Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het moment moet 20 Nm zijn.
Ik gebruik een gietijzer weegschaalgewicht van 1 kg, met een stuk VD-draad hangend aan mijn home-made hefboom.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan het niet met een 1/4” vierkant en een momentsleutel? Bovenstaande kan natuurlijk ook. Of voor een paar euro een veerunster kopen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Geen ruimte voor een momentsleutel.
Het vierkant is 8 mm uit m’n hoofd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Kleppen daar heb je een klepveertang voor nodig maar het kan ook met een grote lijmtang en een stukje buis.
Dit is de mijne, buisje heb ik erop vast gelast (speetjes), het hoeft niet kan ook los gebruikt worden alleen iets meer knoeien dan, buisje heb je wel nodig om de halve maantjes uit het klepveerhoedje te halen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Top! Ga eens kijken of ik zoiets in elkaar kan beunen. Ik wil zoveel mogelijk voor mekaar hebben. Het plan is vroeg beginnen op zondag en alles afgerond te hebben aan het einde van de dag. De onderdelen zijn besteld, de handleiding, stappenplan ligt klaar en buiten dat: ik heb er zin in!
Ik ga verslag uit brengen!
Gisteren is de klus gebeurt!
De koppakking vervavngen, waterpomp vervangen, driem vervangen, snaar rondom de dynamo vervangen, luchtfilter vervangen, bougies vervangen, olie vervangen, koelvloeistof vervangen, kleppen gesteld, klepdekselpakking vervangen…
En toen vanochtend gestart! Alles leek prima te gaan, klonk goed, een klein beetje rook uit het uitlaatspruitstuk waar wat olie op zat, maar verder niets.
Na een kort proefritje terruggekeerd, klonk er een tikkend geluid. Ook spoot het koelwater eruit, bij het loshalen van de dop (gelukkig was ik gewaarschuwd door de haynes hiervoor). Ook heb ik de ventilator niet zien draaien,... Het koelwaterstond iets boven het maximum en is goed ontlucht, volgens mij.
Ik wil nu, als de motor is afgekoeld, de kleppen opnieuw gaan stellen. Verder heb ik gekeken naar de d-riem, maar die stond nog op dezelfde spanning en lijkt niet een probleem te geven.
Wat kan er verder nog zijn,.....?
De kleppen zijn nogmaals gesteld en er zijn geen harde tikken hoorbaar, behalve wat (denk ik) zou moeten horen.
Het enige wat me nu nog wel verontrust zijn de volgende punten:
- ik heb het koelsysteem niet gespoeld, maar er was wel duidelijk een soort van chocolademelk die in de bijvultank zat. Ik ga dit dus eerste spoelen voordat ik er mee ga rijden. Heeft iemand hier tips voor? Het wordt zo snel een bende met de aftapplug aan de linker onder kant…
- de ventilator is na een langer stuk nog steeds niet aan gegaan, dat verontrust mij wat. Ik heb alle stekkers gechecked en volgens mij is er niets wat ik vergeten ben. Hoe kan ik dit testen?
- er is nog iets van een heel licht geluid hoordbaar uit de richting van de d-riem. Hij ligt er goed op, de spanning lijkt ook goed. De riem om de dynamo lijkt op het ook wat strak te staan, hoe stel ik die goed af?
Aankomend weekend hoop ik er weer wat aan te kunnen doen, want stilstaan, daar heb ik hem niet voor gekocht,...
Hoop dat jullie kunnen helpen.
Rens
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat er ook olie in het koelsysteem gekomen is. Goed spoelen inderdaad, anders begeven de slangen het een keer. Tja, een grote bak er onder, dat is de enige tip die ik heb. Niet vergeten ook het blok af te tappen. Het kan wel kloppen dat het vrij lang duurt voordat de ventilator aanslaat. Gewoon een keer een rit op de snelweg en dan bij aankomst thuis stationair laten lopen tot de fan aangaat. Wel het lampje in de gaten houden. Als ik net een auto gekocht heb wil ik ook altijd weten of de fan het doet. Een test: de stekker van het thermocontact afhalen en de aansluitingen doorverbinden. Dan zou hij het moeten doen. Met de contactsleutel omgedraaid natuurlijk, hoewel dit misschien niet hoeft. Niet bij mijn 1.1 in ieder geval.
Dynamoriem; heb je die niet afgesteld bij het monteren? Voor zover het gelijk is aan een 1.1: bevestigingsbout(en) iets lossen en dan afstellen met het boutje. Sleutel 10 dacht ik…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Met deze temperaturen buiten (en ook nog genoeg wind) slaat die ventilator enkel aan bij doorjakkeren.
En hij draait ook niet lang.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dank voor jullie reacties.
Ik ga aankomende week het koelsysteem doorspoelen en rijden. Ik ga er vanuit dat alle geluiden bij de auto horen (heb van de week naast een andere saxo gestaan en deze maakt soortgelijke geluiden).
Ik houd jullie op de hoogte!
Alles is gecheckt, alleen moet het koelwater nog gespoeld worden, dit gaat binnenkort gebeuren. Ook heb ik de eerste 200 km erop zitten en hij deed het als een zonnetje. Er zijn wel wat dingen die mij opvallen.
- Er is een geluid bij stationair toerental, wat ophoud als je gas geeft. Het komt uit de richting van de dynamo (voor zover het te detecteren is). Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik zat zelf te denken dat iets meetrilt, aangezien het bij hoger toerental op houd.
- Verder zijn er soms, bij starten en koude motor, rookwolken te zien uit de uitlaat. Zijn dit de klepsteelhoedjes? Deze hebben we toch niet vervangen, omdat we in onder tijdsdruk stonden (dom dom dom).
Voor nu houd ik het oliepijl goed in de gaten en rijd ik er voorlopig mee. De olielekkage die hij had is in elk geval duidelijk weg.
Tijdens de reparatie:
Na de reparatie:
Groet,
Rens
Ik ben inmiddels na de reparatie bijna 500Km verder en de constatering is helder:
- geen olielekkage meer
- rokende uitlaat bij koude motor en starten
- rammeltje bij stationair toerental.
Ik denk dat het laatste wellicht te maken heeft met het niet vervangen van de klepsteelhoedjes, maar voor nu ga ik me er niet heel druk om maken en het oliepeil in de gaten houden.
Kortom: de klus is leuk om te doen, maar het is wel een grote klus. De tijd er voor nemen, goed gereedschap en een Haynes zijn noodzakelijke voorwaarden.
Dank voor de hulp hier op het forum!
Mooi zo, goed gedaan
Het hitteschild over het uitlaatspruitstuk kan een mogelijk boosdoener voor het rammeltje zijn.
Heb je de kleppen ook gesteld? dat is wel nodig als alles los is geweest.
Inderdaad spijtig van die klepsteelhoedjes maar er is mee te leven.
Misschien kun je er een busje oil leak stop in doen, maakt rubber terug wat soepel.
http://www.marly.com/lang/nl-nl/winkel/additieven/oil-leak-stop-stopt-olielekken-1.aspx
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@ZX: Kleppen zijn twee keer gesteld! Ik dacht bij de eerste keer starten dat ik van alles hoorde en ben gelijk de klepspeling gaan controleren, maar niets merkwaardig gevonden.
@Paso: Ik snap nu heel goed waarom je de klepsteelhoedjes net zo goed kunt vervangen,.. :S Het vervelende is dat de Saxo helemaal niet rookte bij het starten of koude motor. Ik zal eens een potje Olie-leak proberen.