Beste Allemaal,
Ik heb er voor dagelijks vervoer in de winter een Saxo 1.4 SX bijgekocht. Zo kan de 2cv in de winter gespaard blijven en hoef ik niet te vertrouwen op de ruitenwissers van de eend bij een hoosbui.
Nu heb ik de Saxo gekocht met olielekkage aan het blok, waarbij oa de koppaking en het klepdeksel lekt. Nu staat de auto binnen en ga ik binnenkort de motor schoonmaken, zodat ik goed kan lokaliseren waar precies de olie vandaan komt.
Ik heb ik de auto gekocht om aan te klussen en mij van te voren ingelezen over het vervangen van de koppakking en tot de conclusie gekomen dat het een klus is die ik aandurf. Ik heb de Haynes, vier paar handen, sleutelervaring en mijn gezonde verstand, dus ik heb er zin in.
Nu kan ik op het forum geen direct concrete tips hiervoor vinden, ook niet als ik de zoekfunctie doorspit. Heeft iemand met ervaring tips voor het vervangen van de koppakking en wat er nog meer vervangen zou kunnen worden.
Ik heb al op de short-list voor de bestelling van binnenkort:
- koppaking
- klepdekselpakking
- Distributieriem
- spanrol
- Waterpomp
- ...
De Saxo heeft 175.000 gelopen, ziet er erg netjes uit, heeft alleen de lekkage rondom de motor.
Ik ben benieuwd,
Rens
Misschien ben ik hier al mee geholpen:
http://www.youtube.com/watch?v=FDph4z51LUQ
Tips blijven welkom!
vergeet de kopbouten ook niet bij het lijstje!
de koppakking vervangen is heel simpel bij de tu motor;),houd rekening met op tijd zetten van de distributie riem, en stel de kleppen als je het spul weer gemonteerd heb. de rest is eigenlijk heel simpel.
mocht je hulp nodig hebben hoor ik het graag.
De spullen ga ik bestellen zaterdagochtend, maar ik vroeg me iets af bij het bestellen.
Nu zijn er voor het aluminiumblok 2 diktes koppakking te koop namelijk van 1,27 mm en 1,47 mm…
Nu vraag ik me af: Wat is wijsheid?
Is de kop heet geweest?
Nee?
Dan hoeft hij niet gevlakt te worden.
Dus blijft het de dunne pakking.
Het is te zeggen, 175000 kan misschien de tweede keer zijn dat de pakking moet vervangen worden.
Je kunt aan de huidige pakking aflezen welke dikte die heeft, is een zaak van de uitsparingen te lezen, staat dat niet in de Haynes uitgelegd? (op 10.02 in het filmpje zie je de markeringen aan de zijkant)
Je hebt een speciale dopsleutel nodig voor de kopbouten (is niet zeskant)en een momentsleutel en een hoekverdraaiingssleutel .
Wat ik nog mis in het lijstje zijn nieuwe klepsteelhoedjes, dacht dat een setje 16€ kost en je bent ineens save voor de volgende 100000 voor het roken van de uitlaat (toch vaak dat die de boosdoener zijn.).
ZX14I hier op het forum heeft het meerdere keren uitgelegd hoe die pakking te vernieuwen, Driem te vervangen.
Ik heb het filmpje eens diagonaal doorgenomen en is niet slecht al zou ik de luchtinlaat wel van de kop halen ipv. de kop erop te laten rusten (toen hij hem aan het opkuisen was), die plastiek luchtinlaat kan niet echt zoveel mechanische kracht aan (kan scheuren), je moet er niet bang voor zijn maar wel gewaarschuwd.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=9&t=12106&p=380339#p380279
Misschien dat je wat aan mijn foto’s hebt.. iig succes ermee!
Jij gebruikt daar sanitaire kit, waarop spuit je die?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Is de kop heet geweest?
Nee?
Dan hoeft hij niet gevlakt te worden.
Dus blijft het de dunne pakking.
Het is te zeggen, 175000 kan misschien de tweede keer zijn dat de pakking moet vervangen worden.
Je kunt aan de huidige pakking aflezen welke dikte die heeft, is een zaak van de uitsparingen te lezen, staat dat niet in de Haynes uitgelegd? (op 10.02 in het filmpje zie je de markeringen aan de zijkant)
Je hebt een speciale dopsleutel nodig voor de kopbouten (is niet zeskant)en een momentsleutel en een hoekverdraaiingssleutel .Wat ik nog mis in het lijstje zijn nieuwe klepsteelhoedjes, dacht dat een setje 16€ kost en je bent ineens save voor de volgende 100000 voor het roken van de uitlaat (toch vaak dat die de boosdoener zijn.).
ZX14I hier op het forum heeft het meerdere keren uitgelegd hoe die pakking te vernieuwen, Driem te vervangen.
Ik heb het filmpje eens diagonaal doorgenomen en is niet slecht al zou ik de luchtinlaat wel van de kop halen ipv. de kop erop te laten rusten (toen hij hem aan het opkuisen was), die plastiek luchtinlaat kan niet echt zoveel mechanische kracht aan (kan scheuren), je moet er niet bang voor zijn maar wel gewaarschuwd.
De kop is naar mijn weten niet heet geweest. De koppakking is naar mijn weten ook niet al eerder vervangen, ik heb alle rekeningen er bij vanaf 60.000 km. Bij de apk staat er op de rekening van 2 jaar geleden dat de koppakking lek was vanwege de olie in het koelwater. Daarna is er nog een kleine 15K km mee gereden en ik wil hem nu gaan redden.
Ik heb de posts van ZX14l niet gevonden, wellicht nog eens zoeken op zijn naam,..
Ik ga het klusje, gepland, volgend weekend uitvoeren, dus ik hoop dat ik alles in een keer allemaal goed koop, dat scheelt een hoop tijd, vandaar de vragen hier!
Thnx voor de klepsteelhoedjes, dat is wel een goeie!
Mooie foto’s, ik hoop ze over twee weken ook te kunnen posten! Ik heb er wel onwijs veel zin in!
Dank nogmaals!
Dan kun je eigenlijk de kopbouten terug gebruiken, 1 keer kunnen die herbruikt worden.
Al ben ik zelf ook voorstander van nieuwe maar het kan dus wel.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als er olie in de KVS gezeten heeft is het wel zaak om de waterslangen regelmatig te controleren. Ik heb hetzelfde gehad, maar 4 jaar later nog allemaal goed. Het kan dus meevallen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
You’re welcome! Kopbouten kun je hergebruiken als ze nog de juiste lengte hebben en het draad er nog gaaf uit ziet. Dat heb ik dit keer ook gedaan.
Ik zou die kit niet gebruiken, dat was als grap bedoeld
Die foto’s zijn op 1april genomen? Ja dat wist ik niet.
Kreeg eerst al schrik….
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
De onderdelen zijn besteld! Ik hoop dat ik alles heb besteld, want het gaat zondag gebeuren!
De klepsteelhoedjes zijn erbij besteld! Is zoiets met standaard gereedschap te doen?
Hoe is de Driem goed op spanning te brengen? De Haynes is daar ietwat vaag in, behalve dat er gereedschap bij de Citroendealer geleend moet worden. Er is vast een andere methode?
Alvast bedankt!
De onderdelen zijn besteld! Ik hoop dat ik alles heb besteld, want het gaat zondag gebeuren!
De klepsteelhoedjes zijn erbij besteld! Is zoiets met standaard gereedschap te doen?
Hoe is de Driem goed op spanning te brengen? De Haynes is daar ietwat vaag in, behalve dat er gereedschap bij de Citroendealer geleend moet worden. Er is vast een andere methode?
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gewoon met een hefboompje van 20 cm lengte waar een gewicht van een kilo aan hangt.
Het haakse einde van de hefboom moet vierkant zijn en in het gat van de spanrol passen.
Destijds zelf gefabriceerd, ligt nog ergens onder in m’n gereedschapskar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Deurklink past als het dezelfde spanrol is als een BX.
Gaatje in boren op het eind van de klink en de afstand meten van draaipunt naar het gaatje. Dan kun je het gewicht uitrekenen wat nodig is. Ik had een fles gevuld met water op een weegschaal. Dan een ijzerdraadje om de flessen hals. Fles op de grond, klink in de spanrol, ijzerdraadje door het gaatje, fles optillen en ijzerdraad 90gr ombuigen zodat de fles blijft hangen. Dan staat de riem op de goede spanning…
McGyver zou het ook zo doen