1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Saxo of ZX
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 28 november 2013 06:00 PM

Het moment is daar: er is geld voor een auto. Ik ben op zoek naar een goedkope Citroen, zowel in aanschaf als in maandelijkse kosten. De prijs mag rond de 1000 euro liggen en de maandelijkse lasten (verzekering en belasting) tussen de 60 en 80 euro per maand. De auto ga ik gebruiken voor ritten van rond de 50 km per keer, voor het weekend. Doordeweeks gebruik ik het openbaar vervoer. Uiteraard wil ik graag een Citroen rijden, maar ik vraag me af welke. Ik heb zelf mijn oog laten vallen op een Saxo of een ZX. Beide zijn zuinig, klein en goedkoop. Zelf vind ik de ZX mooier, maar deze is ouder en ik geloof dat de Saxo als betrouwbaarder te boek staat. Het aanbod aan Saxo’s is groot en de ZX’en zijn wat schaarser. Kunnen jullie mij helpen bij mijn keus tussen beide modellen? Waar moet deze leek rekening mee houden? Wat zijn de voor- en nadelen van beide modellen? Alvast dank!

PS. De wagen moet ook een keer per jaar de bergen van Frankrijk kunnen verstouwen!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 28 november 2013 10:20 PM
  [ # 1 ]

Voor €1000,- is je keus wel ruim. Zeker gezien de eisen die je steld.
Xsara zou ook een optie kunnen zijn.

Wat wil je?
Ik zou in ieder geval zorgen voor wat vermogen als je fijn door Frankrijk wil cruisen. Maar ook dat is persoonlijk.

Op dit moment is je vraag erg breed. Hebb je meer eisen?

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 28 november 2013 10:36 PM
  [ # 2 ]

Pfoe, een Xsara zelfs ja? En wat is een goed vermogen voor in Frankrijk? Ik ben echt een totale leek op dit gebied.

Verder heb ik weinig eisen. Betrouwbaar. Zuinig in brandstofverbruik. Ik rijd liever een wat ouder model als deze gewoon bekend staat als zijnde goed, dan een luxe model voor hetzelfde geld.

Profiel  
 
harold94
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 27-11-2013

Gepost: 28 november 2013 10:41 PM
  [ # 3 ]

Hallo,

Zelf heb ik een ZX break gehad met de 1.4I motor 75pk Zuinig betrouwbaar en ook nog eens ruim.
Misschien is dit een optie. Als de auto de Franse bergen in moet zou ik dan zelf voor de 1.6I gaan met een 88 pk motor.

BX 1.4 Cannes ‘91 ZN-19-YR
XM 2.0 kale uitvoering ‘92 DR-VT-45
C5 V6 Break Exclusive ‘04 07-PF-XZ

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10409
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 november 2013 10:43 PM
  [ # 4 ]

Nou, een saxo 1.1 doet het best behoorlijk in de bergen. 60 pk en maar 850 kilo.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1386
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 28 november 2013 11:28 PM
  [ # 5 ]

Tjerk loopt al een tijdje met zijn ZX te leuren.
Is wel goedkoper in de aanschaf, maar wat dat doet per maand aan WB en verzekering weet ik niet.

Profiel  
 
harold94
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 27-11-2013

Gepost: 29 november 2013 10:07 AM
  [ # 6 ]

mijn zx betaalde ik 33 euro per maand wegenbelasting.

BX 1.4 Cannes ‘91 ZN-19-YR
XM 2.0 kale uitvoering ‘92 DR-VT-45
C5 V6 Break Exclusive ‘04 07-PF-XZ

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10409
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 november 2013 12:39 PM
  [ # 7 ]

Saxo 55 per 3 maanden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 29 november 2013 03:27 PM
  [ # 8 ]
Camus schreef:

Ik heb zelf mijn oog laten vallen op een Saxo of een ZX. Beide zijn zuinig, klein en goedkoop.

Een ZX is niet heel erg klein, maar een middenklasser.

Camus schreef:

Zelf vind ik de ZX mooier, maar deze is ouder en ik geloof dat de Saxo als betrouwbaarder te boek staat. Het aanbod aan Saxo’s is groot en de ZX’en zijn wat schaarser.

Qua betrouwbaarheid heb ik een beter gevoel bij een ZX. Verder zou ik gewoon kijken, vergelijken en rijden. Let bij de Saxo dan vooral even op roest in de kofferbak aan de zijkanten, aandrijfassen en olielekken bij de cilinderkop. Dit laatste is bij de ZX 1.4 ook wel zo. Wat roest betreft weet ik niet bij een ZX. In mijn ogen is een ZX een fijnere auto dan een Saxo.

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 29 november 2013 06:05 PM
  [ # 9 ]

ZX’en roesten bijna niet en zijn gewoon erg degelijke, betrouwbare en heerlijk rijdende auto’s Smile

JKER schreef:

Tjerk loopt al een tijdje met zijn ZX te leuren.
Is wel goedkoper in de aanschaf, maar wat dat doet per maand aan WB en verzekering weet ik niet.

Bedankt voor het plaatsen van de link. Ik betaal 38 euro wegenbelasting en 58 euro verzekering per maand, iets boven het budget van Camus dus, maar het is wél een aantoonbaar goed onderhouden auto die me nooit in de steek gelaten heeft. Daarnaast lekker luxe en snel Smile Momenteel heeft de auto wat aandacht nodig, maar dat wordt wel gecompenseerd door de lage aanschafprijs lijkt mij.

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 29 november 2013 06:19 PM
  [ # 10 ]

Het bedrag wat Tjerk voor de verzekering betaald hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn als wat de topicstarter gaat betalen, dit hangt af van de leeftijd en het aantal schadevrije jaren!

Zelf zou ik voor een ZX gaan, heerlijke goede auto’s. De maat van een Saxo is dan wel weer fijn, maar (heb er geen gehad) heb het vermoeden dat de carrosserie sneller roest dan een ZX.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 november 2013 07:17 PM
  [ # 11 ]
Tjerk schreef:

ZX’en roesten bijna niet en zijn gewoon erg degelijke, betrouwbare en heerlijk rijdende auto’s Smile

Roep dat niet te hard, want ze bereiken nu een leeftijd, waarbij je wel degelijk met roest te maken kunt krijgen. Ze doen het gelukkig een stuk beter dan andere merken met dergelijke leeftijden.

Profiel  
 
harold94
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 27-11-2013

Gepost: 29 november 2013 08:40 PM
  [ # 12 ]

mijn ‘‘oude’’ ZX break’97 had roest onder de motorkap achter de koplampen.
Maar verder niet hinderlijk heb het toen hersteld om het verder roesten te voorkomen.

BX 1.4 Cannes ‘91 ZN-19-YR
XM 2.0 kale uitvoering ‘92 DR-VT-45
C5 V6 Break Exclusive ‘04 07-PF-XZ

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 29 november 2013 10:11 PM
  [ # 13 ]

Mijn 97 er Berlingo had daar ook beginnende roest, Berlingo vooraan is op basis van de ZX gebouwd.
De 94er ZX die ik uit elkaar trok had haast 0 roest.

De ZX is volgens mijn buikgevoel minder storingsgevoelig al heeft hij vaak zijn leeftijd meer tegen tov. de Saxo

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 05 december 2013 01:30 PM
  [ # 14 ]

Dank allemaal voor alle tips. Ik ga ze meenemen in mijn verdere overweging. Zojuist zag ik op het internet dat er hier in de buurt een specialist op het gebied van Franse auto’s en Citroëns zit, dus ik ga hem ook nog even benaderen. Ik zal jullie de uitkomst laten weten.

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 11 december 2013 12:11 AM
  [ # 15 ]

Volgens mij zijn ZX-en betrouwbaarder omdat er minder opzit. Techniek is vaak grotendeels hetzelfde.

Ik heb zelf een Saxo 1.4 VTS (met 1.6 blok). Betaal daar een kleine 45 euro per maand voor. En is zuinig !(ooit 1 op 19 gehaald, al is dat wel uitzonderlijk)

Mijn VTS is wat minder comfortabel en maakt meer herrie dan een ZX. En helaas roesten ze wel wat meer ja… Heb destijds gekozen voor een Saxo omdat ik 9 maanden per jaar op de motor naar mijn werk rijd. En dan staat de auto vooral voor de deur. Verder was de Saxo voor mij een auto met de beste vaste lasten/sportiviteit/verbruik mix.

Xsara zou wellicht ook een optie kunnen zijn?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook