Hallo iedereen,
Ik zal me zelf maar eens voorstellen.
De liefde voor oude voertuigen is begonnen wat jaren terug met een oude Honda bromfiets.
Daar wat leren aan sleutelen en van het een kwam het ander een Volkswagen kever kwam in mijn bezit.
Daar een tijdje met veel plezier mee rond gereden en terwijl wat avondschool gevolgd over auto mechaniek en carrosserie(nog steeds bezig).
Maar na een tijd kreeg de kever wat kwaaltjes.
Deze dan maar wat beginnen opmaken vooral mechanisch dit is nu bijna achter de rug.
En terwijl opzoek gegaan naar een ander voertuig iets ouders van voor 1965.
Merken en modellen zat natuurlijk!
En na wat kijken naar een andere oldtimer botste ik per toeval op een Chenard & Walcker F23 uit 1939.
Een keertje gaan kijken natuurlijk veel werk aan de wagen maar was nog nooit gerestaureerd!
Dan maar wat beginnen zoeken achter de geschiedenis van het merk en model.
En bleek er een traction motor in te zitten!
Daar had ik het meeste schrik van wat als er ooit iets fout loopt met motor/versnellingsbak van zo een oud beestje.
Nog een keertje afgesproken met de verkoper en de koop was gesloten!
Nu de wagen zelf neen het is geen citroen maar een chenard & walcker.
Sommigen zullen hem wel al gezien hebben bij het topic WO2
Maar het hart van mijn beestje is een traction motor en daar heb ik toch wel wat vragen over.
En ik kan zeker wat tips gebruiken.
nu eerst wat foto’s van de wagen zelf
Er zou een citroen traction 11cv motor inzitten volgens een “vraagbaak” in het frans die ik op de kop heb kunnen tikken.
Maar de wagen zelf staat al jaren en jaren stil.
Dus ik zou graag binnen kort de motor terug aan de praat willen krijgen.
motor staat wel los.
maar waar moet ik nu vooral op gaan letten als ik de motor terug wil heropstarten?
alvast bedankt !
het is enkel maar mijn bedoeling info te verkrijgen voor motorisch gedeelte van de wagen.
zeker niet mijn bedoeling een volledig project te posten!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Welkom. Ik zou om te beginnen het kleppendeksel er af halen en alle tuimelaars, ter plaatse van de klep, een tik met een hamer geven om kromme stoterstangen te voorkomen. Daarna de motor met de slinger proberen rond te draaien. Als dat allemaal lukt olie verversen, koelvloeistof er in. Kijken of de contactpunten niet gecorrodeerd zijn en proberen te starten. Ik weet hoe spannend dat kan zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
walcker schreef:het is enkel maar mijn bedoeling info te verkrijgen voor motorisch gedeelte van de wagen.
zeker niet mijn bedoeling een volledig project te posten!
Persoonlijk zou ik,en denk meerdere met mij ,dit wel geweldig vinden.
Hoeft natuurlijk geen totaal verslag,maar af en toe een foto en een beetje tekst zou geweldig zijn.
Succes VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Hoe weet je dat de motor los zit?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
F.SvM schreef:walcker schreef:het is enkel maar mijn bedoeling info te verkrijgen voor motorisch gedeelte van de wagen.
zeker niet mijn bedoeling een volledig project te posten!Persoonlijk zou ik,en denk meerdere met mij ,dit wel geweldig vinden.
Hoeft natuurlijk geen totaal verslag,maar af en toe een foto en een beetje tekst zou geweldig zijn.
Succes VgF
Als jullie dit zouden fijn vinden wil ik dit wel doen.
En om u een antwoord te geven op u vraag vanuit WO2 topic.
De plannen met de wagen zijn een volledige restauratie interieur komt terug origineel.
kleur ben ik nog niet over uit hoe ze de fabriek verliet zwart met witte gril of misschien toch het leger groen dat ze kreeg ? of een andere mooie kleuren combo.
paso schreef:Hoe weet je dat de motor los zit?
de zwengel eens erop gezet en ik kon ze mooi rond draaien.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok. Weet je zeker dat de motor een 7cv is en geen 11 cv? Het enige verschil zit hem in de zuigers/bussen. Ik vraag dit omdat er in ‘39 veel meer 11’s dan 7’s geproduceerd werden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dit iig geen Solex 35FATIP maar het type daarvoor. En ja dat plaatje, eigenlijk meer een dekseltje., is in plaats van een evt. Luchtfilter.
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Volgens nij is het geen traction motor maar een andersomdraaiende citroen type 23? Motor
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Even op een website gekeken waar nog plaatjes van het chenard-walcker onderdelenboek te vinden zijn. Gewoon een traction motor. 78x100 De andere kant op draaien zou kunnen, maar is niet echt van belang denk ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
78x100 klopt 42pk zou deze moeten leveren
en er zou een glaenzer transmissie inzitten 3 versnellingen
en bendix +305 remmen met staalkabels
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De motor van een U23 is ook gewoon een andersom draaiend traxblok bij mijn weten.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Correct.
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Cylinderkop, krukaskeerring, waterpomp, oliepompaandrijving zijn anders. Tip, bouw onderblok van HY in met je eigen cylinderkop.Zo een blok heeft dikkere krukas moderne oliepomp en D drijfstangen