alwaar ik 2 fraaie Citroen limousines in schaal 1:87 op de kop heb getikt van Norev: een C6 en een CX
foto’s hiervan volgen zeer binnenkort
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Inmiddels rij ik al weer maand naar volle tevredenheid rond in Twente met m’n C3 Exclusive
Vergeleken met de P207 XS Pack die ik hiervoor had is de C3 toch een tandje comfortabeler, maar niet langzamer, dik dankzij een lager gewicht (bijna 100 kg) met hetzelfde vermogen (120 pk benzine).
De panoramische voorruit is formidabel, alleen is het soms wel even zoeken naar de zonnekleppen; die zitten dus achter je voorhoofd in het naar achter geschoven dubbele plafond…
Ook een puntje van aandacht icm de Zenith voorruit: beide zonnekleppen hebben geen make-up spiegels. Heb ik zelf geen last van (kerel van 45 zonder pretenties), maar ik kan me voorstellen dat dames het als een gemis ervaren. De P207 had spiegeltjes met verlichting ernaast.
Ook mist de C3 tov de P207 twee temperatuurmeters: koelvloeistof en olietemperatuur. De motortemperatuur wordt met een blauwe indicator aangegeven bij koude motor, maar ik kan me niet voorstellen dat het blok zo snel op temperatuur kan zijn; voordat ik de wijk uit ben is het lampje al weer gedoofd.
Ook wennen is de heftige oranje signaallamp voor de niet-uitgeschakelde passagiersairbag, dat ding gaat pas na iets van 2 minuten uit.
Grappig is de parkdistancecontrol bij het achterwaarts de 14 meter lange oprit op manouvreren; langs de oprit staat een laurierhaag: de hond kan er maar niet aan wennen dat er al die tijd PIEP-PIEP-PIEP weerklinkt door de achterspeakers.
Leuke bijkomstigheid van de inklapbare spiegels: voor mij een bevestiging dat de auto op slot zit
Qua verbruik is de C3 iets minder gunstig dan de P207 bij snelheden boven de 130 km/h, dat zal te maken hebben met de iets hogere koets.
De banden hebben dezelfde afmeting (205/50 R16 Wintrac Xtreme winterbanden) dan de P207, dus da’s ook geen variabele.
Helaas nog geen sneeuw gehad, dus het ESP (was als optie aanwezig op de auto) heb ik nog niet kunnen uitproberen
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Nu al weer ruim 2 maanden bezig te genieten van de C3 Exclusive
De auto had een aantal maanden stilgestaan (na import uit Dld), nu valt me op dat de auto nog beter begint te rijden !
Vooral de souplesse van de 120 paarden in combinatie met het relatief lage gewicht (1050 kg op kenteken) is in de praktijk erg prettig…
Soepeltjes doortrekken op de autosnelweg in 5 van 80 tot 130 is heerlijk, en ondanks mijn niet altijd even fluwelen rechtervoetje kom ik fluitend op een gemiddeld verbruik van 1:14 uit.
Dat de kunststof binnenschermen regelmatig teruggedrukt moeten worden vind ik al helemaal geen probleem meer
Inmiddels ben ik al weer aan het plannen wanneer de wintersloffen eraf kunnen, ik ben benieuwd hoe de C3 zich gedraagt met zomerbanden in ‘tuningsmaatje’ 205/50R16 (diezelfde maat zit er nu in wintertrim ook al op).
Als R&D medewerker van ‘s lands autobandenfabriek wordt dat natuurlijk weer Twentsch rubber
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
en zoals ik hierboven al beloofd had is het zomerrubber in de maat 205/50R16 onderweg
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Vandaag de winterbanden vervangen voor verse zomerbanden; en meteen een heel andere aanblik (16” lichtmetaal ipv de zwarte stalen wielen)
Wel even wennen aan het directere stuurgedrag, da’s alleen maar prettig
Ik had even de gedachte om naar 17” (205/45R17) of zelfs 18” te gaan, maar de maat 205/50R16 waar ik nu weer voor gekozen heb biedt een prettige combinatie van dynamiek en comfort…
Ook valt me op dat de motor nu na 4 maanden (en iets van 7000 kilometer sinds ik ‘m kocht met 21.000km) wat losser wordt, en qua geluid meer op m’n ‘oude’ 207 gaat lijken met eenzelfde 120pk VTi blok.
Inmiddels wat instellingen gevonden via het radiomenu; dat alles met dank aan het invoeren van de zomertijd Nu heb ik ineens follow-me-home verlichting, en een automatisch inschakelende achterruitenwisser in kunnen stellen…
Bij de 207 ging het programmeren van de verlichting via de toets op het uiteinde van de verlichtingshandel links aan de stuurkolom.
Dankzij een nieuwe zonnebril heb ik het verduisteringsplafond (met de zonnekleppen) minder vaak nodig
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Vanmiddag stond ik zo maar eens oog-in-oog met met m’n vorige auto !
We waren op weg naar m’n zwager (ergens 10 kilometer verderop) toen ik op een oprit een groengrijze P207 zag staan met 16” lichtmetaal en 5 deuren…
Even stoppen, en ja hoor, het was m’n trouwe 207 XS Pack 1.6 VTI 16V…
Blijft altijd leuk om te zien dat je ‘oude’ auto niet staat te verstoffen bij een dealer, maar weer een nieuw baasje heeft
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Vandaag veel nieuws in de media dat er in 2013 maar liefst 100.000 gebruikte (jonge) auto’s zijn geïmporteerd in NL.
De reden is wel duidelijk; naast financieel voordeel is er gewoon een redelijk tekort aan jonge, interessante voertuigen. Probeer bijvoorbeeld maar eens een C3 Exclusive op benzine te vinden met een 1.6 blok; die zijn schaars. Veelal zijn het E-HDi’s, of lichter gemotoriseerde benzinemodellen.
Particulier zijn er de laatste jaren fors minder nieuwe auto’s op kenteken gezet.
Daarom is mijn exemplaar ook een ex-Oosterbuur, als 1-jarige dealerauto naar NL gekomen met net iets meer dan 20.000 km op te teller
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)