3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Saxo 1.4 SX - mijn ruime familiewagen
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 03 februari 2014 12:06 PM
  [ # 31 ]

Ik ben inmiddels 3 tanken verder (bijna 2000 km) en hij rijdt als een tierelier! Very Happy

De olielekkage is compleet over en het rammelen lijkt voorbij. Geen gekke geluiden meer mbt de motor ieg.

Wel staan er inmiddels weer wat andere dingen op de planning, maar dat meld ik in een ander topic! Smile

Dank voor de steun en toeverlaat! Mijn advies omtrend het vervangen van de koppaking: DOEN! (Met Haynes en goed gereedschap).

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 21 september 2014 10:00 PM
  [ # 32 ]

Inmiddels ben ik bijna 15.000 km verder en komt de eerste APK er aan. In een jaar rijden met de Saxo ben ik uitermate tevreden, maar er vallen wel wat dingen op:

—1—

Het schrapende geluid is weer terug gekomen. Het lijkt alsof er een riem aan liep. Na afgelopen weekend alles weer uitgebouwd te hebben om de D-riem te kunnen vervangen, was het geluid weg. Daarna heb ik stukje voor stukje weer terug gebouwd en gestart om te kijken of het geluid terug kwam, maar dat was niet het geval. Nu alles weer terug is gebouwd, bleef het geluid weg, maar hoor ik het slechts nog heeeeel zachtjes.
In de Saxo van een vriend hebben we dit weekend ook de D-riem vervangen afgelopen weekend en daar kwam precies hetzelfde geluid na het monteren omhoog. Na de riem iets minder strak te stellen, leek het weg, maar nu alles weer is opgebouwd, lijkt het weer harder terug dan eerder.

Het lijkt van de poelie vandaan te komen waar de riem naar het dynamo zit. Kan de poelie te strak aangedraaid zijn? Heeft iemand dit eerder meegemaakt?

—2—

Nadat ik vanavond de lichtjes heb vervangen die kapot waren in mijn dashboard, kwam er bij het verzetten in eens een heel hoog snerpend geluid onder de motorkap vandaan. Het komt uit de richting van de dynamo. Is dit de snaar die te strak staat? Is het een lager van het dynamo? Gek genoeg snerpte het erger bij een hoger toerental, maar was het in eens weer weg? Wat kan dit zijn?


—3—

De auto leek steeds meer door stroop op te trekken. Nu heb ik de remslangen voor en de remslangen vervangen (die waren écht op) en draaide er een nippel dol. Ik ga morgen proberen om deze er uit te krijgen en te vernieuwen. Iemand nog tips bij het ontluchten?


Kortom: naast de geluiden ben ik erg tevreden over het wagentje want ik ben zonder problemen 15.000 verder! Smile #topauto

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 23 september 2014 06:10 PM
  [ # 33 ]

In dit topic richt ik mij nu alleen even op het schrapende geluid na het vervangen van de D-riem.

Het hoe en wat met de Saxo is te volgen in het topic over mijn Saxo.

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 23 september 2014 10:27 PM
  [ # 34 ]

Ik ben afgelopen dagen ‘lekker’ bezig met de Saxo. Leuk om te sleutelen, leuk om de auto te leren kennen. Ik frustreer mij alleen wel langzamerhand steeds meer over ‘het geluid’...


Het typische van het geheel is dat ‘het geluid’ nu ook voor komt bij een bevriende Saxo eigenaar waar we op dezelfde wijze de distributieriem hebben vervangen. Na dit te hebben geconstateerd, hebben we de mijne er naast gezet en hebben alles er af getrokken, zover dat de D-riem weer vervangen kon worden (kapjes, motorsteun, etc). Het gekke was, dat nu het geluid volledig weg leek. Stapje voor stapje hebben we alles teruggeplaatst en geprobeerd, zonder resultaat: Uiteindelijk is het nu weer terug, weliswaar bij mij minder luid dan bij de andere Saxo…

Ik heb er inmiddels 15000 km mee gereden, dus ernstig lijkt het mij niet, maar irritant is het wel. Daarom ben ik erg benieuwd wat jullie er van denken.

Beschrijving:
- uit de richting van de krukaspoelie (rechstvoor)
- een soort schavend herhalend geluid
- alleen bij stationair, bij hogere toeren lijkt het weg te zijn
- In mijn geval lijkt het erger te worden als de motor warm wordt. (Wellicht dat we het daarom niet hoorde na alles eraf te hebben gehaald).
- Het kan dus wisselen in sterkte van het geluid (harder, minder hard)
- Het is gebeurt na het wisselen van de D-riem

Ik lees er meer over op internet, alleen staat er nooit een oplossing. Het enige wat misschien lijkt te gaan werken is de riem minder strak zetten, maar dit lijkt een enorm hellend vlak en te slap wil ik de riem niet zetten ... Sad

Wie weet de oplossing? Helaas is er geen 50.000 Euro mee te winnen, maar de juiste inzending krijgt van mij een zeer gemeende (digitale) handruk en een vermelding in het Citroen-helden-boek.

Groet,

Rizo

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 september 2014 10:54 PM
  [ # 35 ]

Welk fabricaat distributieriem heb je gemonteerd?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 24 september 2014 09:36 AM
  [ # 36 ]

Continental Contitech,.... Zeker niet de goedkoopste.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 september 2014 09:48 AM
  [ # 37 ]

Op de 1.4 in onze AX zit een riem van Gates, die hoor je ook, een beetje krakend geluid.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 24 september 2014 11:36 AM
  [ # 38 ]

Hmmm,... dat zou kunnen. Maar verklaart dat ook dat het erger wordt als de auto warmer wordt? Of dat de sterkte kan wisselen? Confused

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 25 september 2014 09:48 AM
  [ # 39 ]

Niemand verder een idee?

Profiel  
 
Metre
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 01-08-2014

Gepost: 03 november 2014 03:40 PM
  [ # 40 ]

Goedemiddag,

Is de Multiriem ook vervangen ?
Ik had dit ook, tevens heb ik ook de Driem vervangen door een Gates riem, deze maakt ook iets geluid maar zeker niet hinderlijk. de spanning is na mijn idee goed en loopt als een zonnetje.

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 03 november 2014 04:04 PM
  [ # 41 ]
Metre schreef:

Goedemiddag,

Is de Multiriem ook vervangen ?
Ik had dit ook, tevens heb ik ook de Driem vervangen door een Gates riem, deze maakt ook iets geluid maar zeker niet hinderlijk. de spanning is na mijn idee goed en loopt als een zonnetje.

Ik heb inderdaad de multiriem vervangen! Dit met een Poly V-riem CONTITECH 5PK725. Het vervelende is alleen dat het nog steeds hoorbaar is, ook wanneer de multiriem er af is gehaald. Dat maakt het uitgesloten dat het daar in zit. Het lijkt wel van de poelie te komen waar de multiriem overheen loopt.

Inmiddels heb ik er al ruim 15.000 km mee gereden en rijd de auto als een trein, dus heel schadelijk zal het niet zijn ....

Dank voor het meedenken!

Profiel  
 
Metre
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 01-08-2014

Gepost: 03 november 2014 04:07 PM
  [ # 42 ]

Kan het zijn dat deze te strak staat ?
waardoor je de lagers van de dynamo hoort ?

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 03 november 2014 04:09 PM
  [ # 43 ]

Maar als de multiriem er af is, dan draait de dynamo niet. Dat lijkt me dus ook niet.

Ik heb ook al gedacht aan of misschien de D-riem te strak kan staan? Hoe check ik dat goed?

Profiel  
 
Metre
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 01-08-2014

Gepost: 03 november 2014 04:11 PM
  [ # 44 ]

Wat ik meestal aanhoud is de lange kant van de riem,
dus van de nokkenaspoelie naar de krukaspolie als je de riem een kwartslag kan draaien tussen 2 vingers (In het midden)
dan is de spanning meestal juist.

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 03 november 2014 04:34 PM
  [ # 45 ]
Metre schreef:

Wat ik meestal aanhoud is de lange kant van de riem,
dus van de nokkenaspoelie naar de krukaspolie als je de riem een kwartslag kan draaien tussen 2 vingers (In het midden)
dan is de spanning meestal juist.

Ja inderdaad, die vuistregel is mij bekend. Ik heb daarnaast ook geprobeerd de eigenfrequentie te meten, maar daar had ik niet genoeg betrouwbare apparatuur voor.

Het blijft toch iets waar ik niet de vinger op kan leggen,... Sad

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook