goedemorgen,
net nieuw op het forum, alle berichtjes doorgespit en geen soortgelijke berichten tegengekomen.
tijdens het rijden slaat de motor, niet altijd maar wel steeds vaker, af.
Met mijn lekenogen even onder de motorkap gekeken en er is een ronde pot die lek lijkt te zijn.
het gaat om een AX Escapade (niet stoer maar wel een heel fijn autootje).
Ik heb er een foto van gemaakt die probeer ik bij dit berichtje te plaatsen.
Iemand van jullie een idee wat er mis zou kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Welke “ronde pot” bedoel je?
De rechter is het luchtfilterhuis, de linker de monopoint-inspuiter.
Wat vettigheid daar is eigenlijk standaard.
Het verhaal klinkt meer als een defecte stappenmotor.
Gewoon even de ECU (laten) uitlezen op foutmeldingen, dan weet je het waarschijnlijk zo.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ik bedoelde die linkerpot. Omdat de rest allemaal “droog” is dacht ik dat t misschien daaraan zou liggen.
Hoopte dat t misschien iets simpels zou zijn wat ik evt. zelf zou kunnen.
Dank je voor je reactie, t wordt toch even langs de garage gaan.
groet,
Claudia
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Wat je omschrijft is waarschijnlijk inderdaad een protesterende stappenmotor. (Dat is het onderdeel waarmee de computer het stationaire toerental regelt). Ik heb op het forum regelmatig posts voorbij zien komen van mensen die dat ding zelf even hebben schoongemaakt, dus dat is vast geen rocketscience…
Het zou evt. ook nog de gaskleppotmeter kunnen zijn. (Dat is de sensor die de computer vertelt in welke stand de gasklep staat / hoe ver je het gaspedaal hebt ingedrukt). Daarbij helpt schoonmaken meestal niet. Er liggen echter nog wel aardig wat autootjes op de sloop met ditzelfde injectiesysteem…
Dit blokje zit o.a. ook in de BX en C15. Dat geeft wat meer mogelijkheden bij het doorzoeken van het forum en/of de sloopplaats.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En in de kleinere Peugeots uit dezelfde periode.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Aha, dat geeft de burger moed. Toch maar zelf eens aan de slag (met hulp). Vieze handen vinnik geen probleem en hoe gaaf zou het zijn als ik het gewoon zelf voor elkaar krijg.
Dank voor ‘t meedenken, ik laat nog weten hoe het verder gaat.
groetjes
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een Escapade is toch een 1.0?
Dan ligt er een TU9 M/Z-blok in.
O.a. ook gemonteerd in Saxo’s en Peugeot 106 en 205, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/PSA_TU_motor
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Heren,
het heeft even geduurd maar er is naar gekeken door een man met verstand (van auto’s ook ja).
Hij denkt te zien dat het hier niet om een injectiemotor gaat maar een met carburateur. Dan gaat het hele stappenmotor verhaal niet door lijkt me. Iemand een idee wat er dan wel aan de hand zou kunnen zijn?
Alweer bedankt voor t meedenken,
groet,
Claudia
Injectiemotor met carburator, bijna juist, het is een monopoint injectie.
Dat lijkt verdacht veel op een carburator maar er steken geen sproeiers in en geen vlotterkamer maar een injector.
Als hij het open gooit zal hij zien dat het geen carburator is ook het feit dat het huis een te grote doormeter heeft duidt duidelijk op een monopoint, goed te zien op jouw foto.
Het stappenmotorverhaal gaat wel op dan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
kun je dan wellicht ook aangeven waar de stappenmotor zit?
De gaskleppotmeter is een zwart blokje op de zijkant van de trottlebody (die zogezegde carburator), zit een platte stekker op met 4 kabels, zit naast de benzineleidingen.
De stappenmotor zit ook een platte stekker met 4 kabels op en die zit naast de gaskabel.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017